مرحبا بك عزيزي الزائر اذا كنت تريد ان ترضي الله وتعمل الخير انضم الى الصحبه الحلوه في جمعية الرحمه الخيريه وشعارنا نلتقي على باب الجنه
شبابنا قدموا أروع انجاز حصل في قرية العراقية في القافلة الطبية الخامسة
ملاحظة/ المنتدي يحتاج الي المتصفح الموزيلا حتي يعمل بشكل صحيح ..... للتحميل اضغط هنا

    @..الملاك بين يدي الخالد ..@

    شاطر
    avatar
    Khaled Ali
    عضو جديد
    عضو جديد

    ذكر
    عدد الرسائل : 20
    نقاط : 0
    تاريخ التسجيل : 25/11/2008
    السٌّمعَة : 0

    @..الملاك بين يدي الخالد ..@

    مُساهمة من طرف Khaled Ali في الجمعة ديسمبر 05, 2008 3:37 pm

    :sla2:

    ها قد دق ناقوس البداية لنري ونغوص سويا في أغوار تلك الشخصية التي لا طالما روادت الكثير منا بل وامتدت لتفتح قلوب الكثير منا بل وتتربع علي عرشه وكأنه حقا ملاك قد نال ما لم ينله انسان قط ..

    أريدكم أنا ترحبوا معي بشخصية نالت من أعجابي ما لم تنله الكثيرون شخصية ملئية بالتحدي والأثارة الداخلية والغموض

    شخص تحدي واقع بأكمله لكي تصل لأبعد حدود الروعه والجمال الطبيعي
    انه الملاك الأسود ..@

    فأجمل ورود العالم اهديها اليك ايها الملاك ولنكمل الحوار في الرودو القادمة
    avatar
    الملاك الأسود
    مشرف
    مشرف

    ذكر
    العذراء
    عدد الرسائل : 438
    العمر : 33
    الموقع : http://ra7maa.alafdal.net
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 221
    تاريخ التسجيل : 28/10/2008
    السٌّمعَة : 17

    رد: @..الملاك بين يدي الخالد ..@

    مُساهمة من طرف الملاك الأسود في الجمعة ديسمبر 05, 2008 3:44 pm

    شكرا ياعاشق على المقدمه الرائعه دى

    انا والله مش استحق كده خالص ده كتير قوى عليا وبجد ربنا يخليك



    [center]
    avatar
    Khaled Ali
    عضو جديد
    عضو جديد

    ذكر
    عدد الرسائل : 20
    نقاط : 0
    تاريخ التسجيل : 25/11/2008
    السٌّمعَة : 0

    رد: @..الملاك بين يدي الخالد ..@

    مُساهمة من طرف Khaled Ali في الجمعة ديسمبر 05, 2008 4:22 pm

    العفو ايها الملاك

    وها نحن نبدأ بأول
    أسئلتي اليك؟


    بماذا تشعر عندما يقولون لك انك انسان ؟
    أتشعر انك قد أديت واجبات انسانيتك؟
    أو انك مقصر تحاول في ايجاد ذاتك للأتجاه لذلك؟
    أرجو ان تكون اجابتك بالامثلة ؟
    avatar
    الملاك الأسود
    مشرف
    مشرف

    ذكر
    العذراء
    عدد الرسائل : 438
    العمر : 33
    الموقع : http://ra7maa.alafdal.net
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 221
    تاريخ التسجيل : 28/10/2008
    السٌّمعَة : 17

    رد: @..الملاك بين يدي الخالد ..@

    مُساهمة من طرف الملاك الأسود في الجمعة ديسمبر 05, 2008 4:34 pm

    بماذا تشعر عندما يقولون لك انك انسان ؟

    مش فاهم
    طب ما انا انسان فعلا

    أتشعر انك قد أديت واجبات انسانيتك؟

    طبعا لسه
    انا مؤمن جدا ان الانسان ايا كان ربنا بيكون خالقه لهدف معين او رساله معينه
    الرساله دى بتبتدى معاه من وهو طفل بتبتدى تجيله ملامحها وبيبتدى يشتغل عليها

