مرحبا بك عزيزي الزائر اذا كنت تريد ان ترضي الله وتعمل الخير انضم الى الصحبه الحلوه في جمعية الرحمه الخيريه وشعارنا نلتقي على باب الجنه

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

مرحبا بك عزيزي الزائر اذا كنت تريد ان ترضي الله وتعمل الخير انضم الى الصحبه الحلوه في جمعية الرحمه الخيريه وشعارنا نلتقي على باب الجنه

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
شبابنا قدموا أروع انجاز حصل في قرية العراقية في القافلة الطبية الخامسة
ملاحظة/ المنتدي يحتاج الي المتصفح الموزيلا حتي يعمل بشكل صحيح ..... للتحميل اضغط هنا

4 مشترك

شحاته والمرايات التلاتة

الملاك الحائر
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه

انثى
    مزاجك ايه النهرده : شحاته والمرايات التلاتة 8010

شحاته والمرايات التلاتة Empty شحاته والمرايات التلاتة

مُساهمة من طرف الملاك الحائر السبت يوليو 04, 2009 2:38 pm

شحاته والمرايات التلاتة..
    .
    .
    .

انتظرونا
    rehan
    rehan
    مشرفه
    مشرفه

انثى

شحاته والمرايات التلاتة Empty رد: شحاته والمرايات التلاتة

مُساهمة من طرف rehan السبت يوليو 04, 2009 6:34 pm

مين شحاتة ده؟؟؟؟؟؟؟
    واية حكايتة؟؟
    وفين المرايات التلاتة دول؟؟؟

نحن فى انتظارك ياايمى
    7ob El-7iah
    7ob El-7iah
    نائب المدير
    نائب المدير

ذكر
    الثور
    مزاجك ايه النهرده : شحاته والمرايات التلاتة 5510

مُساهمة من طرف 7ob El-7iah السبت يوليو 04, 2009 9:39 pm

عادي يعني عم شحاته صحي من النوم

وبعدين بص في المراية لقا ان شعره متنحكش وشه بايظ وده طبيعي اصله صاحي من النوم

قام مكسر المراية وراح سرح شعره وبعدين بص في المراية التانية شاف ان وشه لسة بايظ

فإتنرفز وكسرها برده

وراح غسل وشه واتوضى وكده وبص في الراية التالتة فلقا نفسه كويس قال كده يبقى صح

وتوته توته خلصت الحدوته حلوة ولا فتفوته
    ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

واحد متأثر لغياب حبيبه .................... وحشتني يا ميجو
    الملاك الحائر
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه

انثى

مُساهمة من طرف الملاك الحائر الأحد يوليو 05, 2009 4:21 pm

يا ماشاء الله... مع اني مكنتش هكمل الحدوتة النهارده لكن بالشكل ده لازم أكملها لحسن بشمهندس محمود يفضل يكسر لنا في مرايات البيت كله....
    مين بقى شحااته؟؟؟؟؟وياترى ايه حكايته مع المرايات التلاتة؟؟؟؟؟
    .
    .
    شحاته ده طالب مجتهد في مدرسة "الحياة" العامة...وفي مرة كان طالع رحلة مع أصحابه لمدينة الملاهي...وبعد الجري والتنطيط، شحاته لقى نفسه في "بيت المرايات" ودي كانت أول مرة يدخلها.... المهم ... صاحبنا لقى نفسه واقف قدام تلات مرايات..
    المرايه الأولى...
    لقى نفسه فيها تخيييييييين جدااا وبطنه قربت تلمس الأرض من تخنها، فضلا عن ان راسه بقت كبيييييرة جدا ومناخيره قد التفاحة الأمريكاني وشكله يفطس من الضحك...
    المرايه التانيه...
    شاف نفسه فيها طويييييييييييييييييل جدا أطول من عمود النور اللي في بلدهم ، ورفيييييييييييييييييع ووشه مسخوط جدا ومناخيره طويله عامله زي القلم الرصاص...وشكله برضو كان مضحك جدا...
    المرايه التالته...
    ودي بقى كان عامل فيها زي النملة...كان صغير جدا جدا ومش باين من الأرض وكل حاجة فيه صغيييرة قوووووووي...

وعلى الرغم ان التلات من مناظر كانوا يوقعوا من الضحك، إلا ان الغريب ان شحاته انفجر في العياط!!!!!

ومن غير تفاصيل أكتر هقولكم سر بكاء شحاته ....

