مرحبا بك عزيزي الزائر اذا كنت تريد ان ترضي الله وتعمل الخير انضم الى الصحبه الحلوه في جمعية الرحمه الخيريه وشعارنا نلتقي على باب الجنه

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

مرحبا بك عزيزي الزائر اذا كنت تريد ان ترضي الله وتعمل الخير انضم الى الصحبه الحلوه في جمعية الرحمه الخيريه وشعارنا نلتقي على باب الجنه

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
شبابنا قدموا أروع انجاز حصل في قرية العراقية في القافلة الطبية الخامسة
ملاحظة/ المنتدي يحتاج الي المتصفح الموزيلا حتي يعمل بشكل صحيح ..... للتحميل اضغط هنا

2 مشترك

عمي إسحاق والشيخ علام....

الملاك الحائر
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه

انثى
    مزاجك ايه النهرده : عمي إسحاق والشيخ علام.... 8010

عمي إسحاق والشيخ علام.... Empty عمي إسحاق والشيخ علام....

مُساهمة من طرف الملاك الحائر الأحد فبراير 21, 2010 9:14 pm

عمي إسحاق...
    زمان لما كنا صغيرين، كان لينا واحد جارنا في نفس العمارة اسمه "عمو إسحاق" وكانت أسرته "المسيحية" مكونة من فردين غيره: ابنه ماجد، وطنط أم ماجد....
    في البداية كطفلة كنت مش بحب عمو إسحاق قوي وكنت أحيان بخاف منه علشان هو مش مسلم، لكن لما بابا علمني وفهمني ان اسمه زي اسم سيدنا إسحاق (ابن سيدنا إبراهيم وأخو سيدنا إسماعيل وأبو سيدنا يعقوب وجد سيدنا يوسف) فبدأت أحبه لأن اسمه زي اسم سيد من أسيادنا ونبي من أنبياء الله....وده معناه انه بيؤمن بالأنبياء.... وكمان علمني أبويا إن ربنا مش بينهانا عن التعامل مع الناس اللي مش من ديننا طالما مش بيحاربونا في الدين...
    صحيح أسرة "عمو إسحاق" كانت منغلقة على نفسها شوية...لكن مكنش بيمر عيد من أعيادنا إلا و"طنط أم ماجد" بتطلع تعيد علينا وعلى كل سكان العمارة، وإحنا بدورنا كنا بننزلها طبق كحك وبسكويت وبيتي فور وغريبة وشيكولاتة (حلويات العيد يعني) وهي كمان في عيدها كان الناس بتزورها وتعيد عليها وهي تطلع لنا برضو حلويات عيدهم...
    عمر ما حد مننا ولا من الجيران حصلت بينه وبين عمو إسحاق وأسرته أي مشكلة...كان بيجمعنا شعور متبادل بالمحبة والاحترام.....

الشيخ علام....
    ده كان الشيخ المعين من قبل وزارة الأوقاف لإمامة المسجد الوحيد اللي كان في المدينة اللي كنا ساكنين فيها...رجل وقور جدا لم أره يوما إلا وهو يرتدي زي الأزهر الشريف (زي شيك جدا مكون من الجبة والقفطان والطاقية الحمراء الملفوفة بعمامة ناصعة البياض)....
    ورغم أني لم أتعامل قط مع هذا الشيخ الوقور –لصغر سني حينها- إلا أن احترام الشيوخ ورجال الدين ومهابتهم وتعظيم قدرهم قد غُرس في أعماق قلبي من سمت هذا الرجل....رجل له رأي صائب، يحترمه الجميع، حسن المظهر وطيب الكلام، قريب من الله، يحب الله ويهابه، يحرص على الأخذ بيد من حوله للجنة ....هكذا هي صورة الشيخ التي تلعقت في ذهني....أحيان كتير وأنا طفلة كنت بحس إن أسرة الشيخ علام-واللي كانوا جيراننا في نفس المدينة برضو- هيدخلوا الجنة "حدف" ...

التعامل بود واحترام مع كل الناس حتى مع ممن هم على غير ملتي...
    توقير الشيوخ ورجال الدين واحترامهم وتعظيم قدرهم...
    خصلتان أعتقد ان عدم اهتمام آباء هذا العصر بغرسها في أبنائهم هو السبب في كثير مما نعانية من مشاكل
    [b]
    malak el- donia
    malak el- donia
    مشرف
    مشرف

ذكر
    القوس
    مزاجك ايه النهرده : عمي إسحاق والشيخ علام.... 4510

عمي إسحاق والشيخ علام.... Empty رد: عمي إسحاق والشيخ علام....

مُساهمة من طرف malak el- donia الخميس فبراير 25, 2010 11:43 pm

ماشاء الله بجد علي العلاقه الجميله دي

هو المشكله مش مشكلة ان ده مسيحي وانا مسلم

لأ المشكله هي الثقافه اللي كانت مترسخه في ذهن الناس من زمان لو ده م علي ديني ما اتعاملشي معاه وهما نسيوا الرسول عليه الصلاة والسلام وهو بيعيش مع اليهود في المدينه وهم اغدر خلق الله ويخش مكه ويقول للكفار اللي اذوه اذهبوا انتم الطلقاء
    والخليفه عمر بن الخطاب لما بيقتص من ابن عمو بن العاص لقبطي مصري
    نسيوا ان الاسلام هو دين السماحه وللاسف اللي بينشر الثقافه دي هو نفسه اللي بنلاقيه عمل بيغني وبيقول ندعو للاخوه بين المسلمين والاقباط

نفسي كده الناس ولو لمره واحده تشغل دماغها شويه وتشوف مين اللي عاوزلهم الخير وبيحبهم بجد ومين اللي بيضحك عليهم وبيلعب بيهم زي قطع الشطرنج

الوقت/التاريخ الآن هو السبت مايو 11, 2024 6:18 am