مرحبا بك عزيزي الزائر اذا كنت تريد ان ترضي الله وتعمل الخير انضم الى الصحبه الحلوه في جمعية الرحمه الخيريه وشعارنا نلتقي على باب الجنه

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

مرحبا بك عزيزي الزائر اذا كنت تريد ان ترضي الله وتعمل الخير انضم الى الصحبه الحلوه في جمعية الرحمه الخيريه وشعارنا نلتقي على باب الجنه

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
شبابنا قدموا أروع انجاز حصل في قرية العراقية في القافلة الطبية الخامسة
ملاحظة/ المنتدي يحتاج الي المتصفح الموزيلا حتي يعمل بشكل صحيح ..... للتحميل اضغط هنا

بتول
eng naybet
امة الله
rehan
7ob El-7iah
e ahmed
rasha
shimaa
الملاك الأسود
حور الدنيا
سرور المنتدى
15 مشترك

بدع وأكاذيب.....متجدد بإذن الله

سرور المنتدى
    سرور المنتدى
    عضو مبتدأ
    عضو مبتدأ

ذكر

بدع وأكاذيب.....متجدد بإذن الله - صفحة 3 Empty بدع وأكاذيب.....متجدد بإذن الله

مُساهمة من طرف سرور المنتدى الإثنين فبراير 02, 2009 1:17 pm

تذكير بمساهمة فاتح الموضوع :

sla4

بإذن الله الموضوع ده هيكون لأحاديث وقصص فاكرينها صحيحه وهى خاطئة

نشرات كاذبة
    صلوات مبتدعه
    أحاديث موضوعة
    أدعية مبتدعة
    أحاديث ضعيفة
    فضائل سور لا صحة لها
    قصص وآثار لم يثبت صحتها
    فا حذر من نشر الأكاذيب

نرجو المتابعة

السلام عليكم
    سرور المنتدى
    سرور المنتدى
    عضو مبتدأ
    عضو مبتدأ

ذكر

بدع وأكاذيب.....متجدد بإذن الله - صفحة 3 Empty رد: بدع وأكاذيب.....متجدد بإذن الله

مُساهمة من طرف سرور المنتدى الخميس مارس 19, 2009 11:28 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أكرمكم وأعزكم الله
    ...............................
    حول "أدعية المذاكرة والامتحانات"

السؤال
    ما رأيك يا فضيلة الشيخ فى
    1- دعاء قبل المذاكرة:
    "اللهم إني أسالك فهم النبيين وحفظ المرسلين المقربين, اللهم اجعل ألسنتنا عامرة بذكرك, وقلوبنا بخشيتك, وأسرارنا بطاعتك إنك على ما تشاء قدير, وحسبنا الله ونعم الوكيل"
    2- دعاء بعد المذاكرة :
    "اللهم إني استودعتك ما قرأت وما حفظت, فرده علي عند حاجتي إليه, إنك على ما تشاء قدير, وحسبنا الله ونعم الوكيل"
    3- دعاء بدء الإجابة:
    "رب اشرح لي صدري ويسر لي أمري واحلل العقدة من لساني يفقهوا قولي "
    4- دعاء عند تعسر الإجابة:
    " لا اله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين "
    5- دعاء الانتهاء من الإجابة:
    "الحمد لله الذي هدانا لهذا وما كنا لنهتدي لولا أن هدانا الله "

6-دعاء التوجه إلى الامتحان
    اللهم إني توكلت إليك وأسلمت أمري إليك لا ملجأ ولا منجى منك إلا إليك .

7-دعاء دخول لجنة الامتحانات
    رب أدخلني مدخل صدق وأخرجني مخرج صدق واجعل لي من لدنك سلطانا ً نصيرا

الجواب

Very Happy الشيخ عبد الرحمن السحيم Very Happy

تخصيص دعاء معيّن بزمن مُعين أو بوقت مُعيّن يَجعله في حيّز البِدع ، وضمن المحدَثَات
    فلا يجوز تخصيص هذه الأزمنة بهذه الأدعية ، وإنما يُشرع للمسلم أن يَدعو بما شاء من تسهيل أمر ، أو تحقيق مُراد ، بغير تحديد دعاء مُعيّن بِزمن مُعيّن ، ولا بِوصف مُعيّن

Very Happy المفتي: حامد بن عبد الله العلي Very Happy
    لم يرد ولا يصح أن يخصص دعاء بفضل من غير دليل

Very Happy الإسلام سؤال وجواب Very Happy
    n">لم يَرِدْ في السُّنة أحاديث فيها بيان ما يقال في الامتحانات ، وما يشاع بين الطلاب مما يقال في " المذاكرة " وعند " استلام ورقة الامتحانات " وعند " تعثر الإجابة " وعند " تسليم الورقة " وغيره : كله مما n">لا أصل له في السنة النبوية المطهرة , لا في الصحيح ولا في الضعيف ، بل كله موضوع مكذوب على النبي صلى الله عليه وسلم

وقد ثبت الدعاء عند الخروج من المنزل لكن لا كما ذكره السائل ، وثبت حديث " يا حي يا قيوم برحمتك أستغيث " ، وثبتت أحاديث تقال عند الشدة والكرب ، وكل ما سبق يشمل الامتحانات وغيرها من الشدائد والمصاعب ، وهذه هي الأحاديث مخرجة :
    أ. عن أنس بن مالك رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( مَن قال - يعني : إذا خرج من بيته – بسم الله , توكلت على الله , لا حول ولا قوة إلا بالله : يقال له : كُفيت ووُقيت وتنحى عنه الشيطان ) رواه أبو داود ( 5095 ) والترمذي (3426) وصححه الألباني في صحيح أبي داود .
    ب. عن أنس بن مالك أيضاً رضي الله عنه قال : كان النبي صلى الله عليه وسلم إذا كربه أمرٌ قال : ( يا حي يا قيوم برحمتك أستغيث ) رواه الترمذي ( 3524 ) ، وحسَّنه الألباني في " السلسلة الصحيحة " ( 3182 ) .
    ج. عن أنس أيضاً رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : ( اللهم لا سهل إلا ما جعلته سهلا وأنت تجعل الحزن إذا شئت سهلاً ) رواه ابن حبان ( 3 / 255 ) ، وصححه الألباني في " السلسلة الصحيحة " ( 2886 ) .
    د. وعن سعد بن أبي وقاص رضي الله عنه قال : قال النبي صلى الله عليه وسلم : ( دعوة ذي النون إذ هو في بطن الحوت : "لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين" فإنه لم يدع بها مسلم ربه في شيء قط إلا استجاب له ) رواه الترمذي ( 3505 ) ، وصححه الألباني في " السلسلة الصحيحة " ( 1644 ) .
    والخلاصة : أنه لا يجوز اختراع أدعية ونسبتها للشرع ، وما صح من الأحاديث التي تقال في الشدة والكرب كافٍ

