مرحبا بك عزيزي الزائر اذا كنت تريد ان ترضي الله وتعمل الخير انضم الى الصحبه الحلوه في جمعية الرحمه الخيريه وشعارنا نلتقي على باب الجنه
شبابنا قدموا أروع انجاز حصل في قرية العراقية في القافلة الطبية الخامسة
ملاحظة/ المنتدي يحتاج الي المتصفح الموزيلا حتي يعمل بشكل صحيح ..... للتحميل اضغط هنا

    نقطة ومن أول السطر عودة للحياة

    شاطر
    rehan
    rehan
    مشرفه
    مشرفه

    انثى
    عدد الرسائل : 1246
    نقاط : 576
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 40

    نقطة ومن أول السطر عودة للحياة

    مُساهمة من طرف rehan في الأحد أكتوبر 26, 2008 2:14 am

    تذكير بمساهمة فاتح الموضوع :

    هو عنوان جديد يضع فيه كلا منا حكمه أول مقوله تساعدة والأخرين على النهوض مرة أخرى من اليأس أو الإحباط أو الحزن او أى مشاعر سلبيه قد تنتاب البعض منا ليبدأ بها من جديد ولذلك كان العنوان نقطه ومن أول السطر
    أول مقوله هى ( إن من أعظم أنواع التحدى أن تضحك والدموع تزرف من عينيك)
    دعوة للحياة


    نور
    rehan
    rehan
    مشرفه
    مشرفه

    انثى
    عدد الرسائل : 1246
    نقاط : 576
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 40

    رد: نقطة ومن أول السطر عودة للحياة

    مُساهمة من طرف rehan في الأربعاء أكتوبر 29, 2008 12:25 am




    حلو جدا اننا نكون عايشين وقلوبنا مع الحبيب
    ونرجو جوارة
    أكيد ده هيصلح فينا حاجات كتييييييييييير
    وهيزيد الصله بينك وبينه

    فهو معك على قدر ما أنت معه

    فلينظر كل منا أين مكانه وأين مقداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟




    نقطة ومن أول السطر عودة للحياة..........

    يقول الشعراوى رحمة الله:


    من لا يأكل من منبت فأسه لا يملك قرارة من رأسه
    shimaa
    shimaa
    نائبة المدير
    نائبة المدير

    انثى
    الحمل
    عدد الرسائل : 2031
    العمر : 32
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 984
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 52

    رد: نقطة ومن أول السطر عودة للحياة

    مُساهمة من طرف shimaa في السبت نوفمبر 01, 2008 2:33 am

    يعنى اى انسان لازم يكون مالك نفسه وهو اللى بيتحكم فى تصرفاته ومش اى حد تانى

    لانه لما يكون كده هايعرف صح ياخد قرار وهياخد القرار ده عن اقتناع وفهم

    اما لو كان حد متحكم فيه اكيد مش هايعرف ياخد القرار السليم من نفسه وهايستنى الشخص ده علشان يقرر له لانه ببساطه مش فاهم حاجة وهايمشى وراه كده وخلاص

    يعنى بمعنى اصح عايش عالة على الاخرين هما اللى بيفكروا وهو عليه التنفيذ

    صح كده ياريهان ولا ايه؟؟



    لو مهما طال بيا الطريق هامشيه ......وافتح ببانى للامل واناديه وانسى اللى عشته من سنين قبليه تايه ما بين اليأس والاحزان
    اوعاك تقول ان الطريق مقفول ......اصبر وبكره بالامل هاتنول وارمى تكالك على الكريم على طول يزرع فى قلبك من الرضا بستان
    يمكن صحيح العمر بيعدى لكنى حاضن حلمى بتحدى......ليوم هاسيبه يموت ولا يصدى ولا يبقى ليه حدوته كان ياما كان
    avatar
    salah
    كبار الشخصيات
    كبار الشخصيات

    عدد الرسائل : 345
    نقاط : 198
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 10

    رد: نقطة ومن أول السطر عودة للحياة

    مُساهمة من طرف salah في السبت نوفمبر 01, 2008 3:49 pm

    نقطة ومن أول السطر عودة للحياة..........

