مرحبا بك عزيزي الزائر اذا كنت تريد ان ترضي الله وتعمل الخير انضم الى الصحبه الحلوه في جمعية الرحمه الخيريه وشعارنا نلتقي على باب الجنه

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

مرحبا بك عزيزي الزائر اذا كنت تريد ان ترضي الله وتعمل الخير انضم الى الصحبه الحلوه في جمعية الرحمه الخيريه وشعارنا نلتقي على باب الجنه

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
شبابنا قدموا أروع انجاز حصل في قرية العراقية في القافلة الطبية الخامسة
ملاحظة/ المنتدي يحتاج الي المتصفح الموزيلا حتي يعمل بشكل صحيح ..... للتحميل اضغط هنا

5 مشترك

كنت أظن الحياة وردية

HAWK OF ISLAM
    HAWK OF ISLAM
    مشرف
    مشرف

ذكر
    القوس
    العمل/الترفيه : طالب فى كليه الهندسة الالكترونية / كرة القدم
    مزاجك ايه النهرده : كنت أظن الحياة وردية 8010

كنت أظن الحياة وردية Empty كنت أظن الحياة وردية

مُساهمة من طرف HAWK OF ISLAM الجمعة نوفمبر 20, 2009 12:42 am

كنت أظن الحياة وردية

للأسف
    حسبت أنا الحياة كلها كما كنت أفكر ................................................. للأسف حسبت أن حب كل غالى متأصل فى كيان كل

مواطن

صدمت
    فيما رأيت وأظن أن الحالة اللتى وضعنى فيها أبناء وطنى تخطت ما فعلة فينا من كنا
    نظن أنهم اخواننا ................. أظن أن ما وصلت لة من حالة فى منتهى السوء ما
    هو الا بسبب خطأ وضعت فية نفسى عمدا فضلت ان اضع الرباط حول عينى وان انكر ما كنت
    أراه.

أمس
    : وبعد ما حدث فى مباراة لكرة الكراهية و بعد أن كتب الله للجزائر الفوز على حساب
    منتخب بلادى ........... تقبلنا الهزيمة بروح رياضية لاننا ندرك أن الكل قام بما علية ولكن لم تكن تلك
    الصدمة الكبرى

خرجت
    بعد مباراه الكراية واللتى اصر على تسميتها بمباراه الكراهية خرجت أنا ومن معى
    وكلنا نقول حمدا لله وبالفعل حمدا لله وقد تأكدنا

أن
    فى هذة الهزيمة خير ونجاة للارواح اللتى أهينت بما فية الكفاية ويا ليتها مصيبة

نكمل
    ما بدأناه خرجنا وكنا متأثرين جدا ولكن فوجئت بأشخاص يقولون (...... احرق العلم
    ......) وكانت كالسيف على رقبتى

لم
    أتخيل يوما أن احدا يحرق رمز وطنة بسبب الهزيمة فى مباراه وان كانت فى الكراهية .........
    نسيت مباراه الكره ونسيت الهزيمة ولم يشغل تفكيرى الا كيف يفعل هذا من ناس حولى
    كنت أظن أ كلهم محبين ........... نعم محبين للطبول بعد المباراة .. محبين للركوب
    على ظهور السيارات للاحتفالات .

تحركت
    قليلا أنا ومن معى وقررت أن أرتدى علم بلادى لارى ردود فعل الناس وحمدا لله اننى
    رايت

قابلت
    أكثر من سبع أشخاص قالوا لى جمل كنت احاول ان ادخل الشك لنفسى اننى لا اسمعها
    ............

قابلت
    الثالث وقد عدت لصوابى وأدركت اننى لست فى حلم فقلت له لماذا؟ ( بعد ان قال احرق العلم دا)

قال
    لى : علشان خسرنا

قلت
    : انت بتشجع بلدك علشان ماتش كورة !!!!!!!!!!!

