مرحبا بك عزيزي الزائر اذا كنت تريد ان ترضي الله وتعمل الخير انضم الى الصحبه الحلوه في جمعية الرحمه الخيريه وشعارنا نلتقي على باب الجنه
شبابنا قدموا أروع انجاز حصل في قرية العراقية في القافلة الطبية الخامسة
ملاحظة/ المنتدي يحتاج الي المتصفح الموزيلا حتي يعمل بشكل صحيح ..... للتحميل اضغط هنا

    جرس الفسحة....

    شاطر
    avatar
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه

    انثى
    عدد الرسائل : 501
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 598
    تاريخ التسجيل : 18/02/2009
    السٌّمعَة : 32

    جرس الفسحة....

    مُساهمة من طرف الملاك الحائر في الثلاثاء أغسطس 11, 2009 5:37 pm

    تذكير بمساهمة فاتح الموضوع :


    فاكر نفسك زماااان -مش قوي يعني- وانت نازل من بيتكم لابس المريلة وشايل شنطة -تقطم الضهر- وفي ايدك الزمزمية ونازل جرررري عالمدرسة...

    طب فاكر طابور المدرسة ويترى كنت قصير فكانوا بيوقفوك قدام ولا طويل وبتقف ورا؟؟؟

    وأكيد فاكر ناظر المدرسة والمدرسين بتوعك...

    طيب من باب بقى "التهوين" على النفس، وبرضومحاولة للم شمل العيلة (أقصد الصحبة الحلوة) خلونا نفتكر أجمل أيام عشناها...كل واحد هياخدنا في زيارة لمدرسته (هيقولنا اسمها طبعا) ويهيئلنا شكله وهو لابس مريلته وواخد ساندوتشاته ونحضر معاه طابور المدرسة وتحية العلم والذي منه ويطلع بينا عالفصل ويحكيلنا باختصار عن طفولته- ويمكن يحكي عن أهم مواقف أثرت فيه وأحلى عصايا علمت في ايده والكلام هنا هيبقى عن أيام الابتدائي بشكل أساسي... ومن الكلام برضو هنطلع بأهم قيمة اتغرست فيه وهو طفل وأهم حاجة أثرت فيه سواء بالسلب أو الايجاب... علشان يبقى موضوع ترفيهي وفي نفس الوقت فيه استفاده...

    يللا بقى... مين أول واحد هيعزمنا على مدرسته من أول السندوتشات لغاية جرس الفسحة؟؟؟؟

    انتو لسه بتفكروا؟؟؟؟

    خلاص أنا قررت

    بمناسبة عودة الملاك الأسود لأرض المنتدى بالسلامة فهو هيكون ضيفنا الأول...أقصد مستضيفنا الأول...

    فليتقدم

    ****
    ملحوظة:
    ياريت محدش يبدأ يعزمنا غير لما اللي قبله يخلص ونخلص تعليقاتنا...موافقون؟ موافقة



    [img]
    avatar
    7ob El-7iah
    نائب المدير
    نائب المدير

    ذكر
    الثور
    عدد الرسائل : 2011
    العمر : 27
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 1424
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 38

    رد: جرس الفسحة....

    مُساهمة من طرف 7ob El-7iah في الأربعاء أغسطس 19, 2009 10:22 pm

    ههههههههههههههههههههههههه

    والله العظيم يا جدع أنت فله أوي ربنا يقويك ياااااااااااااارب

    جزاك الله خيرا أدخلت علينا السرور وخليتني أنا كمان أفتكر شوية حجات حلوة

    بجد يابني أنت حلو أوييييييييييييييييييييييييييييي

    وكويس أنك افتكرت كل الكلام ده يااااااااااااااااااااااه وشكلنا كلنا متشابهين في المواقف

    أنت وقعت في مجاري وأنا في ترعة

    هههههههههههههههههههههههه



    بس ياقلبى هقولك سر................... خلاص الحيرة لأت لها بر
    والخوف مبأش جوايه ................والحب حكايته معيه
    إستن ياقلبى كمان.................. شوف النور والأمان
    شوف لما بتباء معه ...............شوف لما تعيش جواه
    القلب بيرجع تانى .....................
    avatar
    malak el- donia
    مشرف
    مشرف

    ذكر
    القوس
    عدد الرسائل : 1344
    العمر : 25
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 1162
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 41

    رد: جرس الفسحة....

    مُساهمة من طرف malak el- donia في الأربعاء أغسطس 19, 2009 10:49 pm

    الله يكرمك يا محمود وبعد الطيور علي اشكالها تقع بس في المجاري بقي بتقع

    ههههههههههههههههههه

    المهم نكمل الحكايه بقي

    السفر ... السفر ده بقي متعه تانيه خااااااااااااالص طبعا كنا بنسافر بري

    بس مش بعربيتنا كنا بناخد عربيه بيجو 505 و 7 راكب هههههههه لسه فاكرها والله

    وكان السواق اسمه الهادي وده كان نكته ههههههههههههه الله يجازيه حبيبي والله

    الراجل ده كان بيسوق وهو سايق تلاقيه مره واحد كده نااااااااااااام ههههههههههههه

    طبعا كنا واحنا مسافرين الطريق كله صحراء وكنا بنريح بقي في الاستراحات وننام فيها

    بس احنا اما كنا بنسافر بنبقي عائلات مع بعضها يعني العيله دي بعربيه ودي بعربيه وهكذا يعني