[/center]
    حور الدنيا
    حور الدنيا
    مراقبة الأقسام
    مراقبة الأقسام

انثى
    السمك
    مزاجك ايه النهرده : بدع وأكاذيب.....متجدد بإذن الله - صفحة 3 Glg10

بدع وأكاذيب.....متجدد بإذن الله - صفحة 3 Empty رد: بدع وأكاذيب.....متجدد بإذن الله

مُساهمة من طرف حور الدنيا الجمعة مارس 20, 2009 12:57 am

ربنا يكرمك يارب
    انا فعلا بقيت بشك في كل حاجه بتوصلني حتي في الدعاء العادي وبقت قبل ما ادعي بيه ابحث عن صحته الاول
    اللهم ارنا الحق حقا وارزقنا اتباعه وارنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه
    بتول
    بتول
    عضو فعال
    عضو فعال

انثى
    الحمل
    العمل/الترفيه : مهندسة شبكات
    مزاجك ايه النهرده : بدع وأكاذيب.....متجدد بإذن الله - صفحة 3 310

مُساهمة من طرف بتول الجمعة مارس 20, 2009 1:20 am

جزاك الله خيرا كثيرا
    انا ديما في الامتحانات كنت بدعي بالادعية دي زي ما هي متقسمة
    اول مرة اعرف انها بدعة
    سرور المنتدى
    سرور المنتدى
    عضو مبتدأ
    عضو مبتدأ

ذكر

مُساهمة من طرف سرور المنتدى الأحد مارس 22, 2009 12:59 am

وجزاكم الله خيرا

البدعة ليس فى الادعيه ذاتها......فيمكننا ان ندعى بها او بغيرها فى أى وقت وعلى أى نحو

ولكن البدعة فى ربطها بموقف او حادثه معينه.....وربطها ايضا بوقت معين.....هنا تأتى البدعة

نكمل بإذن الله تعالى

حقيقة الصورة المزعومة لقبر الرسول صلى الله عليه وسلم

قبل أن نبدأ هذه هي الصورة

بدع وأكاذيب.....متجدد بإذن الله - صفحة 3 Pic02

إنتشرت هذه الصورة في الأنترنت ... وعبر المجموعات البريدية .. تحت مسمى قبر الرسول ...
    ولكن في الحقيقه هذا ليس قبر الرسول عليه الصلاة والسلام ...
    فالرسول عليه السلام لم يوضع في تابوت بل دفن في لحد تحت الأرض في غرفة عائشة رضي الله عنها في المسجد النبوي ...
    ثانيا : قبر الرسول عليه الصلاة والسلام .. قد صب عليه الرصاص في زمن نور الدين زنكي ...
    ولايمكن أن يفتح عنه أو تؤخذ له صورة ..
    ثالثا : من زار المسجد النبوي يعرف أن هذه الصورة لاتمت له بصله ...
    فجدران المسجد النبوي يغلب عليها الون الأخضر .
    وقد وضع على قبر الرسول عليه السلام ... حاجز خشبي .. بالونين الأخضر والذهبي ..
    ولايمكن النظر له إلا من خلال ثقوب في ذلك الحاجز ..
    هذا القبر هو لأحد علماء الشيعة ... ولكن بعض ضعفاء النفوس نشرها على أنها صورة لقبر الرسول .. والله المستعان .

لـكـل مـن يـهـمـه الأمـر
    لاتتردد في نشر هذه الصورة مع التوضيح ... لكل من تعرفه ...

ولعل الكثيرين منكم قد رآها وشاهدها في مكان ما
    وقد قام الكثيرون في بلاد المسلمين بتعليقها في منازلهم ومجالسهم للتبرك بها ( والعياذ بالله
    (
    وقد انتشرت هذه الصورة منذ فترة طويلة في الإنترنت بشكل كبير
    وحقيقة الأمر أن هذه الصورة ليست لقبر الرسول عليه الصلاة والسلام ، ويخشى على من يزعم ذلك من الكذب والبهتان العظيم
    .

ما هي حقيقة الصورة ..؟؟

هذه الصورة هي لقبر جلال الدين الرومي ( وهو أحد الصوفيين المشهورين ، قد أنشأ الطريقة المولوية في تركيا
    .
    وقد توفي "جلال الدين الرومي" في ( 5 من جمادى الآخرة 672 هـ ) الموافق ( 17 من ديسمبر 1273م ) عن عمر بلغ نحو سبعين عامًا
    ودُفن في ضريحه المعروف في "قونية" في تلك التكية التي أنشأها لتكون بيتًا للصوفية، والتي تُعد من أنفس العمائر وأكثرها زخرفه وثرياتها الثمينة
    .

وقد كتب على القبر بيت من الشعر يخاطب به جلال الدين الرومي زائره قائلا
    :-
    يا من تبحث عن مرقدنا بعد شدِّ الرحال .... قبرنا يا هذا في صدور العارفين من الرجال

موقع الإسلام للجميع

وحتى تكتمل الصورة

هذه بعض الصور لذات القبر من زوايا أخرى
    بدع وأكاذيب.....متجدد بإذن الله - صفحة 3 Not_qabr_alrasool_03
    بدع وأكاذيب.....متجدد بإذن الله - صفحة 3 Not_qabr_alrasool_02

ومع هذا الرأى أيضا
    المجيب د. عبد العزيز بن عبد الفتاح القارئ
    عميد كلية القرآن في الجامعة الإسلامية سابقا

حور الدنيا
    حور الدنيا
    مراقبة الأقسام
    مراقبة الأقسام

انثى
    السمك

مُساهمة من طرف حور الدنيا الأحد مارس 22, 2009 2:06 am

فالرسول عليه السلام لم يوضع في تابوت بل دفن في لحد تحت الأرض

جزاك الله عنا كل خير دكتور احمد

salah
    كبار الشخصيات
    كبار الشخصيات

مُساهمة من طرف salah الأحد مارس 22, 2009 11:36 am

بالنسبه لموضوع ادعيه الامتحانات
    انا مش فاهم حاجه
    ومعلش استحملني شويه اصلي فهمي تقيل وصعب شويه
    يعني الادعيه موردتش في السنه يعني مش صحيحه
    ويعني كل دعاء موردش عن النبي صلي الله عليه وسلم ميصحش اننا ندعي بيه ربنا
    يعني لوعجبني دعاء للشعراوي رحمه الله وحبيت ادعو به الله يبقي انا اذنبت
    لو انا بقول اذكار الصباح والمساء يوميا يبقي انا خصصت دعاء معين بزمن معين
    ومش لازم مع المذاكره قريت حاجه وحبيت احفاظها وبعد حفظها قولت
    "اللهم إني استودعتك ما قرأت وما حفظت, فرده علي عند حاجتي إليه, إنك على ما تشاء قدير, وحسبنا الله ونعم الوكيل
    يبقي انا وقعت في محظور شرعي