    بيقول صلاح جاهين:

    ينبوع و في الحواديت أنا سمعت عنه

    إنه عجيب .. و ف وسط لهاليب لكنه

    شقيت كما الفرسان طريقي .. لقيت

    حتي الخنازير و الكلاب شربوا منه

    عجبي !!!!
    rehan
    rehan
    مشرفه
    مشرفه

    انثى
    عدد الرسائل : 1246
    نقاط : 576
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 40

    رد: نقطة ومن أول السطر عودة للحياة

    مُساهمة من طرف rehan في السبت نوفمبر 01, 2008 10:14 pm

    ربنا يكرمك ياشيماء

    صح

    يعنى لازم كل واحد فينا يشتغل بجد ويعمل اللى علية عشان يكون هو سيد نفسة
    وميمشيش كده ورا حد أو يساق كالأنعام

    الحال اللى احنا فيه دلوقت هو اننا مش بنشتغل ومش بننتج
    وبالتالى ازاى هنقدر ناخد القرار أو هنبقى احنا المتحكمين فى نفسنا

    احنا اللى نقرر هنعمل اية وهنرفض اية

    كل ده مش موجود عشان احنا بننتظر من يخطط لنا ويعمل لنا وبالتالى نتوجه خلفة مثلما يقول دون أدنى تفكير
    لأنى لا أمتلك القدرة على الاختيار لأنى ببساطة معنديش أى معرفة

    وكما يقول الحسن البصرى
    علمت أن عملى لن يقوم به غيرى فاشتغلت به وحدى

    يعنى عملك انت لوحدك اللى المفروض تعمله وتشتغل بيه ومتستناش حد يساعدك أو يجبلك الخلاصة لحد عندك
    حتى لو عمل معاك ده
    مش هتكون بنفس الدرجة من الاتقان والدراية عندك اللى لو أنت قومت بالشى ء بنفسك

    والا اية رأيكو فى السطر ده...........
    7ob El-7iah
    7ob El-7iah
    نائب المدير
    نائب المدير

    ذكر
    الثور
    عدد الرسائل : 2011
    العمر : 28
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 1424
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 38

    رد: نقطة ومن أول السطر عودة للحياة

    مُساهمة من طرف 7ob El-7iah في السبت نوفمبر 01, 2008 10:54 pm

    برده سبحان الله تاني وتالث وعدد لا نهائي من المرات

    من شوية لسة قارئ موضوع وقولت سبحان الله كان فعلا لازم اقرأه ساعتها

    والسطر الأخير ده برده لازم يتقرأ دلوقتي

    على فكرة ربنا يبارك فيكم كلكم ويرحمنا كلنا برحمته

    ربنا هوا ولينا

    والمفروض ان الذي له ولي ميكونش قلقان من اي حاجة

    تخيل كده انت مستريح وقاعد وربنا هو اللي بيخلي كل خلية في جسمك تقوم بواجبها

    طب ياترى لو شوية خلايا كده اتفقوا مع بعض من ضمن مليارات الخلايا اللي عندك

    انهم يبطلوا شغل نص ساعة راحة كده يعني

    ايه اللي هيحصل لجسمك

    تخيل كمية التعب اللي هتكون فيها

    ده بالنسبة لكده

    طب مش بقا المفروض بعد ما عرفنا ازاي ربنا حافظنا وحامينا نقوم ونبدأنسعى وراء ارزاقنا

    يعنى هوا ربنا لو عاوز يدمر حد فينا بأعماله لازم يجيبله طيارة تقع فوق دماغه

    ولا يخليه يعمل حادثة بالعربية اللي وا راكبها

    يكفيه وله المثل الأعلى ان يأمر خلية واحده على الاقل انها متقومش بشغلها

    ووريني بقا ياشاطر هتعمل ايه دلوقتي

    يبقى من المفروض انك فعلا متبقاش عايش على غيرك

    انت عايش ليييييييييه؟

    عايش عشان ربنا

    عشان نفسي اقوله يارب انا كنت انسان بسيط وعلى قد لقمة عيشي

    بس انا عرفت ان نبيك قال فيما معناه " من أكل من عمل يده بات مغفورا له"

    ودي يارب الحاجة اللي كنت قادر اعملها

    وان شاء الله اكيد ربنا هيقدر صدق النية اللي انت فيها

    ............................

    اللهم انا نسألك الفردوس الأعلى جيرانا لحبيبنا النبي في الجنة
    rehan
    rehan
    مشرفه
    مشرفه

    انثى
    عدد الرسائل : 1246
    نقاط : 576
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 40

    رد: نقطة ومن أول السطر عودة للحياة

    مُساهمة من طرف rehan في الأحد نوفمبر 09, 2008 10:51 pm

    نقطة ومن أول السطر عودة للحياة


    سُأل الجبل ...مما علوك؟؟؟ قال: من دنو الوادى
    حور الدنيا
    حور الدنيا
    مراقبة الأقسام
    مراقبة الأقسام