    فكنا احنا الاطفال بنروح نشوف منظر الشروق الجامد جدااااااااااااااااااا

    مره واحنا مسافرين بقي حصلت حادثه جامده اوي عربيه نقل كبيييييييره محمله جمااااااااااااااال كتيره جدااا خبطت عربيه بيجو صغيره والجمال كلها ماتت الا واحد بس حقوه ودبحوه بس كان منظر فظيع اوي
    طبعا انا ما شتش المنظر ده ههههههههههههههههههه بس اتحكالي عنه لأن سيادتي كان نايم هههههههههههههههه

    طبعا اكتر مكان روعه روعه وماشفتش اروع من كده منظر وانت فوق السلوم الحدود بين مصر وليبيا منظر روووووووووووووووووعه يخباااااااااااااااااار بجد تحس انك فوووووووووووووووووووووووق والناس دي تحت اوييييييييييييييييييييي

    والبحر جنبك والصحراء علي الناحيه التانيه منظر رااااااااائع

    ورجعنا مصر بقي في سنة 2000 نهائي واستقرينا في القاهره

    هو فيه الاول اننا كنا قعدنا في الاسكندريه بس كنا بنقعد الاجازه بس بس مش الصيف لأن الاجازات هناك غير هنا ماتسالونيش ازاي بس هي ده

    المهم رجعنا القاهره وقضينا فيها 4 سنين

    قعدنا في شقتنا اللي بنيناها في بيت جدي ابو ماما في القاهره في مدينة السلام مدينة قباء اللي علي طريق جسر السويس هي جنب السندباد علطول يعني

    استنوني بقي وحكاياتي فيمصر ودي بقي حكايه وخصوصا موقف البلاي ستيشن





    الغصن كم يهوي المياه فاتم لي نصف الحياه يا مالك امري وحالي
    avatar
    7ob El-7iah
    نائب المدير
    نائب المدير

    ذكر
    الثور
    عدد الرسائل : 2011
    العمر : 27
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 1424
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 38

    رد: جرس الفسحة....

    مُساهمة من طرف 7ob El-7iah في الأربعاء أغسطس 19, 2009 11:20 pm

    أيوة أيوة أحكي ياعم الأموووووووووووووووووووووووووووووووور



    بس ياقلبى هقولك سر................... خلاص الحيرة لأت لها بر
    والخوف مبأش جوايه ................والحب حكايته معيه
    إستن ياقلبى كمان.................. شوف النور والأمان
    شوف لما بتباء معه ...............شوف لما تعيش جواه
    القلب بيرجع تانى .....................
    avatar
    حور الدنيا
    مراقبة الأقسام
    مراقبة الأقسام

    انثى
    السمك
    عدد الرسائل : 2313
    العمر : 30
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 1305
    تاريخ التسجيل : 26/10/2008
    السٌّمعَة : 49

    رد: جرس الفسحة....

    مُساهمة من طرف حور الدنيا في الخميس أغسطس 20, 2009 12:11 am

    ماشاء الله

    ربنا يسعد اوقاتك كلها يابشمهندس

    وجميل اوي الهادي اللي بينام في السفر ربنا يهدي الهادي يارب

    منتظرين حكايات مصر والبلاي ستيشن



    اللهم انى استودعك جنينى الذى فى رحمى اللهم احفظه من كل سوء ورده الى عند مولده سالما معافى كامل الخلقة والخلق
    بدون زيادة او نقصان سبحانك يا من لا تضيع ودائعك ولا خاب من استودعك اللهم اجعله سعيدا تقى ولا تجعله جبار شقى اللهم امين يارب العالمين
    avatar
    7ob El-7iah
    نائب المدير
    نائب المدير

    ذكر
    الثور
    عدد الرسائل : 2011
    العمر : 27
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 1424
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 38

    رد: جرس الفسحة....

    مُساهمة من طرف 7ob El-7iah في الثلاثاء سبتمبر 01, 2009 2:55 am

    إيه ياباشمهندس أنت نمت لحد هنا ولا إيه

    أكيد بس المواصلات زحمة ولا حاجة

    لسة على فكرة مستني موقف البلايستاشن يا جمييييييييييييييييل

    لإن أكيد الناس كلها لسة مستنياه

    وبعدين أعرف ان لسة عندك عشرتاشر عضو مستني دوره

    منتظرينك إن شاء الله على أحر من الجمر كلنا



    بس ياقلبى هقولك سر................... خلاص الحيرة لأت لها بر
    والخوف مبأش جوايه ................والحب حكايته معيه
    إستن ياقلبى كمان.................. شوف النور والأمان
    شوف لما بتباء معه ...............شوف لما تعيش جواه
    القلب بيرجع تانى .....................
    avatar
    malak el- donia
    مشرف
    مشرف

    ذكر
    القوس
    عدد الرسائل : 1344
    العمر : 25
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 1162
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 41

    رد: جرس الفسحة....

