مرحبا بك عزيزي الزائر اذا كنت تريد ان ترضي الله وتعمل الخير انضم الى الصحبه الحلوه في جمعية الرحمه الخيريه وشعارنا نلتقي على باب الجنه
شبابنا قدموا أروع انجاز حصل في قرية العراقية في القافلة الطبية الخامسة
ملاحظة/ المنتدي يحتاج الي المتصفح الموزيلا حتي يعمل بشكل صحيح ..... للتحميل اضغط هنا

    ماذا تفعل لو كنت وزيرا

    شاطر

    تصويت

    هل تريد ان تصبح وزيرا"

    [ 5 ]
    71% [71%] 
    [ 1 ]
    14% [14%] 
    [ 0 ]
    0% [0%] 
    [ 0 ]
    0% [0%] 
    [ 1 ]
    14% [14%] 

    مجموع عدد الأصوات: 7
    avatar
    ابا يوسف
    عضو مبتدأ
    عضو مبتدأ

    ذكر
    القوس
    عدد الرسائل : 110
    العمر : 35
    العمل/الترفيه : من المهاجرين
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 140
    تاريخ التسجيل : 09/09/2009
    السٌّمعَة : 12

    ماذا تفعل لو كنت وزيرا

    مُساهمة من طرف ابا يوسف في الأربعاء سبتمبر 16, 2009 3:47 am

    [b]ماذا تفعل لو كنت وزيرا
    وهى فكرة تراودنى دائما فكنت دائما افكر واتحدث مع اصدقائى واقول لهم ماذا تفعل لوكنت وزيرا"
    واشئل نفسى واسئلكم فلنفكر معا" ماذا نستطيع ان نفعل اذا كنا نملك من الامر او ان استطعنا ان نكون مسؤلين
    والان اضع كل فتره وزارة او مسؤلية ما وكل منا يطرح ما يجول ببابه او ماذ يريد ان يصنع تحت عنوان
    ماذا تفعل لو كنت وزير Question
    اما عن وزارة اليوم وهى وزارة النقل والمواصلات
    هل تستطيع ان تضيف اليها شيئ
    هل تستطيع ان ترتقى بها
    اذا انت الان وزير النقل والمواصلات فماذا انت فاعل
    توقيع
    رئيس جمهورية افكارى[img]
    avatar
    HAWK OF ISLAM
    مشرف
    مشرف

    ذكر
    القوس
    عدد الرسائل : 134
    العمر : 27
    العمل/الترفيه : طالب فى كليه الهندسة الالكترونية / كرة القدم
    الموقع : ra7maa.alafdal.net
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 143
    تاريخ التسجيل : 29/10/2008
    السٌّمعَة : 5

    رد: ماذا تفعل لو كنت وزيرا

    مُساهمة من طرف HAWK OF ISLAM في الأربعاء سبتمبر 16, 2009 1:02 pm



    أولا بشكر حضرتك على الموضوع الرائع اللى ممكن نلاقى قيه حلول لكتير من المشاكل اللى ممكن تواجهنا وأحسن حاجه فى الحلول أنها اجتهادات شخصية علشان نشوف ممكن نفكر ازاى لو اتحطينا فى موقف المسؤل

    يمكن وحنا بنحط حلول وتصورات للمشاكل والمقترحات الخاصة بوزاره زى وزاره النقل والمواصلات هنلاقى مشاكل كتير مسؤليتها بتقع على وزارات تانيه هتدخل معانا فى الموضوع

    1-استخدام التقنيات الحديثه فى وسائل المواصلات وخصوصا (الاتوبيسات والقطارات) والاستغناء عن وسائل النقل القديمه آسف المتهالكة-وأمثله التحديث التذاكر الممغنطه واللى هتحكم التهرب من دفع الاجره وتنهى زمن الكمسرى
    يعنر يبقى ظاهر لسواق الاتوبيس مثلا لوحه بترقيم المقاعد
    مضاءه بمجرد دخول الراكب وجلوسه على المقعد ووضع الاجره فى المكان المخصص بمقعده يظهلر عند قائ الملركبه بلون مغاير - أو وضع الاجره فى مكان مخصص لها بمجرد الصعود لتقتح البيوابه الحديديه كما فى المترو
    وبالطبع يمنع تماما ان تسير المركبه بعدد من الركاب يفوق عدد المقاعد بداخلها

    بالنسبه للقطارات أفضل وسيلة هو تعميم نظام المترو بالكامل فيها ووضع نقاط تفتيش حازمة فى كل محطة لضبط مخالفات الركوب كالركوب بين عربات القطار ووضع غرامات قاسية وبالطبع كل الخطوات دى بعد التخلص من العربات المستهلكة

    2- زياده عدد وسائل النقل وانشاء خطوط السكة الحديد بموازاه الدلتا حتى ولو طالت المسافة

    3-نقل جميع المصالح الحكوميه خارج المدن وأعتقد ان دى مش من مهام وزاره النقل ولكنها نقطه مأثره

    4-وضع الميزانيه الكافية لاستبدال عربات الاجره الممتلكه للأفراد بالاخرى الحديثة

    5- وهى برده مش من مهام وزاره النقل بس نعمل ايه - السيطره على الانفجار السكانى بتحديد النسل والتوعيه فى كيفيه استخدام التقنيات الجديده فى المواصلات وطبعا المشكله العويصه اللى مورناش غرها استخدام الصحراء الشاسعه من مساهة مصر