    وبتنتهى واجباته مع انتهاء حياته





    أو انك مقصر تحاول في ايجاد ذاتك للأتجاه لذلك؟

    لا مش مقصر الحمد لله
    بس انا دايما عاوز اكون احسن من اللى انا فيه ايا كان





    [center]
    avatar
    Khaled Ali
    عضو جديد
    عضو جديد

    ذكر
    عدد الرسائل : 20
    نقاط : 0
    تاريخ التسجيل : 25/11/2008
    السٌّمعَة : 0

    رد: @..الملاك بين يدي الخالد ..@

    مُساهمة من طرف Khaled Ali في الجمعة ديسمبر 05, 2008 4:39 pm

    الملاك الاسود كتب:

    مش فاهم
    طب ما انا انسان فعلا

    معناه بما تؤثر كلمة انسان عليك ؟


    طبعا لسه
    انا مؤمن جدا ان الانسان ايا كان ربنا بيكون خالقه لهدف معين او رساله معينه
    الرساله دى بتبتدى معاه من وهو طفل بتبتدى تجيله ملامحها وبيبتدى يشتغل عليها

    وبتنتهى واجباته مع انتهاء حياته







    لا مش مقصر الحمد لله
    بس انا دايما عاوز اكون احسن من اللى انا فيه ايا كان




    وما
    أدلتك علي ذلك انك لست مقصرا

    أمقصر انت في حق نفسك؟
    أعمرت الكون ام انك لا تري في ذلك واجبا عليك؟
    avatar
    الملاك الأسود
    مشرف
    مشرف

    ذكر
    العذراء
    عدد الرسائل : 438
    العمر : 33
    الموقع : http://ra7maa.alafdal.net
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 221
    تاريخ التسجيل : 28/10/2008
    السٌّمعَة : 17

    رد: @..الملاك بين يدي الخالد ..@

    مُساهمة من طرف الملاك الأسود في الجمعة ديسمبر 05, 2008 4:56 pm

    معناه بما تؤثر كلمة انسان عليك ؟

    الانسان ما هو الاانسان
    يعنى احيانا هو القوى لكن اول مايجيله برد يقول يارب ارحمنى من اللى انا فيه
    كان الانسان دايما هو اللى وقت الفرح تلاقيه عمال يشغل اغانى هلث واول ماتحصل له حالة وفاه يروح قايل انا لله وانا اليه راجعون ويفتكر لقاء ربه فيقعد يعيط ويناجيه ويقول ارحمنى يارب
    عموما بلغة الرياضه
    الانسان ما هو الا داله جيبيه دائما ماهى الا فى ارتفاع وانخفاض
    ولكن ما يفضل البعض عن الاخر هو قيمة الجهد الثابت المحمل على هذه الموجه والذى هو بدوره الذي يحكم درجاتنا فى الجنه
    ده من وجهة نظرى الضيق جدا والتى تحتمل الخطأ قطعا

    وما
    أدلتك علي ذلك انك لست مقصرا

    أمقصر انت في حق نفسك؟
    أعمرت الكون ام انك لا تري في ذلك واجبا عليك؟

    انا لست مقصرا فيها بقدر انى اود تهذيبها اولا

    فكما يقولون لجلسة العلم ادب

    اعمار الكون يبدا بان لا تكون مفسد فيه
    وانا شايف انى مش مفسد فيه
    الحمد لله



    عدل سابقا من قبل الملاك الاسود في الأحد ديسمبر 07, 2008 2:53 pm عدل 1 مرات



    [center]
    avatar
    حور الدنيا
    مراقبة الأقسام
    مراقبة الأقسام

    انثى
    السمك
    عدد الرسائل : 2313
    العمر : 30
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 1305
    تاريخ التسجيل : 26/10/2008
    السٌّمعَة : 49

    رد: @..الملاك بين يدي الخالد ..@

    مُساهمة من طرف حور الدنيا في السبت ديسمبر 06, 2008 12:06 am

    عنوان الموضوع جميل جدا
    ( الملاك بين يدي العاشق
    بجد بشمهندس هيثم كل يوم عن التاني بيثبت انه فعلا ملاك بكل ما تحمل الكلمه من معني ربنا يكرمه ويقدر يحقق امانيه كلها يارب
    avatar
    الملاك الأسود
    مشرف
    مشرف