    مُساهمة من طرف malak el- donia في الثلاثاء سبتمبر 01, 2009 4:24 am

    معلش بقي يا محمود هي مش المواصلات ولا حاجه بس فعلا يعني الواحد بيقعد خمس دقايق ويقوم علطول فما بيلحشي حتي يكتب حاجه

    بس مفيش مشاكل ممكن اختصر دلوقتي علطول





    الغصن كم يهوي المياه فاتم لي نصف الحياه يا مالك امري وحالي
    avatar
    malak el- donia
    مشرف
    مشرف

    ذكر
    القوس
    عدد الرسائل : 1344
    العمر : 25
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 1162
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 41

    رد: جرس الفسحة....

    مُساهمة من طرف malak el- donia في الثلاثاء سبتمبر 01, 2009 4:40 am

    هو اول حاجه دي هي المشاركه رقم 1000 ليا تمام وفي رد زي ده فيعني مش لاقي احسن من كده

    المهم نبدا من مصر - القاهره - طبعا رحت هناك في مدينة قباء كنت انا في رابعه ابتدائي واحمد اخويا كان هايخش سادسه في ليبيا تمام

    بس لما جينا هنا مصر لقينا ان احمد كده هاتفوته سنة وهي سادسه لأنه هايخش هنا اولي علطول ايام لما مكنشي فيه سادسه لسه فانا دخلت خامسه عادي يعني واحمد رجع ودخل خامسه تاني فبكده بقينا مع بعض بس مش توام احنا بينا سنه

    المهم واحد بقي جاي من ليبيا قطقوط ومالوش في حاجه وشايف هنا عفاريت

    وانا في اول يوم ليا في المدرسه من السذاجه اللي كنت فيها رحت لواحد باقوله مممكن نتصاحب ههههههههه حقيقي كل مما افتكر الموقف هو بعديها بقينا اصحاب قوي بس الدخله نفسها غبيه اوي

    دخلت المدرسه وكنت انا واحمد في فصل واحد 5/1 وكان فيه فصل تاني 5/2 وكانوا زي الاهلي والزمالك بالظبط

    كنا لما بنلعب ماتش مابينا ياااااااه كان الاهلي والزمالك بيلعبوا وكانت الفصول مشتركه فكان البنات تنزل تشجعنا وبرضه هما

    وفي اول ماتش بينا كنت انا اللي دخلت الجون ههههههه وفزنا عليهم

    المهم بعد كده بقي في الاجازه يعني ظهر ما يسمي بالبلاي استيشن وكان اول من عرفني عليه هو ابن خالتي فرحت اول مره فعجبني الوضع وكان بابا عارف بس خبوا عن جدي لأنه ما كنشي موافق

    المهم بعد كده الوضع عجبني اوي وحاجه جديده فبدات انا واخويا ننظم العصابه حماده وتوتو بالظبط كنا بنظم خطط ازاي نطلع من البيت ونروح المحل نلعب ونرجع من غير ما حد يحس اننا رحنا واتاخرنا ولو اتاخرنا بيكون الرد جاهز عندي انا ومرتبه عند احمد كمان عشان لو اتسال
    ولو كان مثلا ممعاناش فلوس كنا بنلم البرايز والشنات ونروح نلعب يعني كنا قشطه

    وكنا نروح نصلي فاقول لبابا هاروح اصلي في الجامع اللي بيصلي فيه خالي واروح اصلي وانا راجع اروح العب وساعات ماكنت باروح اصلا اصلي

    وايام المدرسه كنا مثلا بنخلص علي 2 المدرسه يبقي نروح نلعب ونعمل اللي احنا عاوزينه بس نبقي في البيت علي 2 ونص

    فضلنا علي كده سنتين كاملين محدش يعرف اي حاجه

    لحد ما جه اليوم الموعود

    صلوا علي النبي عليه الصلاة والسلام واكمل بعد ما تصلوا



    الغصن كم يهوي المياه فاتم لي نصف الحياه يا مالك امري وحالي
    avatar
    malak el- donia
    مشرف
    مشرف

    ذكر
    القوس
    عدد الرسائل : 1344
    العمر : 25
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 1162
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 41

    رد: جرس الفسحة....

    مُساهمة من طرف malak el- donia في الثلاثاء سبتمبر 01, 2009 4:52 am

    ايه بقي اليوم ده اليوم ده رحنا وخارجين من البيت وقايين اننا هانلعب كوره ولبسين بقي كتاشي وكده يعني

    بس بقي زي ما متعودين بنروح المحل بتاع البلاي استيشن

    وبابا معدي بالصدفه قدام المحل شافنا جوه فعدي وعادي ولا دخل ولا اتكلم وسابنا بقي لما رجعنا

    طبعا احنا زي البشوات راجعين بقي وعادي خالص ويوميها ما قولناش بقي وما اتفقناش احنا كنا بنلعب فين وكده

    رجعنا فلاقينا بابا كده بيقابلنا هو وجدي وبيقولنا كنتوا فيييييييييييييييييييييين ؟

    وبكل بساطه كده قولتله كنا بنلعب كووره طبعااا قالي كوره قولتله اه طبعا امال هانكون فين يعني