    اعتقد ان لازم الخطوه الخامسه تتنفذ اولا وبعد كدا نبدأ فى بقيه الخطوات
    دا رأى متواضع يهمنى أسمع تعليقاتكم علية






    avatar
    ابا يوسف
    عضو مبتدأ
    عضو مبتدأ

    ذكر
    القوس
    عدد الرسائل : 110
    العمر : 35
    العمل/الترفيه : من المهاجرين
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 140
    تاريخ التسجيل : 09/09/2009
    السٌّمعَة : 12

    رد: ماذا تفعل لو كنت وزيرا

    مُساهمة من طرف ابا يوسف في الأربعاء سبتمبر 16, 2009 5:58 pm

    اخى HAWK OF ISLAM
    شكرا" لك على المشاركه
    نعم انها افكار جيدة وارجو مكن ان تتابعنا وسوف تجد آراء اصدقائنا وان على ثقه انها ستكون آراء جيده
    avatar
    ابا يوسف
    عضو مبتدأ
    عضو مبتدأ

    ذكر
    القوس
    عدد الرسائل : 110
    العمر : 35
    العمل/الترفيه : من المهاجرين
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 140
    تاريخ التسجيل : 09/09/2009
    السٌّمعَة : 12

    رد: ماذا تفعل لو كنت وزيرا

    مُساهمة من طرف ابا يوسف في الأربعاء سبتمبر 16, 2009 9:09 pm

    يسلام عليك يا migo
    انتا لخصت الموضوع فى كلمتين وقلت لن دى ثقافة شعب
    نعم انا اوافقك ولاكن هى ليست فقط ثقافة شعب وانما هى عدة عوامل بجانب الثقافة مثل النظام القوى العادل والالتزام
    فمثلا شعب مثقف غير منظم او غير منتج فما فائدتة
    ولكن شاكر لك مشاركتك معنا فان ثقافة الشعب جزء مهم وعليك التفكير جيدا فى الحلول فانت الان الوزير ولست من عامة الشعب اذا وجب عليك ايجاد الحلول
    avatar
    ابا يوسف
    عضو مبتدأ
    عضو مبتدأ

    ذكر
    القوس
    عدد الرسائل : 110
    العمر : 35
    العمل/الترفيه : من المهاجرين
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 140
    تاريخ التسجيل : 09/09/2009
    السٌّمعَة : 12

    رد: ماذا تفعل لو كنت وزيرا

    مُساهمة من طرف ابا يوسف في الأربعاء سبتمبر 16, 2009 9:11 pm

    يسلام عليك يا migo
    انتا لخصت الموضوع فى كلمتين وقلت لن دى ثقافة شعب
    نعم انا اوافقك ولاكن هى ليست فقط ثقافة شعب وانما هى عدة عوامل بجانب الثقافة مثل النظام القوى العادل والالتزام
    فمثلا شعب مثقف غير منظم او غير منتج فما فائدتة
    ولكن شاكر لك مشاركتك معنا فان ثقافة الشعب جزء مهم وعليك التفكير جيدا فى الحلول فانت الان الوزير ولست من عامة الشعب اذا وجب عليك ايجاد الحلول وليست لايجاد الاعزار
    avatar
    7ob El-7iah
    نائب المدير
    نائب المدير

    ذكر
    الثور
    عدد الرسائل : 2011
    العمر : 28
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 1424
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 38

    رد: ماذا تفعل لو كنت وزيرا

    مُساهمة من طرف 7ob El-7iah في الجمعة سبتمبر 18, 2009 8:26 pm

    احم احم محكمة ..................

    محكمة ايه معلش قصدي وزارة....

    طبعا دلوقتي احنا قاعد في بيتنا تحت المروحة ولسة واكل كويس والحمد لله وشارب شاي كمان

    يعني آخر تظبيط وكمان دخلت على المنتدى لقيت نفسي وزير النقل والمواصلات

    ايه الدماغ اللي في الدنيا ده ....... ومطلوب مني اني أقول حاجةو هتتعمل

    اول هام .......... الطريق سافل ........ دي كانت أولى كلمات جالبوا وأنا عارف ان محدش هنا يعرفه عموما الله يرحمه بقا

    طيب نرجع تاني للكلام اللي زي الفل ده ............... أحمد حط شوية قرارات وأمجد جه وضع النقطة المهمة للموضوع بس حضرتك يا أستاذ ابراهيم مش قولت حاجة خالص

    هوا ده بالظبط اللي هعمله ........ لازم الناس تحس كويس أوي اننا عاوزين راحتهم

    فهبدأ بحملات توعية ان السواقين دول عاوزين مصلحتهم ووبس وانتم يا ناس لازم محدش يدخل في عربيه غير لما هيقعد حتى لو ايه

    أصدر قرارا ان مفيش عربيه تقف بره الموقف بتاعها خالص ايا كانت الظروف

    في مواقف ثابته في وسط الطريق لا يسمح لأي عربيه انها تتوقف لتنزيل أو تحميل الركاب بره المنطقة دي وطبعا المناطق دي هتتحد كويس أوي

    شوية شوية أبدأ آخد شوية من أفكارأحمد من تطوير المواصلات شوية بشوية مش مرة واحده اقول للناس النمظام بقا الكتروني محدش هيتسوعب

    وعلى ما اسمع باقي آراء الناس هبدأ اضيف لإن الموضوع شائك جدا جدا جدا

    ومنتظر الباقي وبرده لما نوصل لرئيس الوزراء ......