    ذكر
    العذراء
    عدد الرسائل : 438
    العمر : 33
    الموقع : http://ra7maa.alafdal.net
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 221
    تاريخ التسجيل : 28/10/2008
    السٌّمعَة : 17

    رد: @..الملاك بين يدي الخالد ..@

    مُساهمة من طرف الملاك الأسود في السبت ديسمبر 06, 2008 10:11 am

    الله يخليكى يادينا
    والله انا عمرى ما كنت كده ولا هبقى كده
    انا مجرد عبد من عباد ربنا مليااااااااااان ذنوب
    وبدعى وبقول يارب عبدك ضعيف
    عبدك مقصر فى حقك
    اغفر له واهديه

    شكرا يادينا على رايك



    [center]
    avatar
    مشمرة الى الج
    كبار الشخصيات
    كبار الشخصيات

    انثى
    السرطان
    عدد الرسائل : 27
    العمر : 41
    العمل/الترفيه : طبيبة أسنان
    نقاط : 0
    تاريخ التسجيل : 27/10/2008
    السٌّمعَة : 0

    رد: @..الملاك بين يدي الخالد ..@

    مُساهمة من طرف مشمرة الى الج في السبت ديسمبر 06, 2008 9:33 pm

    حوار ممتع حقيقى ... فى انتظار البقية ..

    أخى عاشق الفلسفة ... أسئلتك عميقة و ذات مغزى يستحق التفكير ... استمر .

    بارك الله فيكم
    .
    avatar
    rasha
    من أحلى الأعضاء
    من أحلى الأعضاء

    انثى
    عدد الرسائل : 285
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 5
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 0

    رد: @..الملاك بين يدي الخالد ..@

    مُساهمة من طرف rasha في السبت ديسمبر 06, 2008 10:27 pm

    :sla2:
    ما شاء الله عليك

    أسئلتك فلسفيه جدا والاجابه منطقيه جدا ومستنين حوار العاشق بين يدى الملاك
    avatar
    e ahmed
    Admin
    Admin

    ذكر
    العذراء
    عدد الرسائل : 933
    العمر : 32
    العمل/الترفيه : مهندس تحكم ((مستني الجيش))
    الموقع : www.ra7maa.alafdal.net
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 919
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 29

    رد: @..الملاك بين يدي الخالد ..@

    مُساهمة من طرف e ahmed في الأحد ديسمبر 07, 2008 8:40 am

    ايه الكلام ده يا عاشق ؟؟
    يا شباب انا بقترح بعمل قسم لارسطو قصدي للفلسه وأكيد انتو عارفين مين الي هيخشوه ايوه هما ثلاثي اضواء المنتدى ؟؟
    عرفتوهم برافو عليكم



    avatar
    Khaled Ali
    عضو جديد
    عضو جديد

    ذكر
    عدد الرسائل : 20
    نقاط : 0
    تاريخ التسجيل : 25/11/2008
    السٌّمعَة : 0

    رد: @..الملاك بين يدي الخالد ..@

    مُساهمة من طرف Khaled Ali في الأحد ديسمبر 07, 2008 1:49 pm

    :sla2:

    أسف والله غصب عني ظروف الوقت بس مش مساعدني أخش علطوا فبكرر أسفي
    نكمل بقي حوارنا من أجمل ملاك
    وبداية أحب أقولك أن أجابتك جميلة وربنا يبارك فيك؟
    نكمل بقي الاسئلة والمرة دي هتبقي الاسئلة أكتر..

    ها قد عدنا أيها الملاك لنلقي عليك هذه الأسئلة

    1- هل تحاول تسلسل شخصيتك بعد انكسارها؟
    2- بماذا تفكر عندما يقولون لك أنك ضعيف عاجز ؟وبماذا تشعر أيضا؟.
    3- هل تري أنك خلقت لتكون هيثما أو ملاك أسودا؟
    4- هل تري في وجود ملاك أسودا في حياتك جزء حسن أو خير؟
    5- لماذا نجدك دائما تفكر فيما لا يفكر الناس ؟أشعور بالغبطة الذاتية أما أنك تفكر لتكون دائما في المقدمة؟
    6- هل مررت بالحب ؟وبماذا تري الحكماء ترون في الحب؟
    7- أشعرت في يوما ما أنك جاهلا لا تفقه شيئا في هذه الحياه؟وان حدث ماذا فعلت للتغلب علي ذلك؟
    8- أحكي لنا عن موسسة تريد انشائها عندما تكون من أولي السلطة ؟
    9- هل تري في سياسة الحياة انها تخونك؟أم انها تؤيدك؟
    10-بما تؤمن سياسة الحب أم القوة؟