وفيها ايه لما ادخل الامتحان وادعي
    او مش فاكر اجابه ودعيت ر او سؤال صعب وقولت
    لا اله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
    ايه المشكله يعني؟
    وبعدين انت كتبت في النهايه ا
    نه لا يجوز اختراع أدعية ونسبتها للشرع
    طيب السبع ادعيه اللي حضرتك ذكرتهم كلهم مخترعين واتنسبو للشرع
    لو انا مدعيش وانا داخل الامتحان هدعي امتي
    سرور المنتدى
    سرور المنتدى
    عضو مبتدأ
    عضو مبتدأ

ذكر

مُساهمة من طرف سرور المنتدى الأحد مارس 22, 2009 11:49 pm

salah كتب:
    بالنسبه لموضوع ادعيه الامتحانات
    انا مش فاهم حاجه
    ومعلش استحملني شويه اصلي فهمي تقيل وصعب شويه
    يعني الادعيه موردتش في السنه يعني مش صحيحه
    ويعني كل دعاء موردش عن النبي صلي الله عليه وسلم ميصحش اننا ندعي بيه ربنا
    يعني لوعجبني دعاء للشعراوي رحمه الله وحبيت ادعو به الله يبقي انا اذنبت

لم أقل كذلك أخى الكريم الأكبر........الحكايه مش تحريم الدعاء نفسه وأنا قولت كده......قولت فقط المناسبه اللى بنستخدمه فيها....وأقصد بالمناسبه يعنى المداومة عليه لحاجه معينه......يعنى مثلا كل لما أخلص مذاكرة أقول ((اللهم انى استودعك ما قرأت))...ولكن لى أن أقول الدعاء عادى فى أى وقت آخر وبصورة غير دائمة وغير مرتبطة بموقف معين.......وكمان احنا ممكن ندعى بأى حاجه مفيش مشكله لأن دى كلام مننا الى ربنا خالقنا فى محنه او حتى فى سراء...اقصد اننا ندعى بأى شىء عادى جدا.....ونلفت النظر هنا انه من الافضل هنا ايضا اتباع الرسول فى أدعيته.....ننظر متى كان يدعى ولماذا كان يدعى وصورة دعائه.....الخلاصة....ان الاختلاف هو المداومه على شىء ليس أصلا من السنه((لأن المداومة على شىء تجعله سنه.......وهذا الدعاء بهذه الصورة ليس من السنة))

لو انا بقول اذكار الصباح والمساء يوميا يبقي انا خصصت دعاء معين بزمن معين

أخى الكريم...الأذكار ليس شأنها شأن الأدعية....لأنها ثابته عن رسول الله....لذلك لا يوجد أى علاقه بينها وبين الدعاء الخاص بشىء معين......حتى وان على كلام حضرتك انى خصصت الصباح بالذكر....فده اتباع لسنه الرسول صلى الله عليه وسلم.....ونحن على نهجه لا نحيد عنه.

ومش لازم مع المذاكره قريت حاجه وحبيت احفاظها وبعد حفظها قولت
    "اللهم إني استودعتك ما قرأت وما حفظت, فرده علي عند حاجتي إليه, إنك على ما تشاء قدير, وحسبنا الله ونعم الوكيل
    يبقي انا وقعت في محظور شرعي

اشمعنى بقى الدعاء ده فى الوقت ده((دى الحكايه والله)) مش حكايه الدعاء نفسه....وهل تعلم حضرتك أصلا أصل هذا الحديث انه مناسب لهذه المناسبه.....ام اننا نأخذ معناه الظاهرى فقط...فهناك الكثير من الأدعيه التى قالها الانبياء فى مواقف معينه.....هل هذا يعنى اننا نستخدها فى اى موقف نظرا لمعناها السطحى ام اننا نبحث عن تفسيرها وسبب قولها؟؟

وردا على سؤال حضرتك......هنبقى كده عملنا بدعة ...يعنى شىء لم يفعله الرسول.......طب ما الصحابه كانوا بيتعلموا وكانوا بيدرسوا..هل ورد عنهم انهم لما بيخلصوا مذاكره فقه او اى علم أخر بيقولوا كده؟؟........الخلاصة....لنا أن ندعى بما نشاء دون تخصيص دعاء معين فى وقت معين.....يعنى فيها ايه لما نخلص مذاكرة ونقول...((الحمد لله))...او مثلا ((اللهم باركلى فيه)) او اى شىء من هذا القبيل.....وبرده ليس بصورة دائمة وبدون ربط هذا الدعاء بالمذاكرة

وفيها ايه لما ادخل الامتحان وادعي

فيها ان الدعاء اصلا مش للأمتحان...شوف حضرتك فى التفسير ايه سبب الدعاء ده.....وده مقصدى اننا بناخد المعنى السطحى للحاجه....لازم نشوف الدعاء ده لما قيل....وزى ما قووووووولت.....الحكايه مش فى الدعاء خاااااااااالص.......الحكايه فى زمنه.....كمان ايه علاقة اللجنة بدخول((رب أدخلنى مدخل صدق)) اشمعنى يعنى؟؟........فقط سمعنا ورددنا

او مش فاكر اجابه ودعيت ر او سؤال صعب وقولت
    لا اله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
    ايه المشكله يعني؟

كمان مرة....ايه علاقة الدعاء ده بالسؤال الصعب؟؟.....والله احنا اللى اتعودنا على كده...دى الحكايه بس.......طب ما تقول((اللهم ذكرنى ما نسيت...او يارب فكرنى بالاجابه...او اى شىء مثل ذلك..وبرده دون المداومة على ذلك وربطها بالموقف ده))

وبعدين انت كتبت في النهايه انه لا يجوز اختراع أدعية ونسبتها للشرع
    طيب السبع ادعيه اللي حضرتك ذكرتهم كلهم مخترعين واتنسبو للشرع
    لو انا مدعيش وانا داخل الامتحان هدعي امتي

يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا أأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأخى الكرييييييييييييييييييييييم والكبير قدرا fdf

انا مقولتش مندعيش والله..قولت مندعيش بالطريقه دى

هو فيه أحسن من الدعاء أخى الكريم.....دا الدعاء ده نعمه كبيره جدا جدا

ياريت تكون توضيحى وصل لحضرتك

وياريت لو حضرتك اقتنعت ترد بأنك اقتنعت......واتفضل الورده دى fdf ((تقريبا ورده بلدى..صح؟؟))

