مرحبا بك عزيزي الزائر اذا كنت تريد ان ترضي الله وتعمل الخير انضم الى الصحبه الحلوه في جمعية الرحمه الخيريه وشعارنا نلتقي على باب الجنه

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

مرحبا بك عزيزي الزائر اذا كنت تريد ان ترضي الله وتعمل الخير انضم الى الصحبه الحلوه في جمعية الرحمه الخيريه وشعارنا نلتقي على باب الجنه

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
شبابنا قدموا أروع انجاز حصل في قرية العراقية في القافلة الطبية الخامسة
ملاحظة/ المنتدي يحتاج الي المتصفح الموزيلا حتي يعمل بشكل صحيح ..... للتحميل اضغط هنا

4 مشترك

هو الديك بيبيض ولا بيولد !!!!!!!!!!!

malak el- donia
    malak el- donia
    مشرف
    مشرف

ذكر
    القوس
    مزاجك ايه النهرده : هو الديك بيبيض ولا بيولد !!!!!!!!!!! 4510

هو الديك بيبيض ولا بيولد !!!!!!!!!!! Empty هو الديك بيبيض ولا بيولد !!!!!!!!!!!

مُساهمة من طرف malak el- donia الأحد يوليو 19, 2009 12:07 am

اكيد طبعاا العنوان غريب صح بس صحيح هو الديك بيبيض ولا بيولد؟

اكيد طبعاا هتقوولوا ايه الهبل ده الواد امجد اتهبل ولا ايه ؟

بس فعلا هو الديك بيبيض ولا بيولد لو هنجاوب عليه هنجاوب وبكل بساطه لابيبيض ولا بيولد صح

طب ليييييه بقي ما نخليش حياتنا بالبساطه دي

توضيح اكتر ليه ما نخليش حياتنا واضحه جداا في كل حاجه في تعاملاتنا في اقوالنا ليه اللف والدوران

طيب لو مثلا قولتلك ممكن تتبرع بحاجه لاسره فقيره

هاتلاقي اللي يوقل ده انا باكفي يومي بالعافيه وانا مش معايا وفتشني يا بيه

طب ليه ما بتقولشي علطول مثلا انا اسف بس محتاج القرشين دول وخلصت

ليه بقي احكيله قصة ابو زيد الهلالي وقيس وليلي وعنتره و6 اكتوبر وووووووو

القصد احنا حياتنا ابسط مما نتخيل طب احنا معقدينها ليه

وعجبتني جدااا جملة انسه ايمان لما بتكون مخنوقه بتبص للسما فتقول سبحان الله ربنا سخرلي الجبال والسما والبحار والانهار وكل ما في الكون ليا وانا رغم كل ده وباعقدها علي نفسي

يعني لو واحد قالك انت مثلا بكره هتبقي وزير يوووووووووووووووووووه هيقولك ده انا كده هاحقق كل اللي انا عاوزه وهيبق يمعايا كل حاجه

الاستاذ بقي ما يعرفشي انته بكده عقدها علي نفسه لأنه انطلب منه مسؤوليات كتيييييييييييييييييييييره وعمره ما هيقدر يؤؤدي في الوظيفه ويستمتع بالمنصب في نفس الوقت والا هيسآأل عن المنصب ده

اما لو رضي بالمقسوم له وهو اصلا مسخر له كل حاجه هيحس بالراحه اللي م هيحسها في المنصب

والكلام ده باقوله لتنفسي قبلكم يا ريت نبسط الحياه علي نفسنا وبلاش الكلاكيع اللي بنحط نفسنا فيها
    shimaa
    shimaa
    نائبة المدير
    نائبة المدير

انثى
    الحمل
    مزاجك ايه النهرده : هو الديك بيبيض ولا بيولد !!!!!!!!!!! 310

هو الديك بيبيض ولا بيولد !!!!!!!!!!! Empty رد: هو الديك بيبيض ولا بيولد !!!!!!!!!!!