    انثى
    السمك
    عدد الرسائل : 2313
    العمر : 31
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 1305
    تاريخ التسجيل : 26/10/2008
    السٌّمعَة : 49

    رد: نقطة ومن أول السطر عودة للحياة

    مُساهمة من طرف حور الدنيا في الإثنين نوفمبر 10, 2008 12:29 am

    واثق الخطوات يمشي ملكا
    7ob El-7iah
    7ob El-7iah
    نائب المدير
    نائب المدير

    ذكر
    الثور
    عدد الرسائل : 2011
    العمر : 28
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 1424
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 38

    رد: نقطة ومن أول السطر عودة للحياة

    مُساهمة من طرف 7ob El-7iah في الإثنين نوفمبر 10, 2008 2:32 am

    كلما كان لحياتك مهجا صحيحا وسليما

    كلما بعدت بقد المستطاع عن الهاوية



    بس ياقلبى هقولك سر................... خلاص الحيرة لأت لها بر
    والخوف مبأش جوايه ................والحب حكايته معيه
    إستن ياقلبى كمان.................. شوف النور والأمان
    شوف لما بتباء معه ...............شوف لما تعيش جواه
    القلب بيرجع تانى .....................
    avatar
    محمود الريفي
    عضو واصل
    عضو واصل

    ذكر
    الدلو
    عدد الرسائل : 377
    العمر : 27
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 132
    تاريخ التسجيل : 02/11/2008
    السٌّمعَة : 1

    رد: نقطة ومن أول السطر عودة للحياة

    مُساهمة من طرف محمود الريفي في الإثنين نوفمبر 10, 2008 8:48 pm

    من يومن بالله ويعبده حسن العبادة
    فانة يمشي في الطريق الصحيح واثق من نفسة
    وبذلك يكون ملك وسيبعد عن الهاوية
    حور الدنيا
    حور الدنيا
    مراقبة الأقسام
    مراقبة الأقسام

    انثى
    السمك
    عدد الرسائل : 2313
    العمر : 31
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 1305
    تاريخ التسجيل : 26/10/2008
    السٌّمعَة : 49

    رد: نقطة ومن أول السطر عودة للحياة

    مُساهمة من طرف حور الدنيا في الإثنين نوفمبر 10, 2008 8:55 pm

    لا تــكن كقمة الجبل.. ترى الناس صغاراً ويراها الناس صغيرة
    7ob El-7iah
    7ob El-7iah
    نائب المدير
    نائب المدير

    ذكر
    الثور
    عدد الرسائل : 2011
    العمر : 28
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 1424
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 38

    رد: نقطة ومن أول السطر عودة للحياة

    مُساهمة من طرف 7ob El-7iah في الثلاثاء نوفمبر 11, 2008 2:41 am

    بل كن كالمثل القائل

    سيد القوم خادمهم

    وليس آمرهم



    بس ياقلبى هقولك سر................... خلاص الحيرة لأت لها بر
    والخوف مبأش جوايه ................والحب حكايته معيه
    إستن ياقلبى كمان.................. شوف النور والأمان
    شوف لما بتباء معه ...............شوف لما تعيش جواه
    القلب بيرجع تانى .....................
    هبة رحمة
    هبة رحمة
    عضو جديد
    عضو جديد

    عدد الرسائل : 48
    نقاط : 1
    تاريخ التسجيل : 27/10/2008
    السٌّمعَة : 1

    رد: نقطة ومن أول السطر عودة للحياة

    مُساهمة من طرف هبة رحمة في الثلاثاء نوفمبر 11, 2008 12:03 pm

    عندما نشعر بالحنين لمن نحبهم .. لا نملك إلا الدعاء لهم
    الملاك الأسود
    الملاك الأسود
    مشرف
    مشرف

    ذكر
    العذراء
    عدد الرسائل : 438
    العمر : 34
    الموقع : http://ra7maa.alafdal.net
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 221
    تاريخ التسجيل : 28/10/2008
    السٌّمعَة : 17

    رد: نقطة ومن أول السطر عودة للحياة

    مُساهمة من طرف الملاك الأسود في الثلاثاء نوفمبر 11, 2008 7:48 pm

    قبل ان تتكلم يجب عليك ان تتعرف على فلسفة الكلام



    [center]
    avatar
    salah
    كبار الشخصيات
    كبار الشخصيات

    عدد الرسائل : 345
    نقاط : 198
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 10

    رد: نقطة ومن أول السطر عودة للحياة

    مُساهمة من طرف salah في الثلاثاء نوفمبر 11, 2008 8:48 pm

    لو تعرف الناس علي " فلسفه الكلام" قبل ان يتكلمو لما تكلم احد
    ما خرج من القلب وصل الي القلب
    وما خرج من اللسان لم يتعدي الاذان

    rehan
    rehan
    مشرفه
    مشرفه

    انثى
    عدد الرسائل : 1246
    نقاط : 576
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 40