استودعكم الله Very Happy
    سرور المنتدى
    سرور المنتدى
    عضو مبتدأ
    عضو مبتدأ

ذكر

مُساهمة من طرف سرور المنتدى الثلاثاء مارس 24, 2009 12:59 am

هعتبر ان الاستاذ صلاح اقتنع fdf Very Happy

نكمل بإذن الله تعالى
    حديث قدسي يتكرر في المنتديات ولم أقف له على أصل

السؤال

السلام عليكم يا شيخنا الحبيب
    هذا الحديث القدسي يتكرر كثيراً في المنتديات, ولم أقف له على أصل
    فهلا أفدتمونا
    ونصه :

يا عبادي إن كنتم تعتقدون أنى لا أراكم فذاك نقص في إيمانكم وان كنتم تعتقدون أنى أراكم
    فلم جعلتموني أهون الناظرين إليكم؟
    وجزاكم الله خيراً

الجواب
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    وجزاك الله خيرا
    ليس له أصل ، وأسلوبه عليه ركيك .
    فكيف يكون من يعتقد أن الله لا يراه ؛ ناقص الإيمان ؟!
    والله تعالى أعلم .

الشيخ عبد الرحمن السحيم

((أعتقد ان الشيخ يقصد مكتمل الإيمان وليس ناقص الإيمان والله وحده أعلم))

حور الدنيا
    حور الدنيا
    مراقبة الأقسام
    مراقبة الأقسام

انثى
    السمك

مُساهمة من طرف حور الدنيا الثلاثاء مارس 24, 2009 1:14 am

جزاك الله خيرا يادكتور
    انا اول مره اسمع بالحديث القدسي دا
    الحمدلله

salah
    كبار الشخصيات
    كبار الشخصيات

مُساهمة من طرف salah الثلاثاء مارس 24, 2009 10:42 am

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    اخي الكريم د/ احمد
    اولا هديه مقبوله
    ثانيا لازم نتفق اننا مهما اختلفنا بيقي حبل الود بينا موصول لان اختلفنا مش اختلاف علي دنيا يورث في القلب ضغائن او كره نعوذ بالله من هذا
    ونتفق ايضا ان الاختلاف بينا والحمد لله مش في صميم العقيده
    ولااني ادني واجهل من اني اناقش احد في صحه حديث او في رائي فقهي
    ولااني كمان تعبت من المناقشات الغير مجديه اللي بتودي الي جدال فضلت اني مردش
    بس لما حضرتك اعتبرت اني سكوتي رضا واقتناع وانا مش مقتنع حبيت ارد
    اولا انا اعلم انه لايجوز تخصيص دعاء معين في وقت معين ان لم يكن سنه عن النبي صلي الله عليه وسلم ده كلام سليم منختلفش عليه وانه فيه ادعيه اوقات وادعيه احوال
    ثانيا انا شايف ان الموضوع ابسط من كده خالص وان فيه قضايا مواضيع تانيه اهم من كده وده مش تقليل من شان الموضوع لان الموضوع علي اهميه كبيره لكن .........
    ببساطه خالص انا بعترض علي ايه
    هو حضرتك وكل السلفين خيفين من الدعاء ليه علشان موردش عن رسول الله او السلف الصالح وانه الناس تعتقد انه ورد عنهم ويعتبروها سنه
    هو فعلا موردش بس ببساطه هل معني الدعاء فيه خطا شرعي او يمس العقيده في شئ اني ادعي ربنا واقوله انه يحفظ لي ماقرائته وحفظته وهو خير الحافظين او اني بتبارك بالدعاء ده
    وباقي الادعيه لو احنا فعلا فهمنها غلط واو وخدين المعني الظاهري ليه فقط كان الاولي بحضرتك تفهمنا الاول معني الدعاء وبعدين نشوف انه ينفع يتقال في الموقف ده ولا لا
    وايه المشكله وانا في موقف صعب زي الامتحان دعيت وقولت اللهم لا اله الاانت سبحانك اني كنت من الظالمين ولا لازم اكون في بطن الحوت علشان يصح الدعاء "مع ان ركوبنا داللوقتي اتوبيس من بتوعنا هي اضيق من الحوت"
    يا اخي العزيز انا بتفق معك ان فيه بدع كتيرو ا كاذيب الناس بتوقع فيها واحاديث كتيره موضوعه وضعيفه وادعيه اختراعها الصوفيه بها من الاخطاء مايمس العقيده واوراد التزمو بيها لم تذكر عن النبي صلي الله عليه وسلم
    وانا شايف ان حضرتك قبل ماكنت تقول اوتبحث هل الحديث ضعيف ولا موضوع كان الاولي تعرفنا انواع الحديث وايه الضعيف والقوي ويعني ايه احاديث الاحاد وامتي يكون الحديث ضعيف ولكنه مقبول بعد كده هتلقي الناس من نفسها بدور علي صحه الحديث من ضعفه
    والله ياخي مشكله الاسلام انه يقع بين افراط وتفريط وما اكثر المفرطين امثالي مع انه دين الوسطيه في كل شئ
    ياخي الاسلام والسنه الشريف بيتعرضو الي هجمات شرسه من تنصير وتشيع ومتصوفه فهمو الزهد غلط
    يبقي فيه حاجات كتير اهم من دعاء بيتقال في امتحان نخشي انه يتحول الي سنه ولا عادات و اشياء كتيره ما انزل الله بها من سلطان والناس بتتعبد بيها وفاكرين انهم كده بيتقربو بيها الي الله
    ومعذره اني اكون طولت عليك وبقولك في النهايه اني احبك في الله
    الملاك الحائر
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه

انثى
    مزاجك ايه النهرده : بدع وأكاذيب.....متجدد بإذن الله - صفحة 3 8010

مُساهمة من طرف الملاك الحائر الثلاثاء مارس 24, 2009 12:35 pm

معلش ياجماعة ممكن أسأل سؤال؟
    إحنا مصعبين الموضوع على نفسنا ليه؟
    ربنا سبحانه وتعالى قال
    "وقال ربكم ادعوني استجب لكم"
    "وإذا سألك عبادي عني فإني قريب أجيب دعوة الداع إذا دعان"
    لا قالنا ولا نهانا عن صيغة بعينها
    ااتزنقت في موقف معين وقلت "رب اشرح لي صدري ويسر لي أمري" فيها حاجة؟؟؟
    السنة مليانه أدعية، وفي أدعية كتير جدا بنقولها على لسان شيوخنا أو ما شابه..... مفيش مشكلة

االمشكلة طبعا بتبقى في الاختراعات اللي بعض الناس بتعملها في الأدعية زي الناس اللي بتوزع "دعاء الزواج" تلاقي صفحة وش وضهر مليانة أدعية مش عارفة جابوها منين... وبعدين ما انا اللي يصبرني على قراءة "الملزمة" دي مايخليني اصبر على رزقي أرحم....

