مرحبا بك عزيزي الزائر اذا كنت تريد ان ترضي الله وتعمل الخير انضم الى الصحبه الحلوه في جمعية الرحمه الخيريه وشعارنا نلتقي على باب الجنه

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

مرحبا بك عزيزي الزائر اذا كنت تريد ان ترضي الله وتعمل الخير انضم الى الصحبه الحلوه في جمعية الرحمه الخيريه وشعارنا نلتقي على باب الجنه

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
شبابنا قدموا أروع انجاز حصل في قرية العراقية في القافلة الطبية الخامسة
ملاحظة/ المنتدي يحتاج الي المتصفح الموزيلا حتي يعمل بشكل صحيح ..... للتحميل اضغط هنا

3 مشترك

    زيهم وخلاص.....متفكرشى

    سرور المنتدى
    سرور المنتدى
    عضو مبتدأ
    عضو مبتدأ


    ذكر
    عدد الرسائل : 113
    نقاط : 121
    تاريخ التسجيل : 31/01/2009
    السٌّمعَة : 8

    زيهم وخلاص.....متفكرشى Empty زيهم وخلاص.....متفكرشى

    مُساهمة من طرف سرور المنتدى الخميس مارس 19, 2009 12:10 am

    sla4

    الدنيا اليوم حمراء

    كل ما تمشى تلاقى ورد هنا وهنا وهنا......وكأن الورد اليوم بس

    تسأل فيه ايه اليوم.......يقولك.......عيد الحب

    بسم الله ماشاء الله.....هو الحب كمان بقى ليه يوم؟؟......على كده بقى باقى الايام الناس بتكره بعضها
    ..............................................................

    الدنيا لها روائح جميله

    والناس كلها برده ماسكة ورد

    ورد أحمر وورد أخضر

    يا نااااااااااااااس هو فيه ايه؟؟

    يقولك..........شم النسيم

    يعنى هتطلع مدمن فى اليوم ده......شم براحتك بقى

    ......................................................

    المحلات مليانة

    كل واحد طالع بحاجة من المحل

    اللى طالع بإسدال.....بحجاب......بطرحة......بحاجه تانيه

    تسأل برده......هو فيه ايه انهارده كمان؟؟((انت اصلا شكلك من المريخ مش من على الارض))

    يقولك.......مش عارف....؟؟........يا نهار أبيض وأخضر وكل ألوان الطيف

    انهارده يابنى عيد الأم

    عيد الأم؟؟

    بنعمل فيه ايه يعنى؟؟

    بتجيب هدية لست الحبايب......زهرة العمر.....الأم الحبيبة

    طب وباقى الأيام؟؟...........بتعمل لأمك ايه؟؟
    ..............................................................

    الدنيا كلها عرايس

    الدنيا كلها أحصنة

    وفيه مراكب

    وكمان هتلاقى حلاااااااة كتييييييييييييييير وملبن وحاجات كتير

    أكيد ده عيد الحلاوة

    لالالا........يا عم انت مش من هنا اصلا

    ده.....اسمه.....المولد النبوى الشريف

    وبعدين يعنى؟؟

    هو انت بتحتفل بالنبى بس فى اليوم ده؟؟

    طب وهو أصلا الاحتفال بالرسول يبقى بالحلاوة؟؟

    طب وهو أصلا حد من الصحابة احتفل باليوم ده؟؟

    احنا أصلا نيجى ايه بجوار الصحابه؟؟

    ورغم كده.........محدش احتفل به
    ...............................................................

    اليوم فيه شويه بنات واقفه هناك

    هم بيعملوا ايه؟؟

    تلاقى كل واحده ماسكه شمعه .....شويه وهتمسك فى الطرحه بتاعتها

    تقول......هو فيه ايه؟؟........يقولك ده عيد ميلاد زيزى((زيزى مين.....معرفش؟؟........زيزى ايه بس فى الحر ده؟؟))

    هو مين زيزى دى عشان نحتفل بعيد ميلادها؟؟

    والله يمكن تلاقى زيزى دى مصيبه أصلا.....على مجتمعها

    ياترى.......عيد الميلاد ده........بتاعنا؟؟ ولا بنقلد وخلاص؟؟؟

    وهل نحتفل بأنفسنا لما ندخل الجنة ولا نحتفل فى الدنيا اننا اتولدنا.......دا يمكن زيزى دى اصلا يوم مولدها كانت حرب النكسه...بس برده لازم نحتفل بعيد ميلادها طبعا.....دى زيزى يا جماعه...اللهم صبرنا

    ......................................................................