    جزاك الله خيرا يا أستاذ ابارهيم على الموضوع الرائع ده

    أخوك محمود



    بس ياقلبى هقولك سر................... خلاص الحيرة لأت لها بر
    والخوف مبأش جوايه ................والحب حكايته معيه
    إستن ياقلبى كمان.................. شوف النور والأمان
    شوف لما بتباء معه ...............شوف لما تعيش جواه
    القلب بيرجع تانى .....................
    avatar
    ابا يوسف
    عضو مبتدأ
    عضو مبتدأ

    ذكر
    القوس
    عدد الرسائل : 110
    العمر : 35
    العمل/الترفيه : من المهاجرين
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 140
    تاريخ التسجيل : 09/09/2009
    السٌّمعَة : 12

    رد: ماذا تفعل لو كنت وزيرا

    مُساهمة من طرف ابا يوسف في الأربعاء سبتمبر 23, 2009 5:21 pm

    اخوتى الكرام السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    اليوم هو يوم الرد على اقترحاتكم وايضا آرائنا فى طرق تحسين النقل والمواصلات وموضوعنا فى ماذا تفعل لو كنت وزيرا
    تكلم اصدقاءنا عن الوزاره وكأنها فقط وزاره المواصلات الخاصه بالاوتوبيس او السرفيس وتجاهل البعض منا الشريان الحيوى لمصر وهو نهر النيل ويجب علبنا ان نستخدمه فى النقل والمواصلات وايضا مترو الانفاق يجب ان يكون من اهم طرق تحسين المواصلات فى مصر عن طريق مده فى كافه انحاء المحروسه
    اما فماذا افعل انا وقد اصبحت اليوم وزير النقل والمواصلات
    1-اصدار الامر بوقف كافه انواع المواصلات الخاصه وتحويلى مواصلات عامة تقوم بادارتها الدوله عن طريق انشاء شبكات للاوتوبيس ومواقف داخليه فى كافه انحاء وضواحى الجمهوريه وان تكون بمواعيد ثابته ان يمر الاوتوبيس كل 30 دقيقه
    2-استخدام نهر النيل فى كافة اعمال النقل للركاب والبضائع عن طريق انشاء محطات على جاتبى النيل وتيسير النقل به
    3-انشاء اكبر عدد من مترو الانفاق مع تيسير الخدمات به وكلنا يعلم جودة مترو الانفاق ومدى طرق الالتزام فيه
    4- القطارت فما اجمل ان يتم استخام القطارات فى النقل وبخاصة نقل البضائع فكما اعتقد هى أأمن الطرق لنقل البضائع وترك الطرق العامه لنقل الركاب فبهذا تصبح الطرق امنة وتقل نسب الحوادث
    ملحوظه هامة
    اذا قمنا بوقف المواصلات الخاصة فماذا نفعل باصحاب المشاريع القائمة على المواصلات العامة
    اخى اختى نفكر معا" ثم نجب وما اجملها من حلول اذا كانت نتاج تفكيرنا وغدا وزارة جديدة
    avatar
    حور الدنيا
    مراقبة الأقسام
    مراقبة الأقسام

    انثى
    السمك
    عدد الرسائل : 2313
    العمر : 31
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 1305
    تاريخ التسجيل : 26/10/2008
    السٌّمعَة : 49

    رد: ماذا تفعل لو كنت وزيرا

    مُساهمة من طرف حور الدنيا في الخميس سبتمبر 24, 2009 5:07 am

    ممممممممممم

    كلام جميل اوي بس مش عملي ولا منطقي في بلدنا نهائيا

    اسفه علي راي الجاف دا بس دي حقيقه ازاي هعمل نظام في بلد اغلبيه شعبها بيكره النظام بيتخنق من الروتين


    افتكر ان العيب مش في الشعب يمكن (الظروف ) اللي وصلته لحاله الهرجله وعدم النظام دي

    بشكر حضرتك علي الموضوع

    انا كمان بتمني ابقي وزيره بس مش وزيره مواصلات ونقل



    اللهم انى استودعك جنينى الذى فى رحمى اللهم احفظه من كل سوء ورده الى عند مولده سالما معافى كامل الخلقة والخلق
    بدون زيادة او نقصان سبحانك يا من لا تضيع ودائعك ولا خاب من استودعك اللهم اجعله سعيدا تقى ولا تجعله جبار شقى اللهم امين يارب العالمين
    avatar
    ابا يوسف
    عضو مبتدأ
    عضو مبتدأ

    ذكر
    القوس
    عدد الرسائل : 110
    العمر : 35
    العمل/الترفيه : من المهاجرين
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 140
    تاريخ التسجيل : 09/09/2009
    السٌّمعَة : 12

    رد: ماذا تفعل لو كنت وزيرا

    مُساهمة من طرف ابا يوسف في الخميس سبتمبر 24, 2009 6:49 am

    حور الدنيا كتب:ممممممممممم

    كلام جميل اوي بس مش عملي ولا منطقي في بلدنا نهائيا

    اسفه علي راي الجاف دا بس دي حقيقه ازاي هعمل نظام في بلد اغلبيه شعبها بيكره النظام بيتخنق من الروتين


    افتكر ان العيب مش في الشعب يمكن (الظروف ) اللي وصلته لحاله الهرجله وعدم النظام دي