الولد عيط لما لقى ان نفس الشخص واقف قدام تلات مرايات وكل واحدة فيهم عاكسه صورة مختلفة تماما عن التانية...لدرجة انو نسي أصلا هو شكله عامل ازاي....وبقى محتار ياترى هو انا واحد في دول؟؟؟ وياترى لو فعلا صورة من دول صح ما انا برضو هبقى وحش جدااا لأن التلات صور أفظع من بعض....

شحاته ده ياجماعة وباختصار هو كل واحد فينا تعب واحتار لما اهتم وتابع رؤية الآخرين ليه....
    بعد ما قرينا الحدوتة الصغيرة دي ...أكيد كل واحد فينا قال "طب وهو بيعيط ليه ...مش المهم المرايات دي بتعكس ايه...المهم هو ايه"
    ايووووووا لو كل واحد فينا اهتم بالكلمة دي "المهم هو ايه" عمر ما حد هيضايق وأعصابه تبوظ لما يسمع كلمة سلبية من حد ...ولا هيفرح لمجرد ان حد أثنى عليه وقال كلمتين ايجيابيتين عنه....
    يعني أحيانا حد يشوفك "فاشل" وحد تاني يشوفك "عظيم" وحد تالت يشوفك "ولاحاجة"
    أكيد هتحتار تصدق مين فيهم...

علماء النفس بيتكلموا عن حاجة اسمSelf-esteem واللي معناها "تقدير الذات" واللي معناها برضو "الصورة اللي عقلك شايفها لنفسك" .... باختصار الناس بتشوفك زي ما انت بنتشوف نفسك...يعني لو شايف نفسك فاشل وخايب وعديم الفايدة...تأكد ان دي هتكون نظرة الناس فيك..مع انك ممكن جدا تكون غير كده بس ده الانطباع الي انت واخده عن نفسك فأكيد الناس مش هتبقى أرحم منك على نفسك...

أحيان كثيرة بتمر علينا أوقات بنحس فيها ان مستوانا قليل (سواء في الطاعات أو في الحياة العامة) وأحيان كتيرة بنعاقب نفسنا باسلوب بيؤذيها جدا وبنكون متصورين اننا بنقومها....

ياجماعة (والكلام ليا قبل أي حد) مش معنى ان حد كان ماشي كويس ولسبب أو لآخر اتعثر أو فشل يقوم يقفد الأمل والثقة في نفسه...
    أولاً: طول مانت واثق في الله...يبقى لازم تبقى واثق في نفسك....لأنك مخلوق ربنا كرمه على كل المخلوقات ختى عالملايكه اللي لا تمل عن ذكر الله وعبادته...
    لازم تبقى واثق في نفسك لأن ربنا سبحانه وتعالى سخر الكون ده بحاله ليك انت....أحيانا لما بكون متضايقة ببص للسماء الواسعة وللأرض عظيمة الاتساع وابتسم لما بفتكر ان ربنا سخر السماء بنجومها وشمسها وقمرها وكواكبها ومجراتها علشاني أنا...ابتسم لما افتكر ان الأرض بجبالها وأنهارها وبحارها ومحيطاتها معمولة علشاني,,,ساعتها برد على نفسي ان مهما كانت المشكلة أو الظروف اللي بمر بيها فهي "لاشيء" وإني "أقوى منها" لأني بعبد رب اسمه "القوي" واسمه كمان" المعز" "من كان يريد العزة فلله العزة جميعا"

لو رجعنا تاني لشحاته وقولناله الكلمتين دول ...هنقوله كمان مثال صغير...هات عشرين دولار وكرمش فيها على قد ماتقدر وارميها يومين في صفيحة قمامة وخليها في منتهى البشاعة ودوس عليها برجلك ....وروح بيها البنك ..ياترى هيديلك كام بدالها؟؟؟ هيرد عليك "عشرين دولا طبعا" وهي دي النتيجة الظبط... قيمة الانسان لا تتغير مهما حدث ومهما واجه من صعاب وفشل....

علشان ما أطولش أكتر من كده..
    قيم نفسك صح وقدرها تقدير مناسب وافتكر كويس قوي إن "الكمال لله وحده" وان مفيش إنسان كامل...وابعد عن "جلد الذات" مهما حصل....وإياك تحقر من قيمة نفسك... وياريت متوزنش نفسك بالموازين الدنيوية...شوف نفسك وحالك مع ربنا ساعتها هتحس بقيمتك وانك أفضل من مليارديرات كتير لكنهم بعااااااد عن ربنا

شوف نفسك صح في مراية عقلك لأن هي دي الصورة اللي هتنعكس في مرايات غيرك!!!