    وحاجات تانيه كتييييييييييييييييييييييييييييييييير أوى

    كل شويه تلاقى عيد طالع


    يا ترى احنا نعرف ايه أعيادنا أصلا؟؟

    انتوا عارفين أعيادنا ايه؟؟

    هى

    عيد الأضحى
    عيد الفطر
    عيد الجمعة((يوم الجمعة))

    فقط لا غير

    يا ترى لحد امتى هنقلد الناس واحنا مش فاهمين حاجه؟؟

    نقولها من ناحيه تانيه

    مش الحكايه دى مداومين عليها؟؟.......يعنى لازم نعملها كل سنه؟؟

    يا ترى ايه الفرق بينها كده وبين السنه النبويه؟؟

    طبعا دى مش سنه أصلا

    انت عارف معناها ايه اللى انت تسن حاجه بدعة؟؟

    انك بتتهم رسولك الكريم.....بأنه ما كمل رسالته

    انت بقى اللى هتكلمها؟؟

    لا حول ولا قوة الا بالله

    امتى هنفوق بجد بجد
    .................................................................

    امتى يبقى الحب على طول فى قلوبنا لكل الناس.....وعلى طول يبقى فيه ورد وحاجات جميله؟؟

    امتى نجيب الورد فى اى وقت ونهديه لبعضنا بدون مناسبه وانما فقط للتعبير عن الحب فى الله

    امتى نبدل هدايا الام بطاعه لهم.....والصبر عليهم وقت عصبيتهم

    امتى هنحتفل بالرسول بجد.....مش مجرد حلاوة وأكل وشراب.....ولكن اتباع سنته والمشى على هديه

    ................................................................................

    من اليوم.......هحاول وهنوى بإذن الله انى محتفلشى بالحاجه دى حتى لو بيتنا كل محتفل بها

    يوم عيد الحب العبيط اللى بيسموه ده.........انا مش هلقى له أى التفات او تفكير
    يوم شم النسيم كذلك...........ولا كأنه موجود
    يوم عيد الام........هخالف كل الناس وهجيب لأمى هديه فى يوم تانى خالص وممكن بعدها أجيب لها هديه كمان وبرده فى يوم تانى
    يوم مولد النبى......مش هاكل حلاوة........هكلها فى يوم تانى.....ومش فى نيتى انها للمولد.....ولكن فقط أكل وطعام مثل أى طعام......يوم تانى خالص......ممكن قبلها بكتير.....او بعدها بكتير......والحاجات كلها موجوده فى غير مواسمها المزعومة
    .......................................................................

    ممكن حد يقول ......اهلنا كلهم بيعتقدوا بالحاجه دى

    انا أقصدى من الموضوع ده أنت......أنت

    لأنك انت كمان هيبقى عندك أسره.........لو ربيت فيهم ده

    وانا كمان ربيت ولادى كده

    وهى ربت أولادها كده

    الحكايه دى هتنتهى........على الاقل مش هتبقى موجوده فى بيتى

    التغير لازم نبدأ به احنا

    مش لازم نعتبر الحاجات دى مسلمات

    ممكن اكون مكبر الموضوع شويه........لكن لازم نعرف ان سنة الرسول أكتملت ......ولا ينقصها شىء بإذن الله

    فلا نشق على انفسنا

    يا ترى انت كمان.....هتبطل الحاجات دى........ولا ده أمر مفروض ومش هتعرف تغيره؟؟

    سلام
    e ahmed
    e ahmed
    Admin
    Admin


    ذكر
    العذراء
    عدد الرسائل : 933
    العمر : 38
    العمل/الترفيه : مهندس تحكم ((مستني الجيش))
    الموقع : www.ra7maa.alafdal.net
    مزاجك ايه النهرده : زيهم وخلاص.....متفكرشى 3asheq11
    نقاط : 919
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 29