والله الموضوع مش محتاج كل الكلام ده... لما تتحط في موقف ادعي باللي يجي على دماغك ويطلع من قلبك..... وأحيانا لو حافظ صيغة معينه بيبقى جميل.....

وبعدين بالنسبة لأدعية المذاكرة والامتحان.... محدش يتصور اننا بندخل اللجنة معانا ورقة فيها نقول انهو دعاء امتى.. هي بتبقى صيغة سلسة وخلاص ..مثلا لا اله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين... قالها سيدنا يونس لما كان في كرب، وأنا عمالة أذاكر طول السنة وعارفة الإجابة جدا بس طايرة من دماغي... كرب برضو يعني... ممكن أقولها أو أقول أي دعوة تانية مفيش أي مشكلة المشكلة هي إني مفتكرش الاجابة...

سرور المنتدى
    سرور المنتدى
    عضو مبتدأ
    عضو مبتدأ

ذكر

مُساهمة من طرف سرور المنتدى الثلاثاء مارس 24, 2009 7:58 pm

salah كتب:

اولا انا اعلم انه لايجوز تخصيص دعاء معين في وقت معين ان لم يكن سنه عن النبي صلي الله عليه وسلم ده كلام سليم منختلفش عليه وانه فيه ادعيه اوقات وادعيه احوال

وبقولك في النهايه اني احبك في الله

أحبك الله الذى أحببتنى فيه

كفايه بس جمله أولا بتاعت حضرتك.......توضح أنك متفق معى فى كلامى....

ولا أجد ما تختلف معى فيه والله.....حضرتك تقول اننا عادى لو قولناها فى اى وقت وانا قولت انى موافق حضرتك....وكررتها أكتر من مرة..قولت الغلط هو المداومة وربط الحكايه بالزمان والحادثة..وحضرتك والله متفق معايه فى كده....مش عارف لحد دلوقتى الاختلاف فى ايه

ثانيا: أنا لا أنتمى لتيار معين...كلنا بحمد الله لازم نكون على نهج سلف الأمة...لأنه نهج الرسول...ولكن كل واحد له فكره...يعنى هتلاقى حضرتك السلف لهم فكر فى تطبيقه....الاخوان لهم فكر فى تطبيقه.....وفيه ناس مش من دول ولا من دول ولهم فكر فى تطبيقه....وانا لوحدى كده مش تبع حد.....تبع منهج رسول الله ....وانا مبحبش اصلا التسميات دى لأن كلنا مسلمين والحمد لله

ثالثا: انا لم أختلق موضوع لمناقشة هذه الادعيه بمفردها((رغم أهميتها)) عشان يعنى لو اى حد بيقول انها يعنى جت على دى وهنتكلم كتير.....دى كانت مجرد مشاركة فى موضوع طويل بنوضح فيه الحكايه..والتعليق على الموضوع لم يكن من قبلى Very Happy ...وحضرتك اللى علقت...يبقى لى الحق انى ارد....وكل هذا بحسن نيه وطيب خاطر وبدون اى مشادة

يعنى فى الاخر.....انى أحبك فى الله fdf ......وانا مش عندى أى مشكله من المناقشة. fdf ..ولا أحمل اى شىء لأحد من مناقشه معه بإذن الله

سلام

إيمان كتب:

االمشكلة طبعا بتبقى في الاختراعات اللي بعض الناس بتعملها في الأدعية زي الناس اللي بتوزع "دعاء الزواج" تلاقي صفحة وش وضهر مليانة أدعية مش عارفة جابوها منين... وبعدين ما انا اللي يصبرني على قراءة "الملزمة" دي مايخليني اصبر على رزقي أرحم....

تمام

والله الموضوع مش محتاج كل الكلام ده... لما تتحط في موقف ادعي باللي يجي على دماغك ويطلع من قلبك..... وأحيانا لو حافظ صيغة معينه بيبقى جميل.....

تمام...صيفة معينة لك لوحدك...مش كل الناس متفقين عليها كأنها خلاص أصبحت من الدين

وبعدين بالنسبة لأدعية المذاكرة والامتحان.... محدش يتصور اننا بندخل اللجنة معانا ورقة فيها نقول انهو دعاء امتى.. هي بتبقى صيغة سلسة وخلاص ..

للأسف....كتير بيبقى حافظ الورقه دى قبل ما يدخل وده اللى بنتكلم فيه..انى ابقى حافظ انى لو كلمة لقيتها صعبه اقول كذا...وانا داخل أقول كذا...ولما أخلص الاجابه اقول كذا....والله الناس حافظاها صم.....كأنه قرآن......لكن طبعا ممكن ندعى بأى حاجه عاوزينها...دون ربط الدعاء بهذا الأمر والاعتقاد به بأنه شىء من السنة

وبالمناسبه للتوضيح....ليس أفضل ولا أخير من سنه سيدنا محمد....وكلنا متفقين على كده

fdf أحب محمد....اتبع سنته....لا آتى بجديد عليها

وجهة نظرى وضحت....ووجهة نظر حضراتكم وضحت....واللى هيقرأ له الحريه فى الاقتناع بأى رأى fdf

سلام
    salah
    كبار الشخصيات
    كبار الشخصيات

مُساهمة من طرف salah الثلاثاء مارس 24, 2009 9:14 pm

السلام عليكم ورحمه اله وبركاته
    هو فعلا الموضوع كبير ليه كده
    وشكلك يادكتور زعلت مني فبعتذرلك وحقفك علي ان كنت زعلتك
    وانا والله ماقلتش انك بتنتمي لاي تيار فكري وان كان ده لا يعيبك في شئ لانه حقك ومحدش يقدر يصادر حق من حقوقك
    وكل الناس بتحاول فعلا تطبق منهاج الني عليه صلاه الله ةتسليمه لو فكرنا شويه هنلقينا كلنا سلفيين
    واحنا هنا كلنا بنتعامل مع بعض بحسن نيه لاننا كلنا مجمعتناش مصلحه او انساب جمعتنا فكره جميله وهي اننا نبداء حياه جديده علي نهج الاسلام وبنساعد بعضنا البعض علي كده
    وبنحي الجهد الطيب اللي حضترتك بتبذله في الموضوع وابدا مفيش حد يقدر يتهمك انك اختلقت موضوع
    زي ماقولت انت شاركت بموضوع وكان لي حق الرد وليك حق الرد علي الرد وده مكفول للجميع"كما نص الدستور" فالحكايه ابسط من كده خالص مش عارف ليه انت زعلت
    ومستنين منك تكمل الموضوع علشان نرد عليك ههههههههههههههههههههههههه
    ومستنين منك كمان زي مطلبت منك في الموضوع انا تحضرلينا موضوع عن تصنيف الاحاديث ومعني الادعيه ماشي ولا هنتقل عليك
    احبك الله الذي احببتني فيه وجمعنا تحت ظل عرشه يوم لا ظل الا ظله احنا وكل اعضاء المنتدي المتحابين في لله جميعا