قال
    : أممممممممممممممم _____________ المصيبة كان يفكر فى سؤال لا يقبل التفكير

قلت
    : انت لية رحت تشجع النهاردة ؟

قال
    : علشان افرح بعد الماتش

ابتسمت
    وقولتلة انت شايف نفسك صح وفجأة ظهرت واحدة من كبرى عيوب المصريين عندما يحسون
    انهم على خطأ يحولون الحوار لساحة حرب ......... قلب الحوار الى مشاجرة

وفوجئت
    بجملة بكل ما حدث قال لى : انت هتعملى فيها مصرى !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

جملة
    جعلتنى احس لاول مرة بالكراهية العمياء ضد احد ابناء بلدى

اود
    أن اختم بقول أحب وطنى وأعتزر لان نظرتى كانت للأسف سطحية وعمومية

قبل
    أن نبحث عن حل مشاكلنا الدنيوية يجب أن نحل مشاكلنا النفسية نعم النفسية فنحن فى
    كارثة وان كانت هذة النسبة لا تتعدى ال 30 % وان كنت أظنها أكبر بكثير للاسف .
    7ob El-7iah
    7ob El-7iah
    نائب المدير
    نائب المدير

ذكر
    الثور
    مزاجك ايه النهرده : كنت أظن الحياة وردية 5510

كنت أظن الحياة وردية Empty رد: كنت أظن الحياة وردية

مُساهمة من طرف 7ob El-7iah الجمعة نوفمبر 20, 2009 7:29 pm

الأول أحييك على رأيك الصريح اللي فتحت بيه موضوع هوا من أهم المواضيع ولو انه مش جديد عليا ابدا

بس للعلم زي منتا لقيت ناس زي اللي بتتكلم عليهم وزي اللي لقينام فيه كتيييييييييييير أوي أحسن منهم

وبرده شوفناهم بس كان لازم من الأول نظبط نظرتنا للوضع العام انه زي ما فيه الكويس فيه المغيب

وللعلم يا عم أحمد عمرنا ما نندم اننا مصريين بس قبل ما نروح نحاسب الجزاير على اللي عملته فينا عشان كسبت أو حتى عشان احنا كسبناها الماتش اللي قبل ده نحاسب نفسنا الأول على اللي لقينا من ولاد بلدنا لما خسرنا

هما خسوا قطعوا في لحمنا احنا

واحنا خسرنا قطعنا في ارضنا ونفنا وولعنا في بلدنا

ربنا يعمل اللي فيه الخير

بس طول ما اعتبرنا نفسنا عاوزين نعمل نضه ونقوم بأمه يبقى لازم نستحمل حجات أفظع من كده كمان ونتوقع أن الدنيا فيها أكتر بكتير من كده
    حياتي لله
    حياتي لله
    عضو جديد
    عضو جديد

ذكر
    مزاجك ايه النهرده : كنت أظن الحياة وردية Yragb11

مُساهمة من طرف حياتي لله الجمعة نوفمبر 20, 2009 11:40 pm

اللهم ارنا الحق حقا وارزقنا اتباعه
    وارنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه
    HAWK OF ISLAM
    HAWK OF ISLAM
    مشرف
    مشرف

ذكر
    القوس

مُساهمة من طرف HAWK OF ISLAM السبت نوفمبر 21, 2009 2:27 am

7ob El-7iah كتب:
    وللعلم يا عم أحمد عمرنا ما نندم اننا مصريين بس قبل ما نروح نحاسب الجزاير على اللي عملته فينا عشان كسبت أو حتى عشان احنا كسبناها الماتش اللي قبل ده نحاسب نفسنا الأول على اللي لقينا من ولاد بلدنا لما خسرنا

متفق معاك تماما يا محمود وكنت عاوز أتحرك أنا وكل اللى فى الجمعية علشان نصحح مفاهيم فى منتهى الاهمية

انها تكون راسخة فى اذهان وقلوب كل انسان ولو انى شايف ان دى خطوة متأخرة جدا وان كل شعوب العالم

بنت حضارتها المعاصرة والمفهوم دا كان كامل ومحدد من أول خطوة بجد لازم يكون فى حل للتغير لازم الناس

دى تحس يعنى اية بتعب وبشتغل علشان أنفذ امر ربى وأرتقى ببلدى وبعمل أى حاجة تخدم الهدفين دول مهما