    زيهم وخلاص.....متفكرشى Empty رد: زيهم وخلاص.....متفكرشى

    مُساهمة من طرف e ahmed الخميس مارس 19, 2009 12:54 am

    بسم الله الرحمن الرحيم
    في البدايه احييك على الموضوع الأكثر من رائع ده
    وفعلا كل يوم تلاقي طلعنلك بعيد عيد وكل يوم طلعين بتقليعه جديده بس اسمحلي اختلف معاك في نقطتين
    بالنسبه لعيد الأم .
    الأم اكبر من يوم واحد نحتفل بيها بس هي العمليه عملية رمز أن انت بتعبر عن كم المحبه الي بتحمله لأمك في اليوم ده
    لأمك والأم مبتبقاش طالبهاكتر من حد يفتكرها بكلمه كل سنه وانتي طيبه يا اغلى الحبايب
    وتجيبلها انشاء الله ورده
    تعبر بيها عن حبك ومشعرك
    فأنا اتفق معاك ان اعياد المسلمين عيد الأضحى وعيد الفطر
    ولكن انا مبسمهوش عيد انا بسميه لمسة وفاء لمسة حنيه لأحلى ام واحلى هديه من ربنا
    وأظن ان حاجه زي دي مش هضر المسلمين ولا الأسلام بحاجه
    واحب ققلك على حاجه سمعتها قريب من شيخ بحبه اوي هوا خالد الجندي وحملنا رساله قلت اوصلهالكم
    في سؤاله عن ما هوا تعريف الفضيله ؟؟؟
    فقال الفضيله هي كل وسط بين رزيلتين
    بمعنى ان الكرم فضيله ولكن الزياده فيه يصبح سفه والنقصان فيه اصبح بخل
    التدين فضيله الزياده درجه يصبح تزمت والتسيب درجه يصبح تفريط
    وهكذا يقاصث جميع الأمور
    مع خالص تحياتي وشكري لك ...
    الملاك الحائر
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه


    انثى
    عدد الرسائل : 501
    مزاجك ايه النهرده : زيهم وخلاص.....متفكرشى 8010
    نقاط : 598
    تاريخ التسجيل : 18/02/2009
    السٌّمعَة : 32

    زيهم وخلاص.....متفكرشى Empty رد: زيهم وخلاص.....متفكرشى

    مُساهمة من طرف الملاك الحائر الخميس مارس 19, 2009 1:05 am

    إيمان كتب:

    بصراحة الواحد لما بيبص للأعياد الفشنك دي بيحب ربنا قوووي قوي وبيبقى فخور قوي بدينه
    تعرف ليه؟؟

    لأن دينه مفيهوش العيد ده ولا غيره، ربنا حصرلنا كل أعيادنا الرسمية في عيدين اتنين بس (الفطر والأضحى) ولو ركزت شويه فيهم هتلاقي ان كل الناس بتبقى فرحانة فرحة حقيقية فيهم.. تلاقي
    الفقير فرحان والغني كمان، تلاقي اليتيم مزقطط واللي في حضن باباه ومامته كمان، تلاقي المريض مبسوط، والسليم كمان، والأرملة والمتزوجة والمطلقة والعانس واللي مش بتخلف .............كلللللللللللللله بيبقى فرحاااااااااااااااااان والله فعلا بحس بعظمة ربنا في الوقت ده .... أسعد لحظات حياتي بتبقى يوم العيد رغم انها بتبقى زي باقي الأيام ويكاد يكون نظام اليوم واحد، بس ببقى حاسة بسعاااااااااادة غريبة

    محدش يزعل من كلامي.... أنا مش بهاجم عيد الأم ولا حاجة بس فعلا أنا كنت مش بحب اليوم ده من وأنا صغيرة، لأن ماما كانت بتفضل تعيط طول اليوم لأنها بتفتكر مامتها اللي ماتت وهي صغيرة.... وتلاقي جارتنا بتعيط لأن ابنها اللي كان بيجيب لها هدية كل سنة مات، وحتى لو مامتش تلاقيه اتجوز ونسيها ومش جابلها هدية... والأكتر من كده ان كانت ليا صديقة مامتها متوفية والبنت حالتها طول اليوم كانت بتبقى كرب......
    ييييييييييييييه بجد كنت بكره اليوم ده....
    صحيح في ناس بتفرح في اليوم ده، بس شوف بقى اللي بيزعلوا قد ايه.....