    هكذا قد أنهيت ذاك الرد ولكن يوجد الكثير من تلك الأسئلة لنغول أكثر في أعماق الملاك دعونا ننتظر أجابتك أيها الملاك
    avatar
    الملاك الأسود
    مشرف
    مشرف

    ذكر
    العذراء
    عدد الرسائل : 438
    العمر : 33
    الموقع : http://ra7maa.alafdal.net
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 221
    تاريخ التسجيل : 28/10/2008
    السٌّمعَة : 17

    رد: @..الملاك بين يدي الخالد ..@

    مُساهمة من طرف الملاك الأسود في الأحد ديسمبر 07, 2008 2:06 pm



    هل
    تحاول تسلسل شخصيتك بعد انكسارها؟


    هو طبيعى ان قبل كده طبعا كانت مفيش شخصيه اساسا (ده على اعتبار طبعا ان الغلط عمره ما بيتبنى عليعه صح ) فمينفعش ابنى حاجه صح او انا شايفه صح على حاجه غلط والحمد لله انا شايف ان ده بيحصل دلوقتى
    وتخيل معايا ان كان فيه مدير بنك واكن عنده 100000000000 دولار والراجل ده كان مش كويس يعنى وبيعمل ذنوب وفلوسه دى من حرام

    راح لشيخ قاله عايز اتوب والشسخ قاله اول حاجه لازم ترجع للصفر
    رد فعل مدير البنك ده هيكون ايه ؟



    بماذا تفكر عندما يقولون لك أنك ضعيف عاجز ؟وبماذا تشعر أيضا؟


    بصراحه هى حاجه واحده لما بيقولولى انت ضعيف فيها بتضايق والباقى بفكر بسرعه وبعد كده بضحك وبقول مثل صغير .... اللى ميعرفش يقول عدس
    يعنى دايما بفكر الكلام ده صح او غلط وبعد كده بضحك شويه
    الا طبعا فى موضوع واحد



    هل تري أنك خلقت لتكون هيثما أو ملاك أسودا؟


    انا اتخلقت عشان اكون انسان (يعنى هيثم طبعا ) اما موضوع الملاك ده بقى دى حته انا نفسى فيها وبسعى ليها وتخيل برده معايا ان كل الناس عملت زيى
    كل الناس بتبص لنفسها على انها وحشه قوى
    كل الناس بتبص لنفسها على انها لازم تكون احسن من كده
    والله حاجات كتير قوى هتتغير




    [center]
    avatar
    الملاك الأسود
    مشرف
    مشرف

    ذكر
    العذراء
    عدد الرسائل : 438
    العمر : 33
    الموقع : http://ra7maa.alafdal.net
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 221
    تاريخ التسجيل : 28/10/2008
    السٌّمعَة : 17

    رد: @..الملاك بين يدي الخالد ..@

    مُساهمة من طرف الملاك الأسود في الأحد ديسمبر 07, 2008 2:36 pm

    هل تري في وجود ملاك أسودا في حياتك جزء حسن أو خير؟

    هو والله حسن او خير مش فارق كتير
    لان الحاجه الكويسه اكيد مش هييجى من وراها الا الخير والخير اكيد مش هيكون طالع من حد مش كويس


    لماذا نجدك دائما تفكر فيما لا يفكر الناس ؟أشعور بالغبطة الذاتية أما أنك تفكر لتكون دائما في المقدمة؟


    انا مدخلتش عقول الناس عشان اعرف هما بيفكرو فى ايه ففكر انا فى الى هما مش بيفكرو فيه
    الموضوع كله ان انا بفكر شويه كتير فبوصل لمناطق بعيده شويه عن قليل من الناس