حور الدنيا
    حور الدنيا
    مراقبة الأقسام
    مراقبة الأقسام

انثى
    السمك

مُساهمة من طرف حور الدنيا الثلاثاء مارس 24, 2009 11:01 pm

ياجماعه وحدوا الله
    هو الغرض من الموضوع اننا مش نصدق ي حاجه يقولوا عليها سنه
    احنا اصحاب رساله وصاحب كل رساله لازم يكون مدرك للمنهج والاسس اللي رسالته مبينيه عليها
    احنا مش بنقول حرام لا قدر الله
    بس احنا عوزين نبي جيل سليم بعيد عن اي خلل او خطأ
    علشان نقدر ندافع عن دينا ورسولنا ومنهجنا بكل قوه واحنا متاكدين ان اللي في عقولنا دا هو الصح ومحدش يقدر يشككنا فيه ولا يوقعنا في الخطا وبعدها نقف ساكتين عاجزين عن الرد

سرور المنتدى
    سرور المنتدى
    عضو مبتدأ
    عضو مبتدأ

ذكر

مُساهمة من طرف سرور المنتدى الثلاثاء مارس 24, 2009 11:08 pm

fdf fdf fdf fdf fdf fdf fdf

مش عارف ليه حضرتك مصمم ليه انى زعلان!!!......بعد كده هخلى الأكونت يبتسم Very Happy Very Happy

ربنا يكرمك ويبارك فيك

وبالنسبة لموضوع الأحاديث...انا مجرد ناقل لفتوى فقط....يعنى اللى اعرفه على قدرى...علم الأحاديث مش اى حد يتكلم فيه...يعنى مقدرشى اتكلم فيه...انا علمى على قدرى Very Happy ....دا حتى بتوع الطب مش وراهم الا المذاكرة....اخرهم هيكل عظمى يعرفوه Very Happy

نكمل بإذن الله تعالى

السؤال
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة:
    فضيلة الشيخ
    عبدالرحمن السحيم ..وفقه الله
    من فضلك

ماصحة الحديث :
    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :
    يأتي زمان على أمتي يحبون خمس وينسون خمس
    يحبون الدنيا وينسون الآخرة
    يحبون المال وينسون الحساب
    يحبون المخلوق وينسون الخالق
    يحبون القصور وينسون القبور
    يحبون المعصية وينسون التوبة
    فان كان الأمر كذلك إبتلاهم الله :
    بالغلاء
    والوباء
    وموت الفجأة
    وجور الحكام .
    وجزاك الله خير مايجزي به عبادة الصالحين..

الجواب :
    وجزاك الله خيرا
    ووفَّقَك الله لِكُلّ خَيْر
    لم أره في شيء مِن كُتُب السُّـنَّـة .
    وأسلوبه ليس أسلوب حديث نبوي .
    والله تعالى أعلم

سرور المنتدى
    سرور المنتدى
    عضو مبتدأ
    عضو مبتدأ

ذكر

مُساهمة من طرف سرور المنتدى الثلاثاء مارس 24, 2009 11:12 pm

لا اله الا الله محمد رسول الله

وحد الله يا دكتور صلاح. Very Happy .......زى ما الانسة دينا بتقول

ونتقابل على خير بإذن الله
    حور الدنيا
    حور الدنيا
    مراقبة الأقسام
    مراقبة الأقسام

انثى
    السمك

مُساهمة من طرف حور الدنيا الثلاثاء مارس 24, 2009 11:25 pm

وأسلوبه ليس أسلوب حديث نبوي .

جزاك الله خيرا دكتور احمد
    salah
    كبار الشخصيات
    كبار الشخصيات

مُساهمة من طرف salah الثلاثاء مارس 24, 2009 11:33 pm

لا اله الا اله سيدنا محمد رسول الله
    انا هقوم انام و نتقابل بكره ان شاء الله

سرور المنتدى
    سرور المنتدى
    عضو مبتدأ
    عضو مبتدأ

ذكر

مُساهمة من طرف سرور المنتدى الجمعة مارس 27, 2009 2:14 am

تنبيه فقط: أخوكم ما هو الا ناقل لفتوى....فأنا لا أستطيع أن أناقش فى أى فتوى لأن ليس لدى علم لذلك((وان كنت أعرف انا أناقش فى بعض الفتاوى..القليل جدا)) لكن بحمد الله أكن مقتنع بالفتوى لنفسى ويطمئن قلبى لها...أرجو عدم التعليق على هذا التنبيه...وربنا يبارك فيكم كلكم ويعزكم

نكمل بإذن الله تعالى

سؤال البعوضة فما فوقها

السؤال
    [size=18]

السلام عليكم

كيف حال سماحة الوالد

مارايك في تفسير الايه

في هذا الاعجاز العلمي

بعــوضة فما فــوقها
    </FONT>

بدع وأكاذيب.....متجدد بإذن الله - صفحة 3 Namlah-b3o'9ah-1

بدع وأكاذيب.....متجدد بإذن الله - صفحة 3 Namlah-b3o'9ah-2
    </FONT>

بدع وأكاذيب.....متجدد بإذن الله - صفحة 3 Namlah-b3o'9ah-3

واغرب مافي هذا كله أن العلم الحديث اكتشف أن فوق ظهر البعوضة تعيش حشرة صغيرة جداً لا تُرى الا بالعين المجهرية وهذا مصداق لقوله تعالى
    {إِنَّ اللَّهَ لاَ يَسْتَحْيِي أَن يَضْرِبَ مَثَلاً مَّا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا}

في الصورة في الأسفل يظهر شكل الحشرة بعد تكبير صورة البعوضة

بدع وأكاذيب.....متجدد بإذن الله - صفحة 3 Namlah-b3o'9ah
    </FONT>

الجواب
    وجزاك الله خيرا .

أخشى أن يكون هذا من باب العبث بتفسير القرآن ، بل وتعريضه للتكذيب . فإذا ما توصّل عالِم مثلا إلى شيء ، سارع بعض المسلمين – نتيجة الهزيمة النفسية – إلى ادِّعاء أن ذلك جاء في القرآن ! وإذا ما أثبت عالِم آخر خِلاف ذلك ، فقد عرّضنا القرآن للتكذيب ، بل وتسببنا نحن في التشكيك بالقرآن الكريم .