    ساعتها بس بقول ربنا ده عظييييييييييييم قوي لأن الأعياد اللي شرعهالنا مبيبقاش فيها كل ده وبتفرح كلللللل الناااس.... طبعا ماهو سبحانه اسمه "الحكيم"
    يارب يكون كلامي وصلكم وربنا يخلي كل أمهات المسلمين وميحرمش حد من حد يارب


    وجزاكم الله خيرا


    هذا الرد كنت قد وضعته في موضوع آخر ونسخته هنا

    سرور المنتدى
    سرور المنتدى
    عضو مبتدأ
    عضو مبتدأ


    ذكر
    عدد الرسائل : 113
    نقاط : 121
    تاريخ التسجيل : 31/01/2009
    السٌّمعَة : 8

    زيهم وخلاص.....متفكرشى Empty رد: زيهم وخلاص.....متفكرشى

    مُساهمة من طرف سرور المنتدى الأحد مارس 22, 2009 1:29 am

    e ahmed كتب:بسم الله الرحمن الرحيم
    اسمحلي اختلف معاك في نقطتين
    بالنسبه لعيد الأم .
    الأم اكبر من يوم واحد نحتفل بيها بس هي العمليه عملية رمز أن انت بتعبر عن كم المحبه الي بتحمله لأمك في اليوم ده

    ولكن انا مبسمهوش عيد انا بسميه لمسة وفاء لمسة حنيه لأحلى ام واحلى هديه من ربنا
    وأظن ان حاجه زي دي مش هضر المسلمين ولا الأسلام بحاجه
    واحب ققلك على حاجه سمعتها قريب من شيخ بحبه اوي هوا خالد الجندي وحملنا رساله قلت اوصلهالكم
    في سؤاله عن ما هوا تعريف الفضيله ؟؟؟
    فقال الفضيله هي كل وسط بين رزيلتين
    بمعنى ان الكرم فضيله ولكن الزياده فيه يصبح سفه والنقصان فيه اصبح بخل
    التدين فضيله الزياده درجه يصبح تزمت والتسيب درجه يصبح تفريط
    وهكذا يقاصث جميع الأمور
    مع خالص تحياتي وشكري لك ...

    جزاكم الله خيرا جميعا على مروركم Very Happy

    ولكن أخى الكريم....مهما وضعت من تسميات لهذا اليوم فهى بدعة.......ولست انا من أقول ذلك ولكن كل شيوخ الأمة الاسلامية

    وسأسرد لك لاحقا أخى الكريم.....ما هى البدعة....وما يسمونها بدعة حسنه

    ولكن استوقفنى فى كلامك.....تعليقك على التزمت

    أخى الكريم.......لا أعتقد أن نقل آراء العلماء فيه تزمت......هل نحن سنكمل سنه أشرف المرسلين محمد صلى الله عليه وسلم؟؟

    هل الرسول كان لا يعلم دور الأم.....وهو الذى وصى بها مرارا وتكرارا؟؟

    اذا هى بدعة......ليست فى الاسلام.....والاسلام برىء منها

    لنا أن نعبر لأمهاتنا فى كل الايام بهدايا وبطاعتهم......ولكن ليس لنا الحق بأن نأتى ببدعة بحجة أنها شىء حسن....ليست كذلك

    ولعل الأخت قالت موقف من هذه المواقف.......فمهما كنا ومهما ابتدعنا من أشياء حسنه....سيكون بها أخطاء لأنها خارجة عن سنة سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم

    ولماذا أخى الكريم لمسه الحنان والعطف فى هذا اليوم بالذات؟؟

    هل هذا تبرير أخى الكريم؟؟ Very Happy

    الاختلاف فى طريقة تقدير الام......وليس الاختلاف فى تقدير الأم نفسه

    أريد أن تقرأ بصدر رحب هذه الفتاوى.....لتفهم قصدى.......والله تعالى أعلم

    ولا داعى لأن نفهم كلام العلماء وفق أهوائنا......هل التزمت أن تمنع بدعة؟؟ Very Happy


    عدل سابقا من قبل سرور المنتدى في الأحد مارس 22, 2009 11:51 pm عدل 1 مرات
    سرور المنتدى
    سرور المنتدى
    عضو مبتدأ
    عضو مبتدأ


    ذكر
    عدد الرسائل : 113
    نقاط : 121
    تاريخ التسجيل : 31/01/2009
    السٌّمعَة : 8

    زيهم وخلاص.....متفكرشى Empty رد: زيهم وخلاص.....متفكرشى

    مُساهمة من طرف سرور المنتدى الأحد مارس 22, 2009 1:31 am

    <tr><td height=10>
    أربعة فتاوى في حكم تقسيم البدعة إلى بدعة حسنة وبدعة سيئة
    <tr><td height=10><tr><td height=10>

    1) سؤال:
    ما حكم تقسيم البدعة إلى بدعة حسنة وبدعة سيئة؟ وهل يصح لمن رأى هذا التقسيم أن يحتج بقول الرسول: "من سن سنة حسنة في الإسلام..." الحديث، وبقول عمر: "نعمت البدعة هذه..."؟ نرجو في ذلك الإفادة، جزاكم الله خيرًا.

    الجواب:
    ليس مع من قسم البدعة إلى بدعة حسنة وبدعة سيئة دليل؛ لأن البدع كلها سيئة؛ لقوله صلى الله عليه وسلم: "كل بدعة ضلالة، وكل ضلالة في النار" [رواه النسائي في "سننه" (3/188 ـ 189) من حديث جابر بن عبد الله بنحوه، ورواه الإمام مسلم في "صحيحه" (2/592) بدون ذكر: ((وكل ضلالة في النار)) من حديث جابر بن عبد الله. وللفائدة انظر: "كتاب الباعث على إنكار البدع والحوادث" لأبي شامة رحمه الله تعالى (ص93) وما بعدها].

    وأما قوله صلى الله عليه وسلم : "من سن في الإسلام سنة حسنة" [رواه الإمام مسلم في "صحيحه" (2/704 ـ 705) من حديث جرير بن عبد الله]، فالمراد به: من أحيا سنة؛ لأنه صلى الله عليه وسلم قال ذلك بمناسبة ما فعله أحد الصحابة من مجيئه بالصدقة في أزمة من الأزمات، حتى اقتدى به الناس وتتابعوا في تقديم الصدقات.

    وأما قول عمر رضي الله عنه: "نعمت البدعة هذه"[رواه البخاري في "صحيحه" (2/252) من حديث عبد الرحمن بن عبد القاري]؛ فالمراد بذلك البدعة اللغوية لا البدعة الشرعية؛ لأن عمر قال ذلك بمناسبة جمعه الناس على إمام واحد في صلاة التراويح، وصلاة التراويح جماعة قد شرعها الرسول صلى الله عليه وسلم ؛ حيث صلاها بأصحابه ليالي، ثم تخلف عنهم خشية أن تفرض عليهم[انظر: "صحيح البخاري" (2/252) من حديث عائشة رضي الله عنها]، وبقي الناس يصلونها فرادى وجماعات متفرقة، فجمعهم عمر على إمام واحد كما كان على عهد النبي صلى الله عليه وسلم في تلك الليالي التي صلاها بهم، فأحيا عمر تلك السنة، فيكون قد أعاد شيئًا قد انقطع، فيعتبر فعله هذا بدعة لغوية لا شرعية؛ لأن البدعة الشرعية محرمة، لا يمكن لعمر ولا لغيره أن يفعلها، وهم يعلمون تحذير النبي صلى الله عليه وسلم من البدع [للفائدة: انظر: كتاب "الباعث على إنكار البدع والحوادث" لأبي شامة (ص 93 ـ 95)].