    بشكر حضرتك علي الموضوع

    انا كمان بتمني ابقي وزيره بس مش وزيره مواصلات ونقل
    اولا اشكركى على المشاركه
    اما عن رأيكى فهو ليس جافا وانما هو رآى وله كل الاحترام ووجب علينا الاخلاف فى الفكر والآراء ليجاد أنسب الحلول فجزاكم الله خيرا"
    اما عن وزارتنا الجديدة
    وزارة الزراعه
    فماذا تغعل انت سعادة وزير الزراة
    avatar
    ابا يوسف
    عضو مبتدأ
    عضو مبتدأ

    ذكر
    القوس
    عدد الرسائل : 110
    العمر : 35
    العمل/الترفيه : من المهاجرين
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 140
    تاريخ التسجيل : 09/09/2009
    السٌّمعَة : 12

    رد: ماذا تفعل لو كنت وزيرا

    مُساهمة من طرف ابا يوسف في الإثنين أكتوبر 05, 2009 4:18 pm

    اخوتى اخواتى اهل مصرنا الحبيبه الا يوجد منا من يريد ان يكون وزيرا"
    الا يوجد منا المفكرين
    الا يوجد منا من يستطيع ايجاد حلول لنا ولمشكلاتنا
    ام اننا رضينا بواقعنا
    ام اننا حقا سعب سلبى
    ام ان اختيار وزارة الزراعة امر سيئ الا نعلم جميعا اهمية وزارعه الزراعة الا نعلم اننا لا نملك قوت يومنا بل نشترية ونستوردة من الخارج
    اهل منتدانا الكرام عليكم بالمشاركة وجزانا الله واياكم خيرا"
    avatar
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه

    انثى
    عدد الرسائل : 501
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 598
    تاريخ التسجيل : 18/02/2009
    السٌّمعَة : 32

    رد: ماذا تفعل لو كنت وزيرا

    مُساهمة من طرف الملاك الحائر في الإثنين أكتوبر 05, 2009 5:26 pm


    الللللللللللللله أكبر
    يا سلام ياسلام
    ايوه كده هي دي المواضيع ولا بلاش
    أدخل المنتدى مترجمة وأطلع منه وزيرة دي حاجة حلوة جدا
    طبعا معذرة لأني معرفتش اشارك في الوزارة الل فاتت بس المرة دي بإذن الله هشارك بجددددددددددد
    ورغم ان السيد أمين أباظة وزير الزراعة الحالي خريج سياسة واقتصاد زي حالاتي إلا ان في فرررررررررررررررررق كبيييييييير إن شاء الله هحط خطة محكمة للخروج بالاقتصاد الزراعي المصري من عنق الزجاجة اللي واقفين فيه من يوم ما دخلنا الزجاجة
    ما علينا بإذن الله هعرض عليكم خطتي بس مش دلوقتي لأن وقت الشغل شارف على الانتهاء ولو النت رجع البيت النهاردة يبقى يا نا يا انتي يا وزارة الزراعة
    وشكرا



    [img]
    avatar
    ابا يوسف
    عضو مبتدأ
    عضو مبتدأ

    ذكر
    القوس
    عدد الرسائل : 110
    العمر : 35
    العمل/الترفيه : من المهاجرين
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 140
    تاريخ التسجيل : 09/09/2009
    السٌّمعَة : 12

    رد: ماذا تفعل لو كنت وزيرا

    مُساهمة من طرف ابا يوسف في الثلاثاء أكتوبر 06, 2009 2:06 am

    بسم الله ماشاء الله كمان معانا خريجى اقصاد وعلوم سياسية يارب بارك
    والله انا شاكر ليكى اختى الكريمة المشاركة وانا فى انتظار خطتكى لاعادة وزارة الزراعة الى مسارها الصحيح
    ونرجوكى ان لا تتأخرى علينا فهكذا نستفيد جميعا"
    وجزاكى الله خير الجزاء
    وفى النهاية اذا اجتهدتى من يدرى فقد تنالين حقا احدى وزاراتنا
    avatar
    malak el- donia
    مشرف
    مشرف

    ذكر
    القوس
    عدد الرسائل : 1344
    العمر : 26
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 1162
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 41

    رد: ماذا تفعل لو كنت وزيرا

    مُساهمة من طرف malak el- donia في الثلاثاء أكتوبر 06, 2009 2:19 am

    وزارة الزراعه

    هي تقريبا كل وزاره محتاجه انك ما تكونشي تفكيرك تفكير عادي في انك توفر المطلوب منك

    لكن المفروض انك تطور فيه

    فلو بصينا للزراعه هاقول ان بلدنا مثلا مساحتها كبيييييييييييره اوي والمستغل منها هو وادي النيل بس

    ولو شوفنا مثلا مشروع زي مشروع توشكي ايه اللي خلاه ما يحققشي المنتظر منه

    هو ان انت ما وفرتش سبل الحياه اللي تخلي الشاب اللي يروح هناك يكمل شغل هناك

    بس هو المفروض انك تستصلح الصحراء اللي ضايعه دي
    وتستغل الواحات اللي عندنا دي استغلال كويس جداا

    وعلي فكره انا شوفت للدكتور فاروق الباز مشوع انشاء مصر جديده روعه روعه روعه

    هو فكرته ايه اننا نعمل دلتا تانيه

    ازاي اننا نعمل خط دلتا في الصحراء الغربيه يمشي من بحيرة ناصر لحد البحر المتوسط

    وقصاد كل مدينه القاهره مثلا نعمل قاهره تانيه

    واسيوط اسيوط تانيه والمنيا وهكذا

    وبكده يبقي انت استغليت الحراء اللي عندك احسن استغلال

    وعلي فكره هو الدكتور فاروق درس المشروع وحسب تكاليه واحتياجاته وكل حاجه ما باقي الا التنفيذ