كده اختصرت على قد ما أقدر الكلام اللي كنت حابه أقوله...وأما ما كان من توفيق فهو من الله وحده..وأما كان من خطأ أو نسيان فمني أنا ومن الشيطان ...

طبعا الكلام ده مطروح للنقاش ويسعدني كثيرا الاستماع لأرائكم
    وجزاكم الله خير الجزاء

7ob El-7iah
    7ob El-7iah
    نائب المدير
    نائب المدير

ذكر
    الثور

مُساهمة من طرف 7ob El-7iah الإثنين يوليو 06, 2009 1:51 am

بسم الله الرحمن الرحيم

يعني الصراحة حضرتك أطلقتي داخلي سباق خيل كامل وكل واحد بيسعى انه يحصل على المركز الأول في السباق ده

بس طبعا لو الخيال ده شاطر يبقى هيعرف من الأول انه يهتم بخيله كويس

ويبقى فيه انسجام كبيييييييييييييير بينهم كده بس ممكن يكسب فشوية يدربه وشوية يريحه وطبعا مهتم جدا بأكله ونظافته وكل حاجة بجانب انه مهتم بنفسه

على عكس اخينا التاني اللي شايف انه عشان يكسب في السباق ده لازم يدرب الحصان بتاعه جدا جدا جدا على قد ما يقدر ومفيش راحة كتير ولو الحصان ده تعب ينزل ضرب فيه

ده عمره ما يكسب

يمكن المثال ده قريب شوية لحالك مع نغسك ........... وبالظبط زي كلمة كنتي حضرتك قولتيها عامل نفسك كأنها طفل صغير

شوية تدلعها وشويه تعاقبها بس عقاب مش قاسي اوي يخليها تنقلب عليك في وقت معين

ولو الواحد قدر يوصل لإنه يتواصل مع ذاته كويس اكيد ان شاء الله مش هياوجه مشاكل كتير

ومش مهم اني اعرف آراء الناس على قد ماهو مهم اني ابقا عارف نفسي كويس جدا جدا

بس ده ميمنعش اني كل فترة مثلا اسأل أشخاص انا هكون واثق في كلامهم وهما في نفس الوقت قريبين مني وأسألهم عن حالي ياترى انتم شايفين اني فيا ايه محتااج يتظبط وياترى لو كذه اللي بعملها دي غلط اعمل ايه

لأن أحيانا الواحد ممكن يكون فيه تصرف معين بيعمله بس هوا مش واخد باله خالص انه غلط

وهنا بقى يجي دور الناس الثقة دول

والله المستعان

جزاكي الله كل خير يا آنسة ايمان بجد موضوع رائع جدا جدا جدا

وآسف على الكام مراية اللي اتكسروا فوق دول ربنا يقدرني واعرف أجيب حقهم

يارب ثبتنا ددايما على الحق

اللهم أرنا الحق حقا وارزقنا اتباعه وأرنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه
    rehan
    rehan
    مشرفه
    مشرفه

انثى

مُساهمة من طرف rehan الأحد يوليو 12, 2009 7:43 pm

ربنا يكرمك ياايمان

ونيجى للأستاذ شحاتة اللى مشكلته هىمشكلة كتييييييير أوىىىىى مننا
    واللى ديما بيتعبوا نفسهم بنفسهم لأنهم بيهتموا بغيرهم وبراهم أكتر من اهتمامة بحكمة على نفسة

يعنى شحاتة اهتم بالمرايات اللى برة واللى مش ديما بتعكس الصورة صادقة
    بل قلما لما تلاقى فيها الحقيقة اللى أنت عاوز تعرفها

لما تكون فعلا عاوز تشوف نفسك صح وعاوز تعرف الصورة الحقيقية لشكلك يبقى مفيش غير مراية نفسك
    لأنها مش هتتضحك عليك ولا تزيف الحقيقة أبدا لأن أنت أكتر حد عارف نفسك وعارف اية اللى بيدور فيها
    واية الغرض من اللى بتعمله ده....