    مصدر الفتوى: المنتقى من فتاوى فضيلة الشيخ صالح بن فوزان بن عبد الله الفوزان، 1/171، رقم الفتوى في مصدرها: 94.

    2) سؤال:
    عن معنى البدعة وعن ضابطها؟ وهل هناك بدعة حسنة؟ وما معنى قول النبي صلى الله عليه وسلم "من سن في الإسلام سنة حسنة"؟.

    الجواب:
    البدعة شرعًا ضابطها "التعبد لله بما لم يشرعه الله"، وإن شئت فقل: "التعبد لله تعالى بما ليس عليه النبي صلى الله عليه وسلم ولا خُلفاؤه الراشدون" فالتعريف الأول مأخوذ من قوله تعالى : {أَمْ لَهُمْ شُرَكَاءُ شَرَعُوا لَهُمْ مِنَ الدِّينِ مَا لَمْ يَأْذَنْ بِهِ اللَّهُ} [الشورى:21]. والتعريف الثاني مأخوذ من قول النبي، عليه الصلاة والسلام،: "عليكم بسنتي وسنة الخلفاء الراشدين المهديين من بعدي تمسكوا بها وعضّوا عليها بالنواجذ وإياكم ومحدثات الأمور"، فكل من تعبد لله بشيء لم يشرعه الله، أو بشيء لم يكن عليه النبي صلى الله عليه وسلم وخلفاؤه الراشدون فهو مبتدع سواء كان ذلك التعبد فيما يتعلق بأسماء الله وصفاته أو فيما يتعلق بأحكامه وشرعه. أما الأمور العادية التي تتبع العادة والعُرف فهذه لا تسمى بدعة في الدّين وإن كانت تُسمى بدعة في اللغة، ولكن ليست بدعة في الدين وليست هي التي حذر منها رسول الله، صلى الله عليه وسلم.

    وليس في الدين بدعة حسنة أبدًا، والسنة الحسنة هي التي توافق الشرع وهذه تشمل أن يبدأ الإنسان بالسنة أي يبدأ العمل بها أو يبعثها بعد تركها، أو يفعل شيئًا يسنه يكون وسيلة لأمر متعبد به فهذه ثلاثة أشياء:

    الأول: إطلاق السنة على من ابتدأ العمل وبدل له سبب الحديث فإن النبي صلى الله عليه وسلم حثّ على التصدق على القوم الذين قدموا عليه صلى الله عليه وسلم وهم في حاجة وفاقة، فحثّ على التصدق فجاء رجل من الأنصار بِصُرَّة من فضة قد أثقلت يده فوضعها في حجر النبي، عليه الصلاة والسلام، فقال النبي صلى الله عليه وسلم : "من سن في الإسلام سنة حسنة فله أجرها وأجر من عمل بها" فهذا الرجل سنَّ سنة ابتداء عمل لا ابتداء شرع.

    الثاني: السُنة التي تركت ثم فعلها الإنسان فأحياها فهذا يقال عنه سنّها بمعنى أحياها وإن كان لم يشرعها من عنده.

    الثالث: أن يفعل شيئًا وسيلة لأمر مشروع مثل بناء المدارس وطبع الكتب فهذا لا يتعبد بذاته ولكن لأنه وسيلة لغيره فكل هذا دخل في قول النبي صلى الله عليه وسلم "من سن في الإسلام سنة حسنة فله أجرها وأجر من عمل بها". والله أعلم.

    مصدر الفتوى: مجموع فتاوى ورسائل فضيلة الشيخ محمد صالح العثيمين، 2/291، رقم الفتوى في مصدرها: 346.