    بس انتوا عارفين المشروع موجود فين دلوقتي ؟

    بلاش لحسن حد يكون بيراقبنا ولا حاجه

    المهم هو الموضوع تشغيل مخ واستغلال الحاجات اللي عندك وتشجيع الصادرات

    بس قبل ده كله هو زيادة الرقعه الخضراء واستغلال اماكن تانيه لبناء المنازل

    يعني هو ده حاتجه كده علي القد لوزارة الزراعه



    الغصن كم يهوي المياه فاتم لي نصف الحياه يا مالك امري وحالي
    avatar
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه

    انثى
    عدد الرسائل : 501
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 598
    تاريخ التسجيل : 18/02/2009
    السٌّمعَة : 32

    رد: ماذا تفعل لو كنت وزيرا

    مُساهمة من طرف الملاك الحائر في الثلاثاء أكتوبر 06, 2009 12:10 pm


    بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله
    ثم أما بعد
    مبدئياً فإن التخطيط السليم ينقسم إلى خطط بعيدة المدى وأخرى قصيرة المدى، وبعيدة المدى دي بنقصد بيها اننا نعمل حاجات بس مننتظرش نتائجها في المستقبل القريب وكمان منستعجلهاش أما قصيرة المدى فدي نتائجها بتكون قريبة في المستقبل القريب جدا
    طبعا الكلام ده كلام معروف بس حبيت أحطه كمقدمة لأن خطتي الوزارية هتشمل النوعين دول من الخطط بإذن الله
    بصوا يا شباب النهضة ....معروف جدا ان التاجر الشاطر مهما حقق ثروات طائلة بدون ما يعلم الشطارة اللي اكتسبها دي لحد، يبقى ثروته هتطير بمجرد وفاته لأن مفيش حد هيخلفه...ومن هنا تأتي الخطوة الأولى لخطتي:
    التعلــــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــــــــم
    هي دي البداية الحقيقية لنجاح نهضتي الزراعية..... وهيكون البدء بيها كالتالي:
    عقد برتوكول تعاون مع كل من وزارة التربية والتعليم ، ووزارة التعليم العالي بأن تخضع كل من المدارس الثانوية الزراعية، وكذلك كلية الزراعة للإشراف المباشر من وزارة الزراعة....
    محدش يستعجل وياريت نكمل الكلام للأخر
    بالنسبة للمدارس الثانوية الزراعية:
    أول حاجة مش هتبقى مجرد دبلوم زراعي بيستخف بيه الناس زي ما بيحصل دلوقتي، لأ بالعكس دي هتبقى بإذن الله حاجة محترمة جدا زيها زي الثانوية العامة بالظبط بتاخد بمجموع محترم وعقول بتفهم مش لا مؤاخذة في الكلمة "بواقي" المجاميع....
    بس في حاجة جديدة لانج هعملها في المدارس دي...وده بعد إذنكم طبعا
    هغير أماكنها ونظامها كلياً وجزئياً...أيوة مهو مش معقول حد المفروض يكون مهندس زراعي ويبقى عمره ما شاف زراعة...وكأننا زي اللي عاملين مدرسة لتعليم السباحة في الصحراء.....زراعة يعني زراعة يعني وسط خضرة وزرع ...وكمان هيبقى نظام داخلي مش يروح يحضر حصتين ملهومش لازمة ويرجع على بيتهم...الطالب يروح زيارة لأهله في نهاية كل اسبوع....عايزين نربي ناس صح....
    وبالنسبة لو حد سأل اشمعنى هتبقى مدارسهم وسط الزراعة هقولكم علشان حاجتين:
    الزراعة بتشمل الزراعة، والانتاج الداجني والحيواني...
    فلما يكون الطالب بيقضي الدورس العملية بتاعته في المزرعة وسط الزرع والمواشي-أعزكم الله- والدواجن...يبقى هيبقى فاهم صح الجو المناسب لتربية هذه الأشياء....تمام؟
    وبالنسبة لتقييم الطلاب : فطبعا مفيش امتحانات عقيمة بتقيس مدى حفظ الطالب للدرس وخلاص....لاااااااااااااا دا كله هيبقى عمللللللللللللي.....ومطلوب من كل طالب يقدم في نهاية كل سنة مشروع هو ده اللي هينجح بيه ويخليه ينتقل للسنة اللي بعدها (عالماً بأن سنوات الدراسة في هذه المرحلة 3 سنوات)..
    طيب.....الناس اللي هتوصل للدبلوم دي هنعمل فيها ايه؟؟؟
    الطلبة الأوائل هتتأهل مباشرة للدخول "كلية الزراعة" ومش كده بس دول كمان هيخدوا بعثة 6 شهور في الريف الأوروبي أو نيوزيلندا أو أي من البلدان البارزة في المجال الزراعي لاكتساب خبرات هذه البلدان...
    وبالنسبة لباقي الطلاب فهيكون قدامهم اختيارين:
    الللي حابب يكمل في كلية الزراعة فده اختيار
    والاختيار التاني لو اكتفى بالدبلوم الزراعي فهو انه هيستلم قطعة أرض في الصحراء وتزويده بكافه الوسائل المعينة من أدوات ضخ مياه وجرارت وهكذا....ومش بالضرورة كل طالب يبقى على حدة لا ممكن مجموعة طلاب يشتركوا في استصلاح هذه الأرض.....والوزارة مش هتاخد منهم مليم إلا بعد النجاح في استصلاح الأرض وكمان بيع محصولين متتاليين...