    رد: نقطة ومن أول السطر عودة للحياة

    مُساهمة من طرف rehan في الثلاثاء نوفمبر 11, 2008 9:41 pm

    بصراحة ياجماعة الكلام كله رائع

    بس الفكرة ياريت نعلق على كل مقوله عشان نستفيد منها أكتر

    ونسيبها فترة وبعدين نحط مقولة تانية
    عشان تكون خدت حقها فى المناقشة
    avatar
    salah
    كبار الشخصيات
    كبار الشخصيات

    عدد الرسائل : 345
    نقاط : 198
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 10

    رد: نقطة ومن أول السطر عودة للحياة

    مُساهمة من طرف salah في الثلاثاء نوفمبر 11, 2008 10:50 pm

    علي فكره ياريهان "ما خرج من القلب وصل الي القلب
    وما خرج من اللسان لم يتعدي الاذان" دي تكمله المناقشه مش مقوله جديده يعني قصدي ان صدق الكلام وايتغاء وجه الله فيه وان النصح يكون لله مع الالتزام باداب الحديث اهم بكتير من اضفاء جو فلسفي ليه وده اللي فهمته
    وزي مقالو زمان " رائي خطا يحتمل الصواب ورائي غيري صواب يحتمل الخطا" يعني المسائله مسئله اراء
    rehan
    rehan
    مشرفه
    مشرفه

    انثى
    عدد الرسائل : 1246
    نقاط : 576
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 40

    رد: نقطة ومن أول السطر عودة للحياة

    مُساهمة من طرف rehan في الثلاثاء نوفمبر 11, 2008 11:04 pm

    ربنا يكرمك يادكتور

    أسفة بس مكنتش واضحة

    وأنا تفق مع حضرتك فى هذا الرأى

    يعنى الكلام مش لازم يكون فيه فلسفة
    بالعكس كلما كان الكلام بدرجة بسيطة بنلقية بيوصل أسرع ويأثر فى الناس أكتر
    وده طبعا ميمنعش ان الفلسفة مهمه ومطلوبه
    لكن لى سؤال
    يعنى ايه الفلسفة فى الكلام أصلا ؟؟؟
    وياترى امتى تكون مطلوبة؟؟؟
    avatar
    salah
    كبار الشخصيات
    كبار الشخصيات

    عدد الرسائل : 345
    نقاط : 198
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 10

    رد: نقطة ومن أول السطر عودة للحياة

    مُساهمة من طرف salah في الثلاثاء نوفمبر 11, 2008 11:37 pm

    انا شايف ان اقدر و اولي الناس بالرد علي سؤالك ياريهان وشرح يعني ايه فلسفه باشمهندس هيثم فياريت ميبخلش علينا وياريت كمان تكون في موضوع منفصل ويدخل كل الناس يشاركو برائيهم
    فلو وافق الباشمهندس ياريت ميتاخرش علينا ولا نخلي الملاك الاسود هو اللي يحضر الموضوع
    avatar
    the killer
    كبار الشخصيات
    كبار الشخصيات

    عدد الرسائل : 44
    نقاط : 1
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 0

    رد: نقطة ومن أول السطر عودة للحياة

    مُساهمة من طرف the killer في الأربعاء نوفمبر 12, 2008 9:30 pm


    هو مين الى حط النقطة انت ولا حد تانى يعنى انت الى قفلت الباب ولا حد قفل على صباعك
    تعلم اخى الفاضل ان لا تكون سبورة توضع لك النقطة وتفرض عليك النهاية
    تعلم ان تبدا اى شى عندما تريد وان تنهى عندما تريد لاتفرض عليك البداية او النهاية
    ولكن تعلم ان لا تكون مكابر فى الخطا
    تعلم ان هناك امور قدرية توضع بها النقطة دون الرجوع اليك

    7ob El-7iah
    7ob El-7iah
    نائب المدير
    نائب المدير

    ذكر
    الثور
    عدد الرسائل : 2011
    العمر : 28
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 1424
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 38