    3) سؤال:
    أخذ الناس يبتدعون أشياء ويستحسنونها، وذلك أخذًا بقول الرسول صلى الله عليه وسلم : "من سن سنة حسنة في الإسلام؛ فله أجرها وأجر من عمل بها إلى يوم القيامة..." إلى آخر الحديث؛ فهل هم محقون فيما يقولون؟ فإن لم يكونوا على حق؛ فما مدلول الحديث السابق ذكره؟ وهل يجوز الابتداع بأشياء مستحسنة؟ أجيبونا عن ذلك أثابكم الله.

    الجواب:
    البدعة هي ما لم يكن له دليل من الكتاب والسنة من الأشياء التي يُتقرب بها إلى الله.

    قال عليه الصلاة والسلام: "من أحدث في أمرنا هذا ما ليس منه فهو رد" [رواه الإمام البخاري في "صحيحه" (ج3 ص167) من حديث عائشة رضي الله عنها]، وفي رواية: "من عمل عملاً ليس عليه أمرنا فهو رد" [رواه الإمام مسلم في "صحيحه" (ج3 ص1343 ـ 1344) من حديث عائشة رضي الله عنها].

    وقال عليه الصلاة والسلام: "وإياكم ومحدثات الأمور؛ فإن كل محدثة بدعة وكل بدعة ضلالة" [رواه الإمام أحمد في "مسنده" (4/126، 127)، ورواه أبو داود في "سننه" (4/200)، ورواه الترمذي في "سننه" (7/319، 320)؛ كلهم من حديث العرباض بن سارية].

    والأحاديث في النهي عن البدع والمحدثات أحاديث كثيرة ومشهورة، وكلام أهل العلم من الصحابة والتابعين ومن جاء بعدهم من المحققين كلام معلوم ومشهور وليس هناك بدعة حسنة أبدًا، بل البدع كلها ضلالة؛ كما قال النبي صلى الله عليه وسلم : "وكل بدعة ضلالة".

    فالذي يزعم أن هناك بدعة حسنة يخالف قول الرسول صلى الله عليه وسلم : "فإن كل محدثة بدعة وكل بدعة ضلالة"، وهذا يقول: هناك بدعة ليست ضلالة! ولا شك أن هذا محادٌ لله ولرسوله.

    أما قوله صلى الله عليه وسلم : "من سن في الإسلام سنة حسنة؛ فله أجرها وأجر من عمل بها" [رواه الإمام مسلم في "صحيحه" (2/704، 705) من حديث جرير بن عبد الله رضي الله عنه]؛ فهذا لا يدل على ما يقوله هؤلاء؛ لأن الرسول لم يقل من ابتدع بدعة حسنة، وإنما قال: "من سن سنة حسنة"، والسنة غير البدعة، السنة هي ما كان موافقًا للكتاب والسنة، موافقًا للدليل، هذا هو السنة؛ فمن عمل بالسنة التي دل عليها الكتاب والسنة؛ يكون له أجرها وأجر من عمل بها إلى يوم القيامة؛ يعني: من أحيا هذه السنة وعلمها للناس وبينها للناس وعملوا بها اقتداءً به؛ فإنه يكون له من الأجر مثل أجورهم، وسبب الحديث معروف، وهو أنه لما جاء أناس محتاجون إلى النبي صلى الله عليه وسلم من العرب، عند ذلك رق لهم الرسول صلى الله عليه وسلم ، وأصابه شيء من الكآبة من حالتهم، فأمر بالصدقة وحث عليها، فقام رجل من الصحابة وتصدق بمال كثير، ثم تتابع الناس وتصدقوا اقتداءً به؛ لأنه بدأ لهم الطريق، عند ذلك قال النبي صلى الله عليه وسلم : "من سن في الإسلام سنة حسنة؛ فله أجرها وأجر من عمل بها"؛ فهذا الرجل عمل بسنة، وهي الصدقة ومساعدة المحتاجين، والصدقة ليست بدعة؛ لأنها مأمور بها بالكتاب والسنة، فهي سنة حسنة، من أحياها وعمل بها وبينها للناس حتى عملوا بها واقتدوا به فيها؛ كان له من الأجر مثل أجورهم.

    مصدر الفتوى: المنتقى من فتاوى فضيلة الشيخ صالح بن فوزان بن عبد الله الفوزان، 1/173، رقم الفتوى في مصدرها: 96.