    ده بالنسبة لطلاب الثانوية الزراعية، أما بالنسبة لطلاب كلية الزراعة فالوضع هيكون مماثل بس الاختلاف المرة دي في مكان الكلية:
    الطلبة التانيين كانوا صغيرين فالمناخ الطبيعي ليهم كان وسط المزارع...لكن الأبطال الكبار دول خلاص عدوا بقى المرحلة دي فبالتالي المناخ المناسب ليهم وسط الصحراء.... علشان يطبقوا ويتعلموا ازاي يكون التعميير والاستصلاح.... وطبعا مع تخرجهم هيكون في انتظار كل واحد منهم قطعة أرض لو نجح في استصلاحها هتبقى ملك ليه وهنساعده في بناء منزل له كمان.....

    التعليم بالتطبيق، إرسال واستقبال بعثات تعليمية من وإلى الخارح، تشجيع الشباب على استصلاح الصحراء بتمليكها لهم ومساعدتهم بالأجهزة دي تقريبا أهم ما يميز المرحلة الأولى بعيدة المدى الي قلتلكم عليها.....

    علشان ما أبقاش طولت دي مجرد نقطة في خطتي للنهوض بالاقتصاد الزراعي المصري
    وطبعا لسه في خطط كتيرة قصيرة المدى تنفع تتطبق دلوقتي بس فضلت أبدأ بالحاجة اللي الكل بيهملها لأن مش المهم انك تدي للفقير سمكة، لكن الأهم انك تعلمه الصيد اللي هيسترزق بيه طول عمره
    وأستأذنكم أكملها بعدين لأني في الشغل دلوقتي وكفاية كده

    أترككم في رعاية الله وأستغفر الله لي ولكم



    [img]
    avatar
    ابا يوسف
    عضو مبتدأ
    عضو مبتدأ

    ذكر
    القوس
    عدد الرسائل : 110
    العمر : 35
    العمل/الترفيه : من المهاجرين
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 140
    تاريخ التسجيل : 09/09/2009
    السٌّمعَة : 12

    رد: ماذا تفعل لو كنت وزيرا

    مُساهمة من طرف ابا يوسف في الثلاثاء أكتوبر 06, 2009 8:27 pm

    سياده وزيرة الزراعة لو لم تقولى فى تقريركى عن انكى لم تنتهى بعد من الخطة لكانت تم اقالتكى الان (اعذرينى انا بنفذ مهامى الوظيفية) اةةةةةةةةةة دى البلد اما نة فى ايدى .
    لكن والله دى مجهود عظيم جدا" والفكرة دى فعلا" جميلة وقوية واهم ما فى الفكرة انها تنطبق على التعليم ال الى حد ما انا اعتقد انه لم يعد هناك تعليم فى مصر
    اما عن النقطة الثانية وهى المشاركة وليس المفارقة
    بمعنى بروتوكول التعاون بين الوزارات والتى لم نعد نسمع بها فلم يعد تعاون بين الوزارات بل هناك دائما تضارب واختلاف رغم العوامل المشتركة والتى تربط وترتبط بمصالح الشعب.
    ولا اريد ان انسى المشاركة الجميلة للاخ الكريم malak el- donia
    وفى النهاية يسعدنى ان اقوم غدا" ان شاء الله عن الاعلان بالفائز بوزارة الزراعة
    وترقبوا الاعلان الوزارى الجديد

    توقيع
    رئيس جمهورية افكارى
    avatar
    e ahmed
    Admin
    Admin

    ذكر
    العذراء
    عدد الرسائل : 933
    العمر : 32
    العمل/الترفيه : مهندس تحكم ((مستني الجيش))
    الموقع : www.ra7maa.alafdal.net
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 919
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 29

    رد: ماذا تفعل لو كنت وزيرا

    مُساهمة من طرف e ahmed في الأربعاء أكتوبر 07, 2009 7:02 pm

    يا سلام يا جناعه احنا كده هنحتار انسه ايمان تمسك وزيرة ايه ولا ايه ...خطط رائعه سيادة الملاك الحائر



    avatar
    ابا يوسف
    عضو مبتدأ
    عضو مبتدأ

    ذكر
    القوس
    عدد الرسائل : 110
    العمر : 35
    العمل/الترفيه : من المهاجرين
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 140
    تاريخ التسجيل : 09/09/2009
    السٌّمعَة : 12

    رد: ماذا تفعل لو كنت وزيرا

    مُساهمة من طرف ابا يوسف في الأربعاء أكتوبر 07, 2009 11:11 pm

    ابناء جمهوريتنا الكرام شاكر لكل من شارك معنا فى الوزارتين السابقتين واتمنى للكل التوفيق فى الوزارات القادمة
    ودعوة الى من شاركو معنا بالانتظار والنظر الى اوسمتهم فقد قمنا نحن رئيس جمهورية افكارنا بأختار وزير الزراعة فعليكم الانتظار لمعرفة من سيقوم بالقسم لوزارة الزراعة
    اما عن وزارتنا القادمة فهى
    وزارة التربية والتعليم