    قاللي طيب وسال احمد برضه

    فقال احمد يجي معاه وخرج معاه وقاله وروني كنتوا بتلعبوا فين وراح ووراه مكان يعني من اللي الاماكن اللي كنا بنلعب فيها

    وجه بابا رجع واخدني معاه وقاللي قوللي كنتوا بتلعبوا فين وريته مكان بعييييييييد خالص عن المكان اللي احمد قاله عليه

    استغفر الله العظيم ربنا يغفرلي يارب ان شاء الله هو كان الواحد صغير واهبل

    المهم رجعنا وبرضه انا لسه مصمم وباقوله احنا رحنا هناك وبعدين جينا لعبنا تاني هنا هههههههههه باحبكها عليه لكن ده بابا

    المهم يوميه ما ضربناش ولا حاجه بس خدنا تهزيق محترم جدااااااااااا

    وعلي فكره بعد الموقف ده رحنا لعبنا بس الخطه اتغيرت كنا بنقول اننا رايحين في يوم والتاني نقول لأ يعني برضه عشان ما تبقاش باينه اوي بس لحد الثانويه دي ما انكشفتشي هههههههههههههه يعني لحد ما جينا هنا كمان نفس الوضع كملناه بين الدروس وقبل الدرس وبعد الدرس بس بخطه قشطه بقي مش زي الهبل اللي فوق

    استغفر الله العظيم يارب

    بس هي دي قصة البلاي استيشن جميله اوي مش كده تشرف الواحد مش كده

    هههههههههههههه

    بس هو كفايه كده يعني جرس الفسحه عندي باظ من كتر الرن خليه يرن عند حد تاني

    يلا سلام عليكم

    ممكن ادي المايك بقي لميييييييييييييين خده يا محمود انته شاكلك عاوزه يلا ياباشا خش

    واحكي عن عصابتك انت كمان



    الغصن كم يهوي المياه فاتم لي نصف الحياه يا مالك امري وحالي

    الزملكااوى
    عضو مبتدأ
    عضو مبتدأ

    ذكر
    الحمل
    عدد الرسائل : 77
    العمر : 25
    العمل/الترفيه : كرة القدم
    الموقع : http://ra7maa.alafdal.net
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 107
    تاريخ التسجيل : 23/07/2009
    السٌّمعَة : 10

    رد: جرس الفسحة....

    مُساهمة من طرف الزملكااوى في الجمعة سبتمبر 04, 2009 12:19 pm

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    والله الموضوع حلو اووووووووى وترفيهى شوية كمان

    والحمد لله أنك عديت يا أمجد من ضرب باباك ههههههههه

    دا أنتا فى نعمة ساعتها يا راجل هههههههههه
    avatar
    rehan
    مشرفه
    مشرفه

    انثى
    عدد الرسائل : 1246
    نقاط : 576
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 40

    رد: جرس الفسحة....

    مُساهمة من طرف rehan في الإثنين سبتمبر 21, 2009 11:54 pm

    الله الله على الحكايات الجميلة
    وأيام الطفولة

    ربنا يكرمك يايامان
    رجعتينا زماااااااااان
    لأحلى أيام عشنها

    ويلا بقى يابشمهندس مستنين حضرتك
    وذكرياتك الطفولية طبعا



    من قبل منفتح عنينا للحياة..قال الرسول لصحابة أنه حبنا
    لما عرفت انى كنت واحشة ..هعيش حياتى بحبة وكأنة هنا
    عشانا سافر.. ساب ناسه.. ساب أهله وبيتة.. وراح مهاجر
    ياريتة كان بينا ياريتة.........
    [b]
    avatar
    7ob El-7iah
    نائب المدير
    نائب المدير

    ذكر
    الثور
    عدد الرسائل : 2011
    العمر : 27
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 1424
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 38

    رد: جرس الفسحة....

    مُساهمة من طرف 7ob El-7iah في الأربعاء سبتمبر 23, 2009 8:57 pm

    أنا أول مرة أقرأ اني اتدبست بس على فكرة مينفعش كده اساسا

    عموما هنتصرف وربنا يسهل ان شاء الله تعالى



    بس ياقلبى هقولك سر................... خلاص الحيرة لأت لها بر
    والخوف مبأش جوايه ................والحب حكايته معيه
    إستن ياقلبى كمان.................. شوف النور والأمان
    شوف لما بتباء معه ...............شوف لما تعيش جواه
    القلب بيرجع تانى .....................
    avatar
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه

    انثى
    عدد الرسائل : 501
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 598
    تاريخ التسجيل : 18/02/2009
    السٌّمعَة : 32

    رد: جرس الفسحة....