مُساهمة من طرف shimaa الأحد يوليو 26, 2009 6:27 pm

هى فعلا الحياة ممكن تكون بسيطه بس للى يبسطها على نفسه بجد

لكن أحيانا من كتر الهموم والضغوط اللى بتحصلنا فى الحياه بتبقى صعبه علينا او على الاقل بنكون احنا اللى شايفانها صعبه

بس برده لو اتكلمنا بواقعيه هنلاقى ان فى مواقف بتحصلنا بتبقى صعب اننا نتحملها وبالتالى بتكون قويه وصعبه علينا

يعنى بنبقى فى الوقت ده محتاجين لعزيمة واصرار بجد اننا نواجه مشاكلنا ببساطه ومش نعقدها على نفسنا لكن برده الكلام ده مش هايجى فى يوم وليله محتاج شوية تدريب

وكمان فى الاول يقين فى الله ان مهما حصل لنا فى الدنيا هو الخير

لا تستغرب وقوع الاكدار ما دمت فى هذه الدار

بس علشان نؤمن بكده لازم بقدر الامكان نحاول ان الدنيا تبقى فى ايدينا ومش فى قلوبنا
    الزملكااوى
    عضو مبتدأ
    عضو مبتدأ

ذكر
    الحمل
    العمل/الترفيه : كرة القدم
    مزاجك ايه النهرده : هو الديك بيبيض ولا بيولد !!!!!!!!!!! 8010

هو الديك بيبيض ولا بيولد !!!!!!!!!!! Empty رد: هو الديك بيبيض ولا بيولد !!!!!!!!!!!

مُساهمة من طرف الزملكااوى الإثنين يوليو 27, 2009 2:34 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

جزاك الله خيرا" على الموضوع

هى فعلا" الحياة سهلة أوووى بس الانسان هوا اللى بيصعبها على نفسه ودا الاستخدام الضاار للتكنولوجيا

بس على فكرة لو الديك مصاحب ثعلب ودا مكار اتوقع اى حاجدة انه يبيض او بيولد ههههههه
    7ob El-7iah
    7ob El-7iah
    نائب المدير
    نائب المدير

ذكر
    الثور
    مزاجك ايه النهرده : هو الديك بيبيض ولا بيولد !!!!!!!!!!! 5510

مُساهمة من طرف 7ob El-7iah الثلاثاء يوليو 28, 2009 1:20 am

بس علشان نؤمن بكده لازم بقدر الامكان نحاول ان الدنيا تبقى فى ايدينا ومش فى قلوبنا

لو فعلا مسكنا النقطة دي أكيد حجات كتير هتكون أكثر يقينا وإحنا بنعملها

نشوف مثلا جيل الصحابة اللي هما خير جيل لما فعلا اصبحت الدنيا في أيديهم بقت الحياه أزاي
    فتوحات ..... مواقف بطوليه .... إنما أفتح الشام لله لا لعمر

وغيرها وغيرها من الحجات اللي فعلا تستحق الذكر

إحنا كمان لو فعلا عاوزين نعمل نهضه يبقى لازم نعرف احنا عاوزين نعملها ليييييه؟؟؟؟

إحنا مش عاوزين نعمل نهضه عشان نقوم ونكسر أو حتى عشان ندمر حضارات ويكون فيه صراع حضارات
    مهي اوروبا دلوقتي حضارة حد يقدر ينكر ده

بس احنا عاوزن نعمل نهضه عشان نحترم نفسنا .... عشان نستحق فعلا ان ربنا سبحانه وتعالى ينظر الينا نظرة رضا
    ويباخته اللي ربنا ينظر ليه النظرة دي

ورمضان على الأبواب ويابختهم اللي يكونوا ايد واحده فعلا ويسعوا لحاجة زي كده يسعوا لإنهم يكونوا في يقظة كامله

اللهم أيثظ قلوبنا بذكر وبحبك وحب نبيك يارب العالمين

الوقت/التاريخ الآن هو الأربعاء مايو 08, 2024 5:54 am