    حلوه الغبطه الذاتيه دى

    انا كتير بحس انى لازم اكون فى المقدمه عشان مينفعش الا كده بس الحمد لله عمرى ما بعمل كده الا لو انطلب منى وبحاول اكون باين فى الجزء بتاعى بس لان فيه ناس كتير بتزعل لو حد اتدخل فى شغلها
    فخلاص كل واحد بينام على الجمب اللى يريحه يعنى مدام انت شايف نفسك كده صح ومش بتقبل كلام حد خلاص انت حر اما لو مهذب نفسك وبتعرف تسمع الناس فانا ممكن اقولك على كل اللى ناقصك فى مكانك عشان تكون كويس ده لو انا اعرفه
    يارب اكون قدرت اعبر عن اللى انا عايز اقوله



    هل مررت بالحب ؟وبماذا تري الحكماء ترون في الحب؟


    ايوه

    ومش فاهم السؤال التانى



    أشعرت في يوما ما أنك جاهلا لا تفقه شيئا في هذه الحياه؟وان حدث ماذا فعلت للتغلب علي ذلك؟


    يعنى ساعات بس دلوقتى مش بتحصل كتير
    كنت زمان بقعد ارسم فى قصور من سراب حواليا واسكن فى اعلى مكان فيها فبحس انى شايف الدنيا كلها ومحدش شايفنى ودايما انا اللى باخد قرارى بنفسى من غير ما خد راى حد
    وعشان كده بقيت انا انا


    أحكي لنا عن موسسة تريد انشائها عندما تكون من أولي السلطة ؟

    اكيد هتكون مؤسسة اصحاب العقول اللى اتكلمت عنها قبل كده وانا قلتها بتفصيل قبل كده لو عايز تسال عن حاجه معينه فيها قولى وانا اجاوبك

    هل تري في سياسة الحياة انها تخونك؟أم انها تؤيدك؟

    بص هو انا عشان اجيب نقيض للخيانه مش هيكون التاييد هيكون الوفاء
    والوفاء غير التاييد
    لو انا وفى معاك اللى تعمله غلط هقولك عليه غلط واللى تعمله صح هقولك عليه صح

    اما لو انا بايدك اى حاجه هتقولها غلط او صح هقولك انا صح

    الحمد لله ربنا بيبعتلى كل فتره كده مؤشر للى انا بعمله بيقولى اللى انت بتعمله صح او غلط
    والحمد لله انا كتير بفهم اللى ربنا بيبعتهولى


    بما تؤمن سياسة الحب أم القوة؟


    مينفعش السؤال اساسا
    لان كده انت بتقولى قلبك ولا دراعك

    كلاهما مطلوب ولكل اوقاته




    [center]
    avatar
    Khaled Ali
    عضو جديد
    عضو جديد

    ذكر
    عدد الرسائل : 20
    نقاط : 0
    تاريخ التسجيل : 25/11/2008
    السٌّمعَة : 0

    رد: @..الملاك بين يدي الخالد ..@

    مُساهمة من طرف Khaled Ali في الأحد ديسمبر 07, 2008 3:12 pm

    بداية أشكرك علي رودك التي تزيدني أعجابا بك وبشخصيتك ...

    ونأتي لبعض علامات التعجب في أجابتك ؟

    بداية أحب أن أتحدث معك قليلا عن موسسه أصحاب العقول؟

    من أدراكي لمعني الفكرة أود أن أطرح بعض الأسئلة عليها

    ها هو أول أسئلتي بخصوص تلك الموسسة؟

    أتري الهدف نابع من شعور داخلي للتغيير أم انها فكرة عقلية استنجها عقلك اليافع؟

    أتري أنك وضعت كل الأساسات العقلية؟للسيطرة علي تلك الكتل العقلية البشرية التي تريد أن تكون محرك

    القوي السياسية والاقتصادية في بلدنا في \المكان التي تريدهم فيه؟

    أتري العقل في تجميع قواد مختلفون لمركب واحد أم مقائد واحد للمركب ؟

    أتري الحياة ستساعدك في الوصول لغايتك أم انك لست كفئا للقيام لذلك وتحتاج للمزيد من التدريبات الذهنية للسيطرة علي قداتك العقلية؟

    ما هدفك الرئيسي وما خططك الشاملة لتحقيق خيالك الذهبي التي تريد تمثيله علي أرض الواقع؟