    الزملكااوى
    عضو مبتدأ
    عضو مبتدأ

    ذكر
    الحمل
    عدد الرسائل : 77
    العمر : 26
    العمل/الترفيه : كرة القدم
    الموقع : http://ra7maa.alafdal.net
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 107
    تاريخ التسجيل : 23/07/2009
    السٌّمعَة : 10

    رد: ماذا تفعل لو كنت وزيرا

    مُساهمة من طرف الزملكااوى في الخميس أكتوبر 08, 2009 11:27 am

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    وزارة التربية والتعليم دا كان اسمها زماااااان

    لازم المناهج تتغير وكل مرحلة يتقدم لها المنهج الصحيح واللى يناسب مراحل التعليم علشان مانشوفش هروب حتى الأطفال الصغار من

    المدارس والتعليم ولو راحوا بيروحوا ويحضروا حصة الالعاب بس واولياء الامور تدفع والوزارة تقول ان التعليم سلاااااااح الامة وعجلة التقدم.

    وطبعا" مع الأيام اللى احنا فيها وانفلونزا الخنازير او البقر حتى المفروض نستنى عقبال ما المرض يخلص او نكون مسيطرين عليه بالمعنى

    الحقيقى مش كلمة علطول نقولها "الحالات مستقرة" ربنا يعفينا من كل الامراض.
    avatar
    ابا يوسف
    عضو مبتدأ
    عضو مبتدأ

    ذكر
    القوس
    عدد الرسائل : 110
    العمر : 35
    العمل/الترفيه : من المهاجرين
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 140
    تاريخ التسجيل : 09/09/2009
    السٌّمعَة : 12

    رد: ماذا تفعل لو كنت وزيرا

    مُساهمة من طرف ابا يوسف في الجمعة أكتوبر 09, 2009 9:20 pm

    اخى الزملكاوى جزاك الله خيرا" على اشتركك معنا
    وعل هذة الافكار الجيدة ولكن اخى الكريم اين انت من خريجى التعليم هل ان كنت وزير التربية والتعليم لن تهتم الا بالمناهج وماذا نفعل بكل اعداد الخريجين وماذا عن المدرسين هل هم حقا" اكفاء
    وماذا عن التلاميذ وأولياء الامور هل هم متعاونين ام انهم يشكلون عبأ" على الوزارة
    avatar
    ابا يوسف
    عضو مبتدأ
    عضو مبتدأ

    ذكر
    القوس
    عدد الرسائل : 110
    العمر : 35
    العمل/الترفيه : من المهاجرين
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 140
    تاريخ التسجيل : 09/09/2009
    السٌّمعَة : 12

    رد: ماذا تفعل لو كنت وزيرا

    مُساهمة من طرف ابا يوسف في السبت أكتوبر 10, 2009 1:42 pm

    المرسوم الوزارى الاول
    وقد تم اختيار السيد
    الملاك الحائر كوزيرة" للوزارة الزراعة
    راجين من الله اان تكون عند حسن ظننا بها وبقدراتها على تحمل المسؤلية
    وداعين الله ان يسدد خطاها وان يرزقها حسن الاختيار واللهم اصلح حالنا جميعا" وولى اللهم علينا من يصلح من احوالنا وارزقنا سبل الرشاد
    رئسش جمهورية افكارنا
    avatar
    e ahmed
    Admin
    Admin

    ذكر
    العذراء
    عدد الرسائل : 933
    العمر : 32
    العمل/الترفيه : مهندس تحكم ((مستني الجيش))
    الموقع : www.ra7maa.alafdal.net
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 919
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 29

    رد: ماذا تفعل لو كنت وزيرا

    مُساهمة من طرف e ahmed في السبت أكتوبر 10, 2009 1:44 pm

    الف مبروك للملاك الحائر وجاري عمل وسام الوزاره لها ...



    avatar
    e ahmed
    Admin
    Admin

    ذكر
    العذراء
    عدد الرسائل : 933
    العمر : 32
    العمل/الترفيه : مهندس تحكم ((مستني الجيش))
    الموقع : www.ra7maa.alafdal.net
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 919
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 29

    رد: ماذا تفعل لو كنت وزيرا

    مُساهمة من طرف e ahmed في السبت أكتوبر 10, 2009 2:12 pm

    وسام الزراعه من نصيب الملاك الحائر



    avatar
    ابا يوسف
    عضو مبتدأ
    عضو مبتدأ

    ذكر
    القوس
    عدد الرسائل : 110
    العمر : 35
    العمل/الترفيه : من المهاجرين
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 140
    تاريخ التسجيل : 09/09/2009
    السٌّمعَة : 12

    رد: ماذا تفعل لو كنت وزيرا

    مُساهمة من طرف ابا يوسف في الأحد أكتوبر 11, 2009 1:31 am

    الى سيادة الوزيرة الملاك الحائر وزيرة الزراعة
    نتمنى لكى التوفيق
    واليكر رجائى فى ان تشتركى معنا ايضا" فى باقى الوزارات فمن يدرى الى اى الاماكن يمكنك ان تصلى خاصة وان كنتى ذات خبرة وثقافة لتؤهلكى الى ما لا نهاية

    توقيع
    رئيس جمهورية افكارنا
    avatar
    e ahmed
    Admin
    Admin

    ذكر
    العذراء
    عدد الرسائل : 933
    العمر : 32
    العمل/الترفيه : مهندس تحكم ((مستني الجيش))
    الموقع : www.ra7maa.alafdal.net
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 919
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 29

    رد: ماذا تفعل لو كنت وزيرا

    مُساهمة من طرف e ahmed في الأحد أكتوبر 11, 2009 3:04 am

    بما اني اللان على كرسي وزارة التعليم العالي اليكم قرارتي لدفع مسيره التعليم العالي

    قبل ان امسك الوزاره علي بأصلاح نقاط الضعف في وزارتي

    اول نقطه ضعف تقابلني هي مشكله خريج الثانوية العامه مستواه ضعيف يقوم على الحفظ
    غير واعي وغير مثقف وسلبي الا ما رحم ربي
    اذن علي بعلاج هذه الأخطاء ....ولن اتركه وابني سقف بدون عمدان

    االقرار الأول.........ئ ........