    مُساهمة من طرف الملاك الحائر في السبت سبتمبر 26, 2009 2:08 pm

    ايه ياجماعة روحتو فين؟؟؟؟

    واضح بشمهندس أمجد ما صدق مسك الميكرفون ولا ايه؟؟؟؟؟ كل ده جرس فسحة؟؟؟؟
    بهزر طبعا بجد استمتعتنا جدا بحكاوي حضرتك وبضحك قوي على عباقرة ليبيا اللي احتاسوا في معرفة 6 في 9 بكام- ا هي صحيح 6 في 9 بكام؟؟؟- برافو عليك
    يللا بقى ياجماعة شوفوا مين هيفسحنا في مدرسته؟؟؟؟
    بس ياريييييييييييييييييييييييييييت الحكاوي لا تتجاوز مشاركتين فقط علشان الناس متنساش الموضوع وكمان علشان محدش يزهق وكله يلحق يتكلم
    تمام؟؟؟
    يللا منتظرين فسحة جديدة في مدرسة جديدة



    [img]
    avatar
    malak el- donia
    مشرف
    مشرف

    ذكر
    القوس
    عدد الرسائل : 1344
    العمر : 25
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 1162
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 41

    رد: جرس الفسحة....

    مُساهمة من طرف malak el- donia في الأحد سبتمبر 27, 2009 11:38 am

    يعني وانا اعمل ايه يا انسه ايمان ههههههه ماهو هما اللي سابوني ومحدش قاللي كفايه

    عموما ده كده انا ماحكيتشي حاجه لسه هههههه

    ده لسه فاضل كتييييييييير بس يلا عشان الميكروفون مايتحرقشي هههههههه

    يلا اللي عغي الدور واللي انا دبسته يخش يلا هو مييييييين ؟





    الغصن كم يهوي المياه فاتم لي نصف الحياه يا مالك امري وحالي
    avatar
    7ob El-7iah
    نائب المدير
    نائب المدير

    ذكر
    الثور
    عدد الرسائل : 2011
    العمر : 27
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 1424
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 38

    رد: جرس الفسحة....

    مُساهمة من طرف 7ob El-7iah في الإثنين سبتمبر 28, 2009 12:32 pm

    وااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااء
    واااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااء

    وهكذا بدأت أولى حياتي والفجر بيأذن كده وكانت الدنيا بتمطر وكنا في شهر خمسة بالتحديد يوم 14 أو 13 انا مش عارف بالظبط لإنها مكتوبة في الشهادة 15 في مركز بركة السبع محافظة المنوفية

    ويفضل ادخل المدرسة بقا دلوقتي عشان آنسة ايمان متقولش علينا حاجة وتقول دا لسة هيحكي بقا لما بدأ يحبي كان امتى ولما اتكلم كان امتى .... هههههههههههههههههه انا بهزر طبعا مش اقصد حاجة يعني

    المهم نيجي بقا للحياة الذيذة اللي بجد ربنا يعزكم اني هفتكرها ....... أول يوم في المدرسة طبعا انا مكنتش المصري الوحيد اللي في صلالة ... مدينة صلالة الموجوده في محافظة ظفار في سلطنة عمان يعني كان فيه مصريين كتير تانيين معانا بس هوا اللي حصل ان كل الأباء المصريين دخلوا اولادهم مدرسة وخلوهم كلهم مع بعض على ان المدرسة دي فيها مدرسين مصريين كتيييير

    بس انا دخلت مدرسة تانية وهيا كانت جمب بيتنا يعني مش همشي كتير ودخلت المدرسة وطبعا لنا ان نتخيل شكل البيت الصبح وهوا كله صاحي كده والواد الكبير رايح المدرسة اول يوم

    وبالنسبة لإني افتكر أحداث أوي في أول سنة فالمشكلة اني مش فاكر بالظبط حجات كتييير افيها الا انها بالنسبة ليا كانت من أجمل السنين ولحد ما خلصت تلاتة ثانوي ولسة كنت فاكر الأستاذ عبد الله الشيخ اللي كان بيدرسلي في سنة أولى ابتدائي وكنت دايما بصلي معاه في مسجد كبيييييييييير أسمه مسجد الهدى ودايما كنا نسلم على بعض والحمد لله كان فاكرني دايما.......... بس هوا كل حاجة ممكن اقول بدأت معاي بقا من سنة تانية وقت ما كنت واقف في الطابور الصبح ولقيت حبيب قلبي محمد ابن خالي اللي كلكم تعرفوه دلوقتي يعني جاي المدرسة الصبح وخلاص هيبقا معايا بقا من وقتها لحد ما نخلص تالتة ثانوي مع بعض

    ودي فعلا يتفتح فيها مجلدات حياتنا احنا اللإتنين دي ............ هوا كان يخطط للمصيبة وأنا أخطط لحلها

    ونلقاكم في المشاركة الجاية ان شاء الله



    بس ياقلبى هقولك سر................... خلاص الحيرة لأت لها بر
    والخوف مبأش جوايه ................والحب حكايته معيه
    إستن ياقلبى كمان.................. شوف النور والأمان
    شوف لما بتباء معه ...............شوف لما تعيش جواه
    القلب بيرجع تانى .....................
    avatar
    حور الدنيا
    مراقبة الأقسام
    مراقبة الأقسام

    انثى
    السمك
    عدد الرسائل : 2313
    العمر : 30
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 1305
    تاريخ التسجيل : 26/10/2008
    السٌّمعَة : 49

    رد: جرس الفسحة....