بالضبط ياجماعة أنا ممكن أكون بعمل حاجة عشان حد يقول عليا كويس وعشان أسمع كلمة شكر
    أو ثناء
    وفعلا هسمعها لكن من جواية مش مبسوط لأنك عارف ان المراية اللى شافت كده مراية زائفة
    ومش قادرة تشوف الحقيقة اللى جواك اللى أنت بس اللى عارفها
    وانك مش عامل العمل ده خالص كده لله مثلا
    لكن اللى تقدر تشوف كده هى مراية نفسك بس

يبقى أهم شىء هو حكمك على نفسك
    وقبل متسعى ان الناس يقدروك لازم أنت الأول تقدر نفسك
    لأن الناس هيوصلهم منك اللى أنت عاوز توصلة
    واللى أنت مقتنع بيه........

7ob El-7iah
    7ob El-7iah
    نائب المدير
    نائب المدير

ذكر
    الثور

مُساهمة من طرف 7ob El-7iah الأحد يوليو 12, 2009 11:39 pm

طيب جميل اوي اكلام ده بس فيه نقطة لو فعلا وصل ليها اي حد فينا يبقى ربنا يستر

انك توصل انك بقيت حتى مش مصدق نفسك؟؟؟؟؟

مش برده دي كده مشكله................. يعني مثلا تيجي تقول انا حاسس اني مش مبسوط تلاقي اللي بيرد عليك وبدل ما يقولك عشان انت بتعمل كذا وكذا وغلط يوم كذا
    وبدل حتى ما تقول طب يلا تعالى نصلح مع بعض تلاقي حد تاني بيقولك
    وانت زهقان من ايه هوا اساسا فيه ايه في الدنيا دي يخنقك
    ما الحياة حلوة خالص وزي الفل ولا هوا يعني انت اللي طالب خنقة

حد فاهم قصدي يعني انا مقصدش انها بتهديك لالالالا هيا بتضلك اكتر

ولما تغلط مش هتعاتبك دي هتشجعك للزياده

فعلا ناس كتير جدا ممكن توصل لكده بس ياترى هوا ايه ممكن يكون الحل؟؟؟
    الملاك الحائر
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه

انثى

مُساهمة من طرف الملاك الحائر الثلاثاء يوليو 14, 2009 10:21 pm

بيتهيألي الوضع اللي حضرتك بتتكلم عنه يا بشمهندس هو بالظبط وصف "النفس الأمارة بالسوء" واللي يارب يارب يجنبنا إياها...

عارف حضرتك الدعاء اللي حبيبنا النبي صلى الله عليه وسلم وصانا ندعيه كل يوم "ياحي ياقيوم برحمتك أستغيث أصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين أبدا" أهو هو ده بقى بالظبط محور حديثنا ان لو سبت نفسك لنفسك "هتمطوح" فيك زي ما هي عايزة وهتوديك في أحلى داهية..
    الإمام ابن القيم قال حتة حلوة في الجزئية دي :

"الخذلان أن يكلك الله إلى نفسك ويخلي بينك وبينها والتوفيق ألا يكلك الله إلى نفسك"

وده ليه لأن النفس أنواع ممكن تكون نفس بطبيعتها معفرته أو أمارة بالسوء زي ما ورد في القرآن "إن النفس لأمارة بالسوء إلا ما رحم ربي" ودي بقى بتحلي كل حاجة وحشة في عنيك وتخليك تشتاق لها ... وكمان هي اسمها أمارة مش آمرة بالسوء (كما ورد في القرآن الكريم) وده دليل على كثرة وأمرها وإلحاحها على صاحبها.ولأن الجنة حفت بالمكاره والنار حُفت بالشهوات تلاقي النفس دي بتركن جدااااا للشهوات اللي نهايتها طبعا معروفه ربنا ينجينا وإياكم...
    وعلاج النوع ده من النفس هو قهرها فكما قال النبي صلى الله عليه وسلم "أفضل الجهاد أن يجاهد المرء نفسه وهواه" وده دليل على خطورة الأمر -لكنه والله يسير على من يسره الله عليه...وكمان زي ما ربنا سبحانه وتعالى قال "وأما من خاف مقام ربه ونهى النفس عن الهوى فإن الجنة هي المأوى"
    عايزة ايه يانفسي؟ تروحي سينما وتتفرجي على فيلم عنيكي هتطلع عليه؟؟؟ طب مفيش سينما ولا راديو كمان... واحدة بوحده هتلاقيها عاملة زي الألف تقولها يمين يمين شمال شمال..
    اللهم آت نفوسنا تقواها وزكها أنت خير من زكاها انت وليها ومولاها..