وهل هذا هو مُراد الله تبارك وتعالى بهذه الآية ؟ لأن من معاني التفسير الكشف عن مراد الله تعالى .
    وهل كل بعوضة ثبت أن على ظهرها حشرة أخرى ؟

وفَهْم الآية ينبني على فهم سبب الـنُزول .
    وسبب نُزولها كما ذَكَره غير واحد من المفسِّرين أن الله تعالى لَمَّا ضَرَب المثل بالذباب والعنكبوت اليهود ما أراد الله بذكر هذه الأشياء الخسيسة . وقيل : قال المشركون : إنا لا نعبد إلَهًا يذكر مثل هذه الأشياء ، فأنزل الله تعالى هذه الآية .

والله أعلم .

الشيخ عبد الرحمن السحيم

حور الدنيا
    حور الدنيا
    مراقبة الأقسام
    مراقبة الأقسام

انثى
    السمك

مُساهمة من طرف حور الدنيا الجمعة مارس 27, 2009 1:26 pm

سبحان الله العظيم
    الله يعزك يادكتور
    بجد فكرت في تفسير الايه دي كتير
    بتول
    بتول
    عضو فعال
    عضو فعال

انثى
    الحمل
    العمل/الترفيه : مهندسة شبكات
    مزاجك ايه النهرده : بدع وأكاذيب.....متجدد بإذن الله - صفحة 3 310

مُساهمة من طرف بتول السبت مارس 28, 2009 6:56 pm

جزاك الله الف خير يا دكتور
    بصراحة اللي شدني اوي المعلومات اللي قولتها عن الذبابة
    اما تفسير الاية هو لو فعلا ثبت العكس يبقى ايه الوضع
    الملاك الحائر
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه

انثى
    مزاجك ايه النهرده : بدع وأكاذيب.....متجدد بإذن الله - صفحة 3 8010

مُساهمة من طرف الملاك الحائر السبت مارس 28, 2009 11:15 pm

بارك الله فيكم يادكتور على هذا التوضيح الهام جدا
    وكما تفضلت فقد يكون هذا من باب العبث بتفسير القرآن ، بل وتعريضه للتكذيب
    وكما قال المولى تبارك وتعالى:
    "سنريهم آياتنا في الآفاق وفي أنفسهم حتى يتبين لهم انه الحق "

فآيات الله موجودة وبينه وهم بأنفسهم من يثبتوها لنا يوما بعد يوم

شكر آخر أتوجه به إليكم على توضيح صورة قبر النبي -صلى الله عليه وسلم-غير الصحيحة التي تملأ الكثير من الجدران....
    جزاكم الله خير الجزاء وأثابكم بالفردوس الأعلى من الجنة
    سرور المنتدى
    سرور المنتدى
    عضو مبتدأ
    عضو مبتدأ

ذكر

مُساهمة من طرف سرور المنتدى السبت مارس 28, 2009 11:35 pm

وجزاكم الله جميعا الفردوس الأعلى

نسألكم الدعاء بالهداية بظهر الغيب

هل يجوز التصويت لنصرة النبي صلي الله عليه و سلم

السؤال
    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

شيخنا الكريم
    جزاك الله عنا و عن المسلمين خير الجزاء
    شيخنا الفاضل
    انتشرت الكثير من الموضوعات التي من نوعيه
    انصر نبيك - صوت لنبيك .... الخ
    و هي عباره عن استفتاءات تطرحها بعض المواقع الاجنبيه حول اهم الشخصيات التي أثرت في تاريخ الشعوب و الامم
    فنجد من ضمن هذه الاستفتاءات نبينا الكريم - صلاوات ربي و سلامه عليه - و يكون علي قائمة المرشحين في هذه الاستفتاءات و نجد ايضا امامه شخصيات عاديه و في الاغلب تكون كافره و العياذ بالله من امثال دارون و شي جيفارا و يوليوس قيصر ......

فهل يجوز شيخنا الفاضل مقارنه رسولنا الكريم صلي الله عليه و سلم - و الذي زكاه المولي عز و جل من فوق سبع سماوات - مع تلك الشخصيات التي اتسمت بالكفر ؟
    و قد تجد في الاستفتاء مثلا ان الشخصيه الفائزه ستقوم احدي القنوات الاجنبيه ( التي ترعي الاستفتاء ) بعمل برنامج عليه لنشر سيرته عليها فهل هذا دافع كافي للتصويت في مثل هذه الاستفتاءات من باب نشر سيرة الحبيب المصطفي صلي الله عليه و سلم بين اكبر عدد من المشاهدين أو القراء ؟
    و هل يجوز المشاركة بدافع ان لا يكون ترتيب رسولنا الكريم متأخر بين هذه الشخصيات الكافره ؟ و هل هذا يعتبر من نصرته حقا ؟
    و اود ان الفت انتباه حضراتكم ان مصداقية هذه المواقع قد تكون ضعيفه فمنهم من
    يبحث عن تقدم في ترتيب الموقع عالميا و يستغل اصوات المسلمين في ذلك و منهم من يسعي الي اظهار الحق فعلا و الله اعلم بالسرائر

ارجو من سيادتكم تبيان هذا الحكم لان مثل هذه الموضوعات انتشرت بشده بين المنتديات و نود من حضرتكم معرفة الحق

و جزاكم الله خيرا

الجواب
    وجزاك الله خيرا

من وجهة نظري أن هذا لا يصلح لِعدّة اعتبارات :
    الأول : ما أشرتَ إليه – حفظك الله – مِن وضع النبي صلى الله عليه وسلم في مُقابِل أولئك الكَفَرة ، وقد تكون أصوات الكَفَرة أكثر فيُرفَع الكافر فوق مَنْزِلة النبي صلى الله عليه وسلم !
    ولو قُدِّر أن يغلب على الظن غَلَبَة أصوات المسلمين ، فإن مُجرّد مقارنة أولئك بالنبي صلى الله عليه وسلم يدخل في باب النقص ..
    ألم تسمع قول الشاعر :
    ألَم تَر أن السيف ينقص قَدْره *** إذا قيل إِن السيف أمضى من العصا ؟!

الثاني : ما يترتّب على ذلك من إبراز صورة غير صحيحة عن سيرته صلى الله عليه وسلم ، فإن تلك القنوات لن ترجع إلى العلماء الموثوقين لمعرفة سيرته صلى الله عليه وسلم وشمائله .
    بل قد تجمع ما صح وما لم يصِحّ ، وقد تعتمد على مصادر غربية ، مثل كِتابات المستشرقين ، التي يُدسّ فيها السم بالعسل !