    مُساهمة من طرف حور الدنيا في الثلاثاء سبتمبر 29, 2009 12:15 am

    ماشاء الله ربنا يجعل بدايه اعمالك كلها خير ونهاياتها خير وبركه يابشمهندس



    اللهم انى استودعك جنينى الذى فى رحمى اللهم احفظه من كل سوء ورده الى عند مولده سالما معافى كامل الخلقة والخلق
    بدون زيادة او نقصان سبحانك يا من لا تضيع ودائعك ولا خاب من استودعك اللهم اجعله سعيدا تقى ولا تجعله جبار شقى اللهم امين يارب العالمين
    avatar
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه

    انثى
    عدد الرسائل : 501
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 598
    تاريخ التسجيل : 18/02/2009
    السٌّمعَة : 32

    رد: جرس الفسحة....

    مُساهمة من طرف الملاك الحائر في السبت أكتوبر 24, 2009 11:52 pm

    يعني واحد يمسك الميكروفون ويلزق في إيده ونشيله منه بأعجوبة...والتاني شكله اتكهرب وهو ماسك الميكرفون.....
    على المدعو م/محمود عليمي ترك الميكروفون واختيار العضو القادم للاستماع لمشاركته
    رُفعت الجلسة



    [img]
    avatar
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه

    انثى
    عدد الرسائل : 501
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 598
    تاريخ التسجيل : 18/02/2009
    السٌّمعَة : 32

    رد: جرس الفسحة....

    مُساهمة من طرف الملاك الحائر في الثلاثاء ديسمبر 29, 2009 4:58 pm


    طيب بما ان محدش عايز يفسحنا في مدرسته
    الملاك الحائر هياخدكم في جولة أتحدى ان يكون حد عاش زيها
    مدرستي كانت مختلففففففففففففففففففففففففففففففة في كللللللللللللللللللللللللل شيء حتى في اسمها

    انتظروا جولة مختلفة تماااااااااااااااااااااااااما



    [img]
    avatar
    7ob El-7iah
    نائب المدير
    نائب المدير

    ذكر
    الثور
    عدد الرسائل : 2011
    العمر : 27
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 1424
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 38

    رد: جرس الفسحة....

    مُساهمة من طرف 7ob El-7iah في الثلاثاء ديسمبر 29, 2009 8:47 pm

    على رأي المثل الكحكة في بق اليتيم عجبة

    سبحان الله حاسس اني عاوز اكتب انا بقا

    هههههههههههههههههههههههههه

    لالا خلاص حضرتك اتفضلي ورينا المدرسة المختلفة خالص دي حتى في اسمها هيكون ايه يعني ؟؟؟

    وبعدين حضرتي هيتفضل بعد ما اتأكدنا ان المكرفون اتصلح بما ان حضرتك مش اتكهربتي منه يعني

    عموما حصل خير

    منتظرين الحجات الغربية اللي مفيش غيرها في المنتدى العجيب ده





    بس ياقلبى هقولك سر................... خلاص الحيرة لأت لها بر
    والخوف مبأش جوايه ................والحب حكايته معيه
    إستن ياقلبى كمان.................. شوف النور والأمان
    شوف لما بتباء معه ...............شوف لما تعيش جواه
    القلب بيرجع تانى .....................
    avatar
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه

    انثى
    عدد الرسائل : 501
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 598
    تاريخ التسجيل : 18/02/2009
    السٌّمعَة : 32

    رد: جرس الفسحة....

    مُساهمة من طرف الملاك الحائر في السبت فبراير 06, 2010 11:19 pm


    رايحين رايحين شايلين في ايدنا سلاح راجعين راجعين رافعين رايات النصر سالمين سالمين حالفين بعهد الله نادرين نادرين واهبين حياتنا لمصر باسمك يا بلدي عرفنا يا بلدي جيشك وشعبك رمز التحدي
    ****
    وآذان عالمدنا بسم الله بسم بيحي بلادنا بسم بسم الله
    الله أكبر أذن وكبر وقول يارب الفرحة تكبر
    ***
    سلاحي في ايديا ينادي يا ثوار عدونا غدار
    خلي السلاح السلاح السلاح صاحي صااااااااااحي
    ****
    وطني يا مالك حبك قلبي... وطني يا وطن الشعب العربي
    ياللي ناديت بالوحدة الكبرى بعد ما شفت جمال الثورة
    انت كبييييير كبير كبير من الوجود كله يا وطني
    آآآ ااااا ااااااه اااااااه اااااااااااااااااه
    ****
    البيت لنا و القدس لنا و بأيدينا سنعيد بهاء القدس بايدينا للقدس سلام آتٍ
    سيفٌ فليشهرْ في الدنيا ولتصدعْ أبواقٌ تصدعْ
    الآن الآن وليس غداً.
    ***

    احم احم
    قد يظن خطأً القارىء للسطور الأولى انها مقتطفات من إذاعة صوت العرب أو ذكرى انتصاراتنا المجيدة
    لكن الحقيقة غير ذلك
    برحب بيكم بالكلمات اللي سمعتوها واللي كنا بنرددها يوميا في طابور الصباح في مدرستي المختلفة جدااااااااا اللي سبق وحكيت عنها
    محدش يستغرب
    مدرستي العظيمة والمميزة حتى في اسمها زي ما قلت كانت
    مدرسة الظافر المشتركة للتعليم الأساسي