    تفاصيل الرواية يجب أن تكون في قمة صفوتها أتريد تطبيق ذلك في موسستك؟




    avatar
    الملاك الأسود
    مشرف
    مشرف

    ذكر
    العذراء
    عدد الرسائل : 438
    العمر : 33
    الموقع : http://ra7maa.alafdal.net
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 221
    تاريخ التسجيل : 28/10/2008
    السٌّمعَة : 17

    رد: @..الملاك بين يدي الخالد ..@

    مُساهمة من طرف الملاك الأسود في الأحد ديسمبر 07, 2008 3:51 pm

    أتري الهدف نابع من شعور داخلي للتغيير أم انها فكرة عقلية استنجها عقلك اليافع؟


    بص انا لا قرتها ولا بتاع انا كل الحكايه ان فكرت فى حال البلد دى وخحا اسلامنا اللى من سلبيعه لسلبيه اكتر فجه فى بالى الموضوع ده وقعدت كده اعمل فى التشكيله بتاعته وممكن نعمل فيه ايه او شكله ممكن يكون ازاى وكده يعنى
    بلاش الله يكرمك موضوع عقلك اليافع والناصع والحاجات دى
    بص كل واحد فينا ربنا مديله ميزه عنده هو بس


    أتري أنك وضعت كل الأساسات العقلية؟للسيطرة علي تلك الكتل العقلية البشرية التي تريد أن تكون محرك
    القوي السياسية والاقتصادية في بلدنا في المكان التي تريدهم فيه؟


    لا طبعا لان انا فى حد ذاتى تفكيرى مش كامل فاكيد الفمره مش هتكون كامله لانها جايه من عقل مش كامل
    من هنا بقى الفكره ممكن تتكون ان العقل لوحده مش كفايه لازم يكون معاه القلب ومش لازم يكون عقل واحد لازم يكون اكتر من عقل والحاجات دى
    وبعدين مينفعش لوحدى احط قوانين منظومه كامله بتتحكم فى مسار بلد
    عشان كده بيكون فيه منظمه لوضع القوانين
    ومنظمه لمراقبة منظمة وضع القوانين


    أتري العقل في تجميع قواد مختلفون لمركب واحد أم مقائد واحد للمركب ؟

    بص انت ممكن تكون بترمى لحته انا مش عايز اروحلها دلوقتى عشان مش يجيلى احباط بس هكلمك فيها
    انا عارف ان المركب اللى ليها ريسين بتغرق بس لما بقول اصحاب العقول يبقى مش اى حد
    ده حد اتعمل عليه اختبارات واتعرف امتى بيتنرفز وامتى بيتكلم ولما بيتكلم بيبقى عايز يقول ايه وانانى ولا ولو انانى هو انانى بنسبة كام فى الميه
    يعنى مش هيكون اى حد



    أتري الحياة ستساعدك في الوصول لغايتك أم انك لست كفئا للقيام لذلك وتحتاج للمزيد من التدريبات الذهنية للسيطرة علي قدراتك العقلية؟

    فى الجته دى انا مومن جدا بالمثل اللى بيقول ربنا بيقولك اسعى ياعبد وانا اسعى معاك
    ادينى بسعى مع نفسى ومع الناس وبات اوسع المجال دلوقتى انى اكلم اى حد الاقى عنده عقل لحد ما ربنا عايز
    وانا هتنينى عايز ندريب على قدراتى العقليه لحد ما اموت



    ما هدفك الرئيسي وما خططك الشاملة لتحقيق خيالك الذهبي التي تريد تمثيله علي أرض الواقع؟

    دلوقتى مفيش حاجه اسمها هدف فيه حلم
    الهدف دلوفتى انى اخلص الكليه بعد كده الحياه هتتقسم معايا اتنين
    جزء للشغل وجزء لتنمية المجتمع
    وهحاول اكون عادل بين الاتنين لو ربنا اراد واشتغلت يعنى فى مجال دراستى


    تفاصيل الرواية يجب أن تكون في قمة صفوتها أتريد تطبيق ذلك في موسستك؟
    انا قلت ان هى مش مؤسستى بس عموما يعنى
    انا لما بكون متفرج بستمتع باللى انت قولته ده بس لما بكون مخرج مش بعرف اعمله عشان كده مش هحب اعمله