الثالث : ما قد يُصاحب عرض سيرته أو بعضها من صور أو إعلانات قد تتخلّل ذلك البرنامج ، مما فيه إساءة إلى النبي صلى الله عليه وسلم .
    ونحن نعلم أن بعض القنوات قد تستضيف شيخ ثم تأتي بِفاصل إعلاني لا يمُتّ للحياء بِصِلَة !
    فهل يُرضى ذلك لِطالب عِلْم فضلا عن أن يُرضى عنه لِسَيِّد ولد آدم عليه الصلاة والسلام ؟

الرابع : أن يُمثَّل شَخْصه عليه الصلاة والسلام بمشاهِد تمثيلية ، وقد خُذِل بعض المسلمين حتى مثَّل دَور النبي صلى الله عليه وسلم ، وذلك جُرْم مشهود !

وقد يُجوِّز بعض من لا عِلْم له تمثيل شخصه عليه الصلاة والسلام بحجّة معرفة سيرته !

والله المستعان .
    الشيخ عبد الرحمن السحيم

حور الدنيا
    حور الدنيا
    مراقبة الأقسام
    مراقبة الأقسام

انثى
    السمك

مُساهمة من طرف حور الدنيا الأحد مارس 29, 2009 12:23 pm

ما يترتّب على ذلك من إبراز صورة غير صحيحة عن سيرته صلى الله عليه وسلم ، فإن تلك القنوات لن ترجع إلى العلماء الموثوقين لمعرفة سيرته صلى الله عليه وسلم وشمائله .
    بل قد تجمع ما صح وما لم يصِحّ ، وقد تعتمد على مصادر غربية ، مثل كِتابات المستشرقين ، التي يُدسّ فيها السم بالعسل !

الله يعزك يادكتور
    اللهم لا تؤاخذنا بما نسينا او اخطأنا
    سرور المنتدى
    سرور المنتدى
    عضو مبتدأ
    عضو مبتدأ

ذكر

مُساهمة من طرف سرور المنتدى الإثنين مارس 30, 2009 7:50 am

نكمل بإذن الله تعالى

شخصيتك من الشجـــــــرة!!!

السؤال
    بسم الله الرحمن الرحيم

شيخنا الفاضل ..السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هذا الموضوع والذي بعنوان شخصيتك من الشجـــــــرة!!! .. ما رأيك فيه ..

طبعا وجدت المواضيع الأخرى والتي تكون بتحليل الشخصية من الإسم أو الأبراج أو الدم فهي بنفس الفكرة تقريبا لكن أردت أن أرى الرد على هذا لكي يطمئن قلبي..

وهنا نص الموضوع :

3ديسمبر إلى 1 يناير ........ شجرة التفاح
    2 يناير إلى 11 يناير . .... . . شجرة تنوب
    12 يناير إلى 24 يناير . .... . شجرة الدردار
    25 يناير إلى 3 فبراير ….... شجرة سرو
    4 فبراير إلى 8 فبراير ......... شجرة حور
    9 فبراير إلى 18 فبراير . ... . شجرة الأرز
    19 فبراير إلى 28 فبراير . . . شجرة صنوبر
    1 مارس إلى 10 مارس ..… الشّجرة صفصاف
    وهكذا مع كل ايام وشهور السنة

وهذه معلومات عن شخصية كل شجرة

شجرة التفاح: البنية الضعيفة
    فيه الكثير من السّحر الجاذبية يتصف بهالة لطيفة حساس ومغامر ويحب الغزل يعيش دائماً حالة من الحب يحتاج أن يكون حبيب ومحبوب شريك مقدام كريم جداً يملك مواهب علمية يعيش يومه خالي البال وفيلسوف وخيالي .
    ...........................
    شجرة لتنوب: الغامض
    ذواق بدرجة غير عادية صاحب كرامة يحب أي شئ عنيد مزاجي جميل يميل إلى الأنانية ولكنه يهتم بالمقربين منه بالأحرى الأكبر منه طموح جداً ودؤوب وموهوب ولكنه لا يرضي الحبيبة لديه العديد من الصدقات والعديد من الأعداء و شخص يمكن الاعتماد عليه .

وهكذا مع كل شجرة يتم ذكر صفات لها

وبارك الله فيك

الجواب

وجزاك الله خيرا

هذا ضَرْب من الكِهانة !
    فإن اعتقد صاحبه أن الميلاد في بُرْج مُعين أو شهر مُعيّن يفعل ذلك بصاحبه ؛ فقد أشرك بالله عزّ وَجَلّ ، وذلك شِرْك في الربوبية .
    وإن اعتقد أن لها تأثيرا في ذلك ، فهذا شِرْك أصغر ، وليس معنى أنه شرك أصغر أنه هيِّن ، بل المتقرر عند أهل العلم أن الشرك الأصغر أكبر من أكبر الكبائر .

ولا يصِحّ عقلا ولا شرعا اعتقاد تأثير الزمان أو الأبراج في الولادة ، ولا في السَّعْد والشقاء .

قال قتادة رحمه الله تعالى : إن الله تبارك وتعالى خلق هذه النجوم لثلاث خصال : جعلها زينة السماء ، وجعلها يُهتدي بها ، وجعلها رجوماً للشياطين ، فمن تأوّل فيها غير ذلك فقد قال برأيه ، وأخطأ حظه ، وأضاع نصيبه ، وتكلّف ما لا علم له به ، وإن ناسا جهلة بأمر الله تعالى قد أحدثوا في هذه النجوم كهانة مَنْ وُلد بنجم كذا وكذا كان كذا وكذا ، ولعمري ما من نجم إلا يُولد به القصير والطويل والأحمر والأبيض والحسن والدميم ، وما عَلِم هذا النجم وهذه الدابة وهذا الطير شيئا من الغيب ... ولعمري لو أن أحداً علم الغيب لعلم آدم الذي خلقه الله بيده وأسجد له ملائكته وعلّمه أسماء كل شيء وأسكنه الجنة يأكل منها رغدا حيث شاء ونُهيَ عن شجرة واحدة فلم يزل به البلاء حتى وقع بما نهي عنه ، ولو كان أحد يعلم الغيب لعلم الجن حيث مات سليمان بن داود عليهما السلام فلبثتْ تعمل حولاً في أشد العذاب وأشد الهوان لا يشعرون بموته ، فما دلّهم على موته إلا دابة الأرض تأكل منسأته أي تأكل عصاه ، فلما خرّ تبينت الجن أن لو كانت الجن تعلم الغيب ما لبثوا في العذاب المهين ، وكانت الجن تقول مثل ذلك : إنها كانت تعلم الغيب ، وتعلم ما في غد ، فابتلاهم الله عز وجل بذلك ، وجعل موت نبي الله عليه الصلاة والسلام للجن عظة ، وللناس عبرة .

والله تعالى أعلم .
    الشيخ عبد الرحمن السحيم

الوقت/التاريخ الآن هو الثلاثاء مايو 07, 2024 10:19 am