النفس التانية ودي النفس اللوامة ودي أفضل نوعا ما من اللي قبلها ودي بقى اللي بتصحى بس أحيانا بعد وقوع الذنب بس ميزتها انها بتفضل تعاتب وتلوم فيك لغايه ما تحرم تعمل العملة دي تاني ... مثلا عملت معصية معينة انت كنت أقلعت عنها من فترة تقوم وبمجرد الانتهاء منها تحس ان ضميرك بيأنبك جداااا وتحس بخنقة وضيقة شدييييدة. أو تلومك على التقصير في أداء طاعة معينة وهكذا...ودي بتبقى بداية توبه..الإمام حسن البصري كان بيقول "ما يزال المؤمن بخير ما دام له واعظ من قلبه"
    والنفس دي ربنا أقسم بيها "لا أقسم بيوم القيامة ولا أقسم بالنفس اللوامة"

النفس الثالثة بقى ودي أزكاهم وآخر وأعلى مراتب التكامل واللي ربنا يارب يهدي نفوسنا كلها وتبقى زيها وهي :
    النفس المطمئنة
    تبقى حاسس إن قلبك وجسمك وعقلك وجوارحك وكيانك كله مطمئن ومستأنس بالقرب من المولى عز وجل زي ما ربنا قال "الذين ءامنوا وتطمئن قلوبهم بذكر الله ألا بذكر الله تطمئن القلوب"
    مطمئن يعني ساكن وهادي وبالك مرتاح النبي صلى الله عليه وسلم كان بيقول : "اللهم ارزقني نفساً بك مطمئنة تؤمن بلقائك، وترضى بقضائك، وتقنع بعطائك"
    وقت أي حاجة تحصلك في الدنيا تهرع وتفر إلى المولى تبارك وتعالى ...خير تشكره شر تدعيه يرزقك الصبر...

كل واحد أدرى بنفسه وعارف هي ايه بالظبط ... أحيانا بيبقى شخص واحد فيه التلات شخصيات دي بتظهر في أوقات مختلفة.... بس الصح إنك تبعد جداااااا عن النوع الأولاني بإنك تعرف "تشكم" نفسك ازاي....وتسعى جاهد إنك تبقى من أهل النوع التالت...

وزي ما قلنا لشحاته في الأول ...قيّم نفسك بصراحة علشان تعرف تحاسبها

بكده اختصرت على قد ما أقدر
    أتمنى يكون معنى كلامي وصل
    وجزاكم الله خير الجزاء
    malak el- donia
    malak el- donia
    مشرف
    مشرف

ذكر
    القوس
    مزاجك ايه النهرده : شحاته والمرايات التلاتة 4510

مُساهمة من طرف malak el- donia السبت يوليو 18, 2009 11:42 pm

يااااااااااااااااه ده شحاته بجد هههههههههههه

عم شحاته زي ماقولتي يا انسه ايمان و كل واحد فينا بس هو هيبقي كل واحد فينا لو بقينا بنبص زيه في المرايه

طب شحاته كانت عنده 3 مرايات

احنا بقي كل واحد فينا عنده كام مرايه

اكيد كل واحد فينتا ساعات بيحس كده انه مثلا مش طايق نفسه او بالمعني بتاعنا كده فيه خناقه جواه

هو مثلا بيقول انا واثق من نفسي ولا زم اصبر وواحد تاني من الناس اللي مع كل واحد فينا يقوله يا عمي كفايه مره انت لسه هتصبر

دي اول نقطه

تاني نقطه احنا بقي ليه نخلي نفسنا نبص للمرايه اصلا طب ما تبص للاصل وتروح للصوره ده اكيد يبقي هبل لما تروح للصوره وتسيب الاصل

حاجه تانيه انت بقي فين ايمانك وفين قدوتك الرسول عليه افضل الصلاة والسلام

لو كل واحد فينا حط مرايته الرسول عليه افضل الصلاة والسلام

اكيد هيشتغل كتييييييييييييييييير علشان يقدر يحقق اللي في الصوره ده اما لو حط زي ما شحاته بيه حط نفسه في المرايه صوره ليه عمره ما هيتحرك خطوه

الوقت/التاريخ الآن هو الأحد مايو 19, 2024 5:19 pm