    رد: نقطة ومن أول السطر عودة للحياة

    مُساهمة من طرف 7ob El-7iah في الخميس نوفمبر 13, 2008 2:01 am

    لا تكون سبورة توضع لك النقطة وتفرض عليك النهاية

    بعتبرها انا المبدأ الأساسي لعلم فلسفة الكلام



    بس ياقلبى هقولك سر................... خلاص الحيرة لأت لها بر
    والخوف مبأش جوايه ................والحب حكايته معيه
    إستن ياقلبى كمان.................. شوف النور والأمان
    شوف لما بتباء معه ...............شوف لما تعيش جواه
    القلب بيرجع تانى .....................
    avatar
    salah
    كبار الشخصيات
    كبار الشخصيات

    عدد الرسائل : 345
    نقاط : 198
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 10

    رد: نقطة ومن أول السطر عودة للحياة

    مُساهمة من طرف salah في الخميس نوفمبر 13, 2008 4:39 pm

    ياشباب علشان من توهش من بعضنا ممكن حد يفهمنا يعني ايه فلسفه ؟
    ويعني ايه علم فلسفه الكلام؟
    حور الدنيا
    حور الدنيا
    مراقبة الأقسام
    مراقبة الأقسام

    انثى
    السمك
    عدد الرسائل : 2313
    العمر : 31
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 1305
    تاريخ التسجيل : 26/10/2008
    السٌّمعَة : 49

    رد: نقطة ومن أول السطر عودة للحياة

    مُساهمة من طرف حور الدنيا في الجمعة نوفمبر 14, 2008 12:45 pm

    الفلسفه هى علم الكلام هكذا سميت قديما عند العرب
    حور الدنيا
    حور الدنيا
    مراقبة الأقسام
    مراقبة الأقسام

    انثى
    السمك
    عدد الرسائل : 2313
    العمر : 31
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 1305
    تاريخ التسجيل : 26/10/2008
    السٌّمعَة : 49

    رد: نقطة ومن أول السطر عودة للحياة

    مُساهمة من طرف حور الدنيا في الجمعة نوفمبر 14, 2008 12:51 pm

    الفلسفة لفظ استعارته العربية من اللغة اليونانيّة، و أصله في اليونانية كلمة تتألف من مقطعين:

    فيلوس Philos وهو بمعنى (صديق أو محب)، والثاني هو سوفيا Sophia أي (حكمة)، فيكون معناها (محب الحكمة).

    وبذلك تدل كلمة (الفلسفة) من الناحية الاشتقاقية على محبة الحكمة أو إيثارها، وقد نقلها العرب إلى لغتهم بهذا المعنى في عصر الترجمة.

    وعرف الفلاسفة بأنهم الباحثون عن الحقيقة بتأمل الأشياء، فجعل حب الحكمة هو البحث عن الحقيقة، وجعل الحكمة هي المعرفة القائمة على التأمل.

    وعلى هذا أضحى تعريف الفلسفة بأنها: العلم الذي يبحث فيه عن حقائق الأشياء على ما هي عليه بقدر الطاقة البشرية.

    avatar
    محمود الريفي
    عضو واصل
    عضو واصل

    ذكر
    الدلو
    عدد الرسائل : 377
    العمر : 27
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 132
    تاريخ التسجيل : 02/11/2008
    السٌّمعَة : 1

    رد: نقطة ومن أول السطر عودة للحياة

    مُساهمة من طرف محمود الريفي في الجمعة نوفمبر 14, 2008 8:21 pm

    الفلسفة فديما عند الفلاسفة
    هى البحث خلف الافكار المختلفة (سياسية ,علمية,........)
    ومناقشتها
    الملاك الأسود
    الملاك الأسود
    مشرف
    مشرف

    ذكر
    العذراء
    عدد الرسائل : 438
    العمر : 34
    الموقع : http://ra7maa.alafdal.net
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 221
    تاريخ التسجيل : 28/10/2008
    السٌّمعَة : 17

    رد: نقطة ومن أول السطر عودة للحياة

    مُساهمة من طرف الملاك الأسود في السبت نوفمبر 15, 2008 12:07 pm

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    ببساطه جدا ياجماعه
    فلسفة الكلام هى انك قبل ما تتكلم
    تعرف انت هتكلم مين فهتكلمه ازاى وامتى بالظبط تقول ايه وايه اللى يتقال اصلا وايه اللى ميتقالش وان شاء الله فى موضوع هنزله عن فلسفة الحواراو فلسفة الكلام ويارب كلنا نستفيد منه
    وبرده انا هتكلم انهارده فى الجمعيه عن نفس الموضوع


    اللهم امنحنى
    الشجاعه لتغيير الاشياء التى استطيعها
    والصبر لقبول الاشياء التى لا اقدر على تغييرها
    والحكمه لمعرفة الفرق بينهما



    [center]

      الوقت/التاريخ الآن هو الأربعاء يناير 23, 2019 5:52 am