كانت وفى أى مجال

أنا عاوز لو حد عندة افكار حتى لو كانت بسيطة انة يتكلم ويطرحها يمكن نعرف نوصل لنتيجة واسلوب نبدأ من عندة

malak el- donia
    malak el- donia
    مشرف
    مشرف

ذكر
    القوس
    مزاجك ايه النهرده : كنت أظن الحياة وردية 4510

مُساهمة من طرف malak el- donia السبت نوفمبر 21, 2009 3:17 am

المخطط صهيوني يا جماعه

المخطط صهيوني بالادله اللي لسه سامعها حالا

اولل صدمه رئيس الاتحاد الجزائري لكرة القدم البيه راوراوه من اصل اسرائيلي وجده اسرائيلي مدفون في تل ابيب

الحكومه الجزائريه مسيطر عليها اليهود والاستاذ بوتفليقه ستاره حاطينها يعملوا من وراها اللي هما عاوزينه

الجيش تحت تصرف رئيس الاتحاد الجزائري لكرة القدم تخيلوا الجيش تحت تصرفه

عشان كده بسهوله جداا طلع المساجين

اللاعبين الجزائريين دلوقتي مشوهين صورة مصر في العالم كله والعالم قالب علي مصر

الا مين تخيلوا الا مين

الا اسرائيل يا بهوات

اسرائيل عملت اللي هي عاوزاه

الشعب الجزائري العربي المسلم بحق وحقيقي اتصل بمصريين كتيييير وقالولهم الحقونا احنا تحت رحمة الحكومه الاسرائيليه

اليهود الملاعين عملوا اللي هما عاوزينه منكم لله يا ملاعين منكم لله

وباذن الله التفاصيل الاكتر هابقي انزلها
    الملاك الحائر
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه

انثى

مُساهمة من طرف الملاك الحائر السبت نوفمبر 21, 2009 2:24 pm

في الحقيقة وبكل أسف اللي حرق علم بلده بعد هزيمته في مجرد ماتش كورة ما تستبعدش انه يرمي السلاح في حالة ان بلده دخلت حرب.... والسبب في كده هو حكوماتنا الرشيدة اللي بمنهى البساطة استأصلت الوطنية من قلوب مواطنيها.....
    لما المواطن يلاقي كرامته مهدورة في بلده....طبيعي وطنينته هتتأثر
    لما أم تلاقي ضناها بيموت قدام عنيها لمجرد ان تمن الدواء كان غالي وملقتش حكومة توفر لها تمن علاج ابنها تبقى طبيعي وطنيتها هتتأثر
    لما تلاقي ناس بتموت من الجوع والبرد والمرض يبقى طبيعي هتلعن حكومة وطنها
    لما تفتقد الأمن في بلدك يبقى طبيعي مش هتحس انه وطنك
    لما تذوق طعم الظلم وكل فرصك في النجاح تموت قدام عنيك لمجرد ان معندكش واسطة تساعدك يبقى على الوطنية السلام.....

ياسادة اللي حصل بعد الماتتش ده لازم ينبهنا لحاجة مهمة جداااااااااا ان في قنابل موقوتة مزروعة جوانا ووسطينا.....دولة سابت ولادها يغرقوا في البحر لما ضاقت عليهم الدنيا وطلعوا يسترزقوا من بره يبقى طبيعي مش هيبقى ليهم انتماء
    دولة سابت ولادها تذوق الذل في بلاد بره سعيا ورا لقمة العيش يبقى طبيعي ضيعت انتمائهم ليها....

جايين دلوقتي يلوموا الناس؟؟؟؟
    يا اخواننا مش عايزة حد ياخد كلامي على نحو غير تفاؤلي، بالعكس لازم نصدم نفسنا بالحقيقة علشان نعرف نواجهها....

الناس اللي حاربت وضحت في 73 دي اتربت صح على حب بلدها....جالهم عبد الناصر -اللي بغض النظر عن كل سلبيات عهده- الا انه كان محسسهم ان الفقير له ظهر في البلد دي عالأقل هيلاقي ياكل.... جالهم السادات اللي حسسهم ان البلد دي ليها كبير والفئات الضايعة هتلاقيها مكان.....
    اللي حاربوا اتربوا صح، لكن للأسف الأجيال الحالية ملقتش اللي يربيها....لا مؤاخذة على التعبير بس ده الواقع....