    4) سؤال:
    ذكرتم فضيلتكم أن كل بدعة ضلالة، وأنه ليس هناك بدعة حسنة، والبعض قسم البدعة إلى خمسة أقسام: بدعة واجبة، وبدعة مندوبة، وبدعة محرمة، وبدعة مكروهة، وبدعة مباحة؛ فما هو الرد على هؤلاء؟

    الجواب:
    الرد أن هذه فلسفة وجلد مخالفان لقول الرسول صلى الله عليه وسلم : "كل بدعة ضلالة" [رواه الإمام مسلم في "صحيحه" (2/592) من حديث جابر بن عبد الله رضي الله عنه، وهو جزء من حديث طرفه: "كان رسول الله ص إذا خطب...".]، وهم يقولون: ما كل بدعة محرمة! فهذه فلسفة في مقابل كلام الرسول صلى الله عليه وسلم وتعقيب على كلامه.

    أما ما ذكروه من بعض الأمثلة وأنها بدعة حسنة؛ مثل جمع القرآن ونسخ القرآن؛ فهذه ليست بدعة، هذه كلها تابعة لكتابة القرآن، والقرآن كان يكتب ويجمع على عهد النبي صلى الله عليه وسلم ، وهذه متممات للمشروع الذي بدأه الرسول صلى الله عليه وسلم ؛ فهي داخلة فيما شرعه.

    كذلك ما قالوه من بناء المدارس، هذا كله في تعليم العلم، والله أمر بتعليم العلم، وإعداد العدة له، والرسول أمر بذلك؛ فهذا من توابع ما أمر الله به.

    لكن البدعة هي التي تحدث في الدين، وهي ليست منه؛ كأن يأتي بعبادة من العبادات ليس لها دليل من الشرع، هذه هي البدعة.

    مصدر الفتوى: المنتقى من فتاوى فضيلة الشيخ صالح بن فوزان بن عبد الله الفوزان، 1/176، رقم الفتوى في مصدرها: 97.
    بالإستعانة بشبكة فتوى: http://www.fatwanet.net/Home/Default.asp
    جمعها الرئيسي
    شبكة أنا المسلم

    ........................................
    واخيرا أخى الكريم

    اقسم بالله اننى لست غضبان من كلامك وأرجو منك كذلك أنت الآخر Very Happy ....ولكننى قد أغضب بعض الشىء عندما يتكلم أحد بعد كلام علماء وفقهاء من المفترض أنهم طريقنا للإحتكام لأمور ديننا ودنيانا....لذلك لا يصح أن أبرر أى شىء أتفق العلماء على أنه خطأ

    أستودعكم الله fdf

    سلام عليكم

    سرور المنتدى
    سرور المنتدى
    عضو مبتدأ
    عضو مبتدأ


    ذكر
    عدد الرسائل : 113
    نقاط : 121
    تاريخ التسجيل : 31/01/2009
    السٌّمعَة : 8

    زيهم وخلاص.....متفكرشى Empty رد: زيهم وخلاص.....متفكرشى

    مُساهمة من طرف سرور المنتدى الأحد مارس 22, 2009 1:38 am

    وسأحكى لك موقف.......يوضح أكثر

    فى برنامج فتاوى الرحمة للشيخ الفاضل حبيبى محمد حسان

    سألت سائله انها سمعت ان قيام الليل قيل أنه احدى عشر ركعة وفى روايه اخرى انه ثلاثة عشر ركعة.....فقالت هل أزيد على ذلك من ركعات؟؟

    فرد عليها الشيخ محمد حسان......انه من الافضل الا تزيد لأن هذا فيه اتباع لحبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم

    هل تقارن الصلاه هنا بما يسمونه عيد الام..........ورغم ذلك انظر ماذا قال لها الشيخ....اتباعا لهدى الرسول صلى الله عليه وسلم

    أرجو ان أكون وضحت الامر.......وما أوضحته بالنقل من العلماء وليس من عندى

    سلام عليكم

      الوقت/التاريخ الآن هو الأحد مايو 19, 2024 10:51 pm