    وباختصار علشان محدش يستغرب الاسم
    "الظافر" ده كان اسم أحد مدمرات البحر الأحمر وهو اللي قطع خطوط المواصلات البحرية الإسرائيلية أمام خليج عدن في حرب أكتوبر المجيدة

    عايزة أقرب ليكم الصورة أكتر بس امسكوا أعصابكم بقى علشان تعرفوا بتكلموا مين...ههههههه

    مدرستي كانت تقع في حرم الكلية الجوية –وده نفس المكان اللي كان فيه بيتنا اللي اتولدت واتربيت فيه وعشت أجمل سنين عمري- الكلام ده كان في محافظة الشرقية
    يعني كان سور الكلية الجوية بيضم حاجتين:
    الكلية الجوية: اللي ابويا كان بيشتغل فيها
    والمدينة الجوية: ودي اللي كل الظباط المغتربين كان ليهم سكن فيها وملحوظة مهمة بقى طالما اتكلمنا : الرئيس مبارك هو كمان كان ساكن فيها لما كان مدير للكلية الجوية......انتباه بقى ونرررركز
    عايزة أقولكم كمان ان كان عادي جدا علينا وكنا ليل ونهار بنشوف طائرات الفانتوم والإف 16 والبافللو وهي بتحلق فوقينا أوقات التدريب وكده، وكنا احيان كتير بنروح نحضر حفلات تخرج طلبة الكلية الجوية.
    نرجع بقى للمدرسة

    المدرسة كانت في هذا المكان الحصين وعايزة أبدأ معاكم يومي
    طفلة نحييييفة جدا لابسه مريلة لونها بيج وجزمة لونها أسود وشراب أبيض وإيشارب أبيض (مش بمزاجنا طبعا دي كانت أوامر عليا من قائد المدرسة...يوووه قصدي من مديرها...وأي حد كان بيخالف التعليمات دي –لو قدر أصلا- كان بيبقى يومه-ولا مؤاخذة- أسود)
    المريلة لازم تبقى بيج وتكون تحت الركبة، ولو قصيرة شوية يبقى لازم نلبس شراب أبيض طويييل أوبنطلون أو استرتش أبيض المهم مفيش حاجة تبان
    الصبيان كانوا يا إما مريلة برضو -هههههه شكلهم كان بيبقى مسخرة- بس بيلبسوا تحتها بنطلون بيج برضو أو بنطلون بيج وعليه قميص بيج
    طبعا معايا شنطتي فيها كام كراسة على كام كتاب وسندوتشات (يا إما جبنة –سواء بيضاء أو مثلثات- أو بيض أو حلاوة أو مربى...حاجة مزعجة جدا كأن مينفعش السندوتشات تكون غير كده ومكنش ينفع طبعا ناخد لانشون لأنهم كانوا بيخافوا يتعب لنا بطننا....يا سلام....ما الناس كله بتاكله جت علينا؟؟!! ههههه)
    ننزل أنا واخواتي وجرري عالمدرسة علشان نلحق الطابور
    تخيلوا معايا شكل المدرسة
    في المشاركة القادمة



    [img]
    avatar
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه

    انثى
    عدد الرسائل : 501
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 598
    تاريخ التسجيل : 18/02/2009
    السٌّمعَة : 32

    رد: جرس الفسحة....

    مُساهمة من طرف الملاك الحائر في الإثنين فبراير 15, 2010 9:33 pm

    تخيلوا معايا شكل المدرسة
    مبنى واحد فقط مكون من أربع طوابق (المبنى تابع للكلية الجوية وكانوا أستاذنا اللي عاصروا أوقات الحروب بيقولولنا الأماكن اللي كانوا بيستخبوا فيها وقت الغارات وحاجات كده)
    حوش كبير أم المدرسة وحديقة متوسطة على جانبيها وخلفها

    الجنرال:
    ناظر المدرسة –أعظم ناظر مدرسة شوفته وهشوفه في حياتي-
    أ/سعيد البيطار حفظه الله إن كان حياً ورحمه رحمه واسعه ان كان غير ذلك وجزاه الله خير الجزاء
    تخيلوا معايا شكله
    رجل طويل القامة عريض المنكبين ممتلىء إلى حد ما أصلع
    لابس نظارة نظر ولما يجيي يكلمك يمسك دراع النظارة وينزل راسه لتحت شويه ويركز في كلامك كده ويبصلك من تحت النظارة
    ماسك في ايده عصايا...لأ لأ هي مش عصايا...هي تقريبا لوح سرير بس متأيف...
    لو حضرتك جيت متأخر هتاكل عصايتين حلوين من ايديه الطعمين
    وكمان "هتلم الزبالة" علشان تبقى تتأخر تاني
    طبعا الطلبة واقفين انتبااااه
    ومدرس التربية الرياضية واقف في النص بيقول
    مدرسة صفااااااااااااااااااا
    في صوت واحد نرد: مصصصصصصصصصصصصر
    انتبااااااااااااااااااااه
    سلاااااااااااااااااااااااااااااااام