    [center]
    avatar
    حور الدنيا
    مراقبة الأقسام
    مراقبة الأقسام

    انثى
    السمك
    عدد الرسائل : 2313
    العمر : 30
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 1305
    تاريخ التسجيل : 26/10/2008
    السٌّمعَة : 49

    رد: @..الملاك بين يدي الخالد ..@

    مُساهمة من طرف حور الدنيا في الأحد ديسمبر 07, 2008 3:58 pm

    ربنا يكرمك يابشمهندس هيثم وتحقق كل احلافك وامانيك
    avatar
    Khaled Ali
    عضو جديد
    عضو جديد

    ذكر
    عدد الرسائل : 20
    نقاط : 0
    تاريخ التسجيل : 25/11/2008
    السٌّمعَة : 0

    رد: @..الملاك بين يدي الخالد ..@

    مُساهمة من طرف Khaled Ali في الأحد ديسمبر 07, 2008 6:37 pm

    والله اجابتك كلها جميلة

    وخلينا نكمل الحوار

    ها قد انتهينا من الجزء الثاني من الحوار

    سأدعك تتحدث عن الجمعية ولكن اريدك تحدثنا بأسلوب مختلف ع سابقيه نريدك ان تقول لنا الاتي:


    كيف حالك قبل الجمعية ؟
    أسبا أو دوافع دخولك للهذه القمة البشريةالتي تبشر خيرا؟

    شعورك الأن وانت عضوا في داخل ذلك الموتمر الخيري؟

    أوجدت كنزا (علي حسب قولي؟

    ما أكثر شيء ميزك في مجتمعك الخيري؟

    من هو أكثر شخص شعرت أنه يمثلك في ذلك المجتمع ؟

    هل لاحظت ان الجمعية تلبي رغباتك العقلية أم انك تائه لا تجد أناس يفهموك؟

    أكثر شخصية لمست همذات عقلك ثم قلبك العقلي؟

    كفاية كده ونكمل بعدها؟؟؟
    avatar
    الملاك الأسود
    مشرف
    مشرف

    ذكر
    العذراء
    عدد الرسائل : 438
    العمر : 33
    الموقع : http://ra7maa.alafdal.net
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 221
    تاريخ التسجيل : 28/10/2008
    السٌّمعَة : 17

    رد: @..الملاك بين يدي الخالد ..@

    مُساهمة من طرف الملاك الأسود في الأحد ديسمبر 07, 2008 8:15 pm

    كيف حالك قبل الجمعية ؟

    واحد عادى بيفكر كتير ويقعد يفكر يفكر وفى الاخر مش بيعمل حاجه
    كنت بشوف حالات كتير عايزين مساعده و و و و ولا حاجه
    يصعبو عليا واقعد ادعيلهم بس بردو بعد كده ولا حاجه
    لحد ما الحمد لله ربنا هدانى للجمعيه ومش هينفع اتكلم عن نفسى فى الجمعيه
    الناس ممكن هيا اللى تقولك دورى ايه فى الجمعيه او لما انا جيت عملت فيها ايه او غير ايه فى الجمعيه


    أسباب أو دوافع دخولك للهذه القمة البشريةالتي تبشر خيرا؟

    بص انا همووووووووووووت واشوف النبى عليه الصلاة والسلام اقووله انا عملت حاجه
    بس


    شعورك الأن وانت عضوا في داخل ذلك الموتمر الخيري؟

    اخيرا عرفت اعمل حاجه صح ناحية الناس اللى انا بشوفهم كل يوم ومش بعرف اعملهم حاجه دول


    أوجدت كنزا (علي حسب قولي؟
    انا قلتهالك فى الاول فى موضوعك اللى انت عامله انت مجرد ما دخلت الجمعيه فانت لقيت الكنز
    ممكن يكون الكنز من وجهة نظرك حاجه ومن وجهة نظرى حاجه تانيه ومن وجهة نظر غيرنا حاجه تالته
    وفى الاخر بردو كل واحد فينا بيلاقى اللى بيدور عليه طول ما هيا فى الخير لان من هنا بنسعى صح وفى الصح وطول مانت نيتك خير ربنا هيوفقك للى فيه الخير ليك ولغيرك