    وقبل البدأ في اي منهج وقبل البدأ في علوم الحياه سواء كانت طبيه او هندسيه او تربيه او دينيه
    قبل البدا بكل شيئ
    كورس مكثف على يد اساتذه في علم اسخراج القدرات الكامنه من اساتذه علوم التنميه البشريه لخرجي الثانويه العامه
    قبل دخولهم الكليه

    وتكون الدورات في التالي
    مهارات الأتصال- الرساله- الهدف - - الرؤيا- - كيفية العمل في فريق
    وتحتلف من كلية الى اخرى ولكنها الزاميه وتكون قبل بداية الدراسه بشهرين


    هذا اول قرار لي في السنه الجديده لمحاوله ترميم عمدان السقف الذي ابني عليه

    القرار الثاني

    تغير القانون الخاص بألوهية دكتور الجامعه الذي يتمتع بحصانه غير عاديه وغير مقبوله يعني على رأي المثل
    محدش يقدر يقول له تلت الثلاثه كام
    عمل امتحان عملي ونظري لجميع دكاتره الجامعه والكشف على قواهم العقليه الي متأكد ان اكتر من ربعهم الصوميل طارت من زمان ولو مش مصدقني اسألو عن الدكتوره الفاضله سقف تنجح صفر تجيب مجموع

    والدكتور الي بيحط امتحان رابعه للفرقه الأعدادي مدقوش ((منا مبدقوش))ب

    امتحان في كيفية توصيل المعلومه للطالب
    امحتان في الناحية العمليه خاصه للكليات العمليه
    امتحان للدكتور الفاهم من الحافظ

    بكده يكون عندي صف دكاتره يخرج جيل واعي

    سأبقي كل وحده الجوده الي نازله جديد ولكن هفعل دورها

    وضع النشاط الجامعي كأساس ووضع دراجات للطليه المشاركين في
    النشاط الجامعي

    خلق جو ديموقراطي داخل الجامعه
    من حريه لممارسه النشاط والعمل السياسي داخل الجامعه فهذا الجيل ان لم يمارس السياسه في الجامعه
    اين سيمارسها

    تثبيت المناهج الراسيه والكتب الدراسيه على جميع الكليات على مستوى الدوله
    مش كل دكتور يسهر سهره حلوه كده على النت ينزلنا كام كتاب منعرفش عنه حاجه
    ويحشو مخ الطليه

    بالنسبه لكليات الهندسه - والعلوم - والحاسبات -والحاسب الألي
    يتم الأتفاق مع جميع المصانع في الجمهوريه على تدريب طالبه الكليات وتكليف الطلبه بعمل انتاج
    للمصنع المطلوب وفي حاله عدم اجتياز الطالب فتره التدريب يعتبر راسب في ماده
    ولا يمر للعام التالي الى ومعه كورس كامل مستفادمنه

    وبالقياس بالنسبه لباقي الكليات ولكن كلا في مجاله ووزارة الزراعه سهلتها علينا وهتاخد الطليه تحبسهم في الصحراء لغاية متبقى خضراء
    انات بشكرها فعلا لأنها سعدتني كنت هوديهم فين دول

    اما بالنسبه لنظام المنح الخارجيه نسيت أقول لكم حاجه
    انا مش هاعمل منح للخارج بعد الشهاده الجامعية لا لا
    انا هعملها بعد الثانوية العامه هابعتو بره يتعلم وياخد الخبرات والدكتراه وكل الي هوا عايزه ويجيلي اعمله امتحان
    عملي نجح يخش الجامعه يعلم الطليه وياخد مرتب اكترمن مرتبي
    منجحش يرجع للدوله كل الفلوس الي خدها علشان يتعلم بيها بره

    الجيش هيكون بعد الثانويه العامه مش ناقصه يا جماعه الشباب يطلع وينسى كل الي خده في 3 سنين جيش
    وبعدين مش عايز حد يدعي عليا وتصبحو على خير علشان مرحش في داهيه







    avatar
    ابا يوسف
    عضو مبتدأ
    عضو مبتدأ

    ذكر
    القوس
    عدد الرسائل : 110
    العمر : 35
    العمل/الترفيه : من المهاجرين
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 140
    تاريخ التسجيل : 09/09/2009
    السٌّمعَة : 12

    رد: ماذا تفعل لو كنت وزيرا

    مُساهمة من طرف ابا يوسف في الأربعاء أكتوبر 14, 2009 4:59 am

    الله عليك ياريس ريس اية لا دانا هنا الريس
    بس ماشاء الله عليك شكلك كدا راسم على الوزارة لا واية وزارة التربية والتعليم
    لكن بصراحة افكارك كلها جميلة واتمنى لك كل التوفيق
    رئيس جمهورية افكارنا

      الوقت/التاريخ الآن هو الأحد مايو 20, 2018 3:08 pm