    بصوت يجلجل ولا كأننا عالجبهة

    تبدأ فقرات الطابور بتلاوة آيات من القرآن الكريم ثم حديث شريف ثم موجز لأهم الأنباء...
    اه والله كنا نلازم نسمع الأخبار كل يوم وكانت بتبقى عناويت أخبار جريدة الأهرام والأخبار وأحيانا الجمهورية –مكنش في غيرهم في الوقت ده-
    وفقرة اسمها "هل تعلم" وبعدها "حكمة اليوم"
    بعدين ناخد فاصل قصير كده
    نعمل تمارين الصباح
    وبعدييين الأهم بقى
    تقف انتبااااه راسك لفوق ظهرك مفرود
    وتحط ايديك قدامك ياريس وعليهم منديلك الأبيض القماش
    ياويل وسواد ليل اللي يكون ناسي منديله
    أو منديله مش نضيف
    وطبعا اللي يعمل فيها حدق ويروح يشتري مناديل ورق من عم عبده كان بيتبهدل برضو لأنه كده معناه انه نسي منديله القماش في البيت
    يمر أستاذ سعيد (الجنرال) علينا يتأكد ان محدش ناسي منديله- اه ما هو مينفعش بنت أو ولد محترم يبقى ماشي من غير منديل افرض عطس هيتصرف ازاي- كله ملتزم بلبس المدرسة الشراب أبيض الجزمة سوداء...لو لابس جزمة سوداء بس فيها خط أبيض مثلا أو أي لون تاني يبقى انت حر في اللي هيجرالك
    بالنسبة للصبيان:
    لو ولد ياقة قميصة مش نظيفة كان "بيتمسح بكرامته الأرض-
    أحيانا كان الصبيان بيقلعوا الجزم بتاعتهم علشان يتأكد ان شرابهم نضيف....
    وكمان لو ولد يستهبل ومربي شعره شويه، كان أستاذ سعيد بيحلقهوله في الطابور-يعني بياخده كام مقص كده على ما يبقى يحلقه-

    الطلبة واقفين قدام المدرسة على شكل حرف U يو:
    طلبة صفوف الابتدائي (صبيان وبنات) على شمال المبنى، في وشهم بنات إعدادي، وفي الزواية التالتة صبيان إعدادي

    كله تمام، محدش غايب كله جي في معاده ندخل بقى على تحية العلم وااااااه على تحية اعلم
    فعلا غرسوا فينا احترام العلم ومحبته بشكل عميق جدا
    ساعة تحية العلم مفيش ناموسة تقدر تعدي في المدرسة
    النشيد الوطني يشتغل
    ثلات بنات وتلات صبيان واقفين
    يتقدمهم طالب من تالتة اعدادي (رائد الطلبة ولا مش فاكرة كان بيبقى اسمه ايه) هو اللي بيرفع العلم ويخليه يرفرف في مكانه
    نردد بصوت عظيم
    تحيا جمهورية مصر العربية
    تلات مرات
    بعدين الصفوف تتقدم
    هههه قصدي نبدأ نجهز علشان ندخل الفصول....زي ما انتوا شايفين طلبة ابتدائي بيمروا الأول ثم صبيان إعدادي وأخيرا بنات إعدادي علشان ميحصلش تكدس على السلالم

    طبعا ماشيين علىأغاني إذاعتنا المدرسية اللي بدأت الكلام بيها
    وطني حبيبي الوطن الأكبر يوم ورا أمجاده بتكتر وانتصاراته ماليه حياته
    وطني وطني وطني

    طبعا لو في حد عمل حاجة مشرفة كان بيتكرم في الطابور وبرضو لو حد عمل حاجة مش ولابد كانت فضيحته بتقى بجلاجل في الطابور
    دا كان الطابور ... لو حابين تشوفوا المدرسة من جوا ورحلاتنا العجييبببببببببة ومغامراتنا
    يبقى انتظرونا في المشاركة القادمة







    [img]
    avatar
    7ob El-7iah
    نائب المدير
    نائب المدير

    ذكر
    الثور
    عدد الرسائل : 2011
    العمر : 27
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 1424
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 38

    رد: جرس الفسحة....

    مُساهمة من طرف 7ob El-7iah في الأربعاء فبراير 17, 2010 9:19 pm

    بسم الله ماشاء الله

    أنا كده آخد جمب وألتزم نفسي واللي هيهمس مش هيحصله طيب هنا

    دا ايه الكلام الكبير ده كله بس ربنا يقوينا كلنا

    مشاركات طيبة جدا ومنتظرين الباقي

    بس يعني مش بالسرعة دي

    انا عاوز آخد دوري اللي اتآخد مني



    بس ياقلبى هقولك سر................... خلاص الحيرة لأت لها بر
    والخوف مبأش جوايه ................والحب حكايته معيه
    إستن ياقلبى كمان.................. شوف النور والأمان
    شوف لما بتباء معه ...............شوف لما تعيش جواه
    القلب بيرجع تانى .....................

      الوقت/التاريخ الآن هو الإثنين سبتمبر 25, 2017 7:25 am