طول ما في فقر وجوع ومرض وطموحات مكبوتة وناس بتذوق المر وشايفه حكوماتها بتاكل الشهد وعايشين في بروج عاتية، يبقى في قنابل موقوتة ضروري ننته ليها
    الملاك الحائر
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه

انثى

مُساهمة من طرف الملاك الحائر السبت نوفمبر 21, 2009 2:39 pm

ملحوظة مهمة نسيت أضيفها:
    مرة أيام الدراسة -تقريبا وأنا في تانية كلية- كنت بحضر مؤتمر يحضره وزير التعليم العالي اللي كان وقتها الدكتور عمرو عزت سلامة -المؤتمر كان في جامعة القاهرة في نفس القاعة اللي أوباما ألقى فيها خطابه للعالم الإسلامي- وكان في نهاية المؤتمر فقرة من حق الطلبة يوجهوا كلام للوزير، وقتها كانت القاعة بها عدد مهووووول من طلبة كليات الجامعة، فطلبت حق الكلمة واتكلمت في بضعة نقاط حابة أتكلم عن أهمها قلته ما معناه "يادكتور الطلة مفتقدين أصول التربية الإسلامية ، بدل ما تلوموا الطلبة على انضمامهم لجماعات محظورة أو انضمامهم لتيارات متعصبة، ليه ما تبقاش الجامعة ووزارة التعليم العالي عموما مسئولة عن إعداد وتثقيف الطالب الجامعي بمبادىء دينه السمحة، يادكتور لو كانت الجامعة بتعغرس فينا قيم الإتقان والتسامح والسمو اللي بيشملها دينا، ما كناش شوفنا نماذج زي حسن بشندي-ده الطالب اللي كان مسئول عن حادث الأزهر لو تفتكروه-"
    ونقطة تانية طلبت فيها ان تبقى في مادة مشتركة بين كل طلاب الكليات والجامعات تبقى بتتناول الدور الوطني والقومي وقلتله ساعتها "مينفعش لما اتناقش مع واحدة زميلتي في كلية طب عن قضية فلسطين تقولي أنا مليش في السياسة ..فلسطين مش سيلسة يا دكتور دي كيان إسلامي وعربي لازم يبقى الدفاع عنه والاهتمام بيه مغروس فينا"
    بمنتهى الأمانة وبدون أي مبالغة القاعة اترجت بالتصفيق الحااااااااد لأن رأيي كان معبر عن رأي غالبية الطلبة....وكل اللي اتكلموا بعدي أثنوا على اقتراحي وضموا صوتهم لصوتي....

فعلا التربية ثم التربية ثم التربية هي العلاج
    HAWK OF ISLAM
    HAWK OF ISLAM
    مشرف
    مشرف

ذكر
    القوس

مُساهمة من طرف HAWK OF ISLAM الأربعاء نوفمبر 25, 2009 5:40 am

الملاك الحائر كتب:

فعلا التربية ثم التربية ثم التربية هي العلاج

فعلا أنا متفق مع حضرتك جدا فى الرأى الرائع بتدريس مادة مشتركة لكل الكليات تكون مقسمة على مدار سنين الدراسة بس فى نقطة فى منتهى الاهمية أن احنا لو عملنا كدا
    هنبقى استهدفنا فقط طلبة الجامعات واللى,اظن أغلبهم اقل تأثرا بالحالة الاجتماعية اللى بتخلى الناس تبص للوطن والانتماء له بشئ من السخرية فعلا بتوصل أن اللى ادامك بيسخر من تصرفاتك لانك بتقول بس أنا بحب بلدى

المشكلة الاصلية فعلا ذى ما الآنسة ايمان قالت فى الطبقات الكادحة فى المجتمع واللى بيمثلوا نسبة كبيره
    واللى بصراحة شايف ان أى رسالة لهم مش هتكون مجدية فعلا غير بتغير الواقع اللى هما فيه

الوقت/التاريخ الآن هو الجمعة أبريل 26, 2024 12:45 pm