    ما أكثر شيء ميزك في مجتمعك الخيري؟
    مينفعش انا اقول دى ممكن الناس اللى تقول

    من هو أكثر شخص شعرت أنه يمثلك في ذلك المجتمع ؟
    كل واحد فينا له طابعه الخاص والميزه اللى ليعه هو لوحده ممكن نكون كلنا بنشترك فى صفه واحده او اكتر بس بردو هتلاقى كده كل واحد فينا ليه الميزه بتاعته وله الحته المخصصه ليه واللى محدش يقدر يعملها زيه


    هل لاحظت ان الجمعية تلبي رغباتك العقلية أم انك تائه لا تجد أناس يفهموك؟

    جدا جدا جدا
    اكتر مكان استوعب عقلى كانت الجمعيه

    أكثر شخصية لمست همذات عقلك ثم قلبك العقلي؟
    كتير جدا وتقريبا كلهم
    انا قولتلك كل واحد فيه حته يتميزه وكل واحد لما تتكلم معاه تحس بمتعه كده مش بتحسها مع حد غيره
    بس بصراحه اكتر حد لما بتكلم معاه بكون فى قمة سعادتى
    الدكتوره اسلام واستاذ احمد


    كفاية كده ونكمل بعدها؟؟؟
    وانا مستنى



    [center]
    avatar
    Khaled Ali
    عضو جديد
    عضو جديد

    ذكر
    عدد الرسائل : 20
    نقاط : 0
    تاريخ التسجيل : 25/11/2008
    السٌّمعَة : 0

    رد: @..الملاك بين يدي الخالد ..@

    مُساهمة من طرف Khaled Ali في الثلاثاء ديسمبر 09, 2008 9:41 am

    ها البرق قد نار وانطلق الفواد في حبك يا ملاك


    نكمل حوارنا الرائع مع الملاك ونلقي عليه أسئلة أخري...


    لو قدر لك أن تدخل السجن فماهي القضية التي تتمنى ان تدخل بها إليه؟


    - أنت مكلف بحذف حرفين من حروف اللغة العربية .. أيهما ستختار ولماذا ؟


    - في يدك قنبلة يدوية وفي الأخرى وردة حمراء .. اين ستضع القنبلة وأين ستضع الوردة ..؟


    - أختر منصباً واتخذ قرارا !


    - يقولون أن أنظمتنا العربية متسلطة على شعوبها .. لكي تنشأ جيلاً صبوراً أمام المحن ! ما تقول أنت ؟


    - لماذا النسوة ... مدمنات ثرثرة ، هل هي طبيعة أم تمرد ؟


    - لو كنت مرشدا سياحيا فى صحراء الربع الخالى من ستصطحب معك وتضيعه هناك، ولماذا؟


    - لو كانت الأيام هي الناس ، فأي يوم من أيام الأسبوع ستختار ليكون صديقك ، وأيهم عدوك ، ولماذا؟


    دي أسئلة الترفيه شوية علشان العيد وكل سنة وانتم طيبين
    avatar
    الملاك الأسود
    مشرف
    مشرف

    ذكر
    العذراء
    عدد الرسائل : 438
    العمر : 33
    الموقع : http://ra7maa.alafdal.net
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 221
    تاريخ التسجيل : 28/10/2008
    السٌّمعَة : 17

    رد: @..الملاك بين يدي الخالد ..@

    مُساهمة من طرف الملاك الأسود في الثلاثاء ديسمبر 09, 2008 3:43 pm

    لو قدر لك أن تدخل السجن فماهي القضية التي تتمنى ان تدخل بها إليه؟

    مش عارف والله بس عموما انا متمناش ادخل السجس لو لا قدر الله يعنى يبقى نمشيها الدفاع عن حد مش عارف ياخد حقه

    - أنت مكلف بحذف حرفين من حروف اللغة العربية .. أيهما ستختار ولماذا ؟

    ايه يابنى ده بص اللغه العربيه دى انا بموت فيها ولو اربعين حرف هتمنى يكونو خمسين تقولى انت امسح حرفين بس بردو عشان متقولش بهرب من السؤال انا بكره كلمة لو
    فممكن يكونو اللام والواو
    اصل كلمة لو دى دايما بتيجى من حاجتين
    ياعتراض على الى حصل
    يعنى مثلا تقول بس لو ربنا كان سابنى ازاكر كمان شويه
    لو ربنا كان يخليلى امى اكتر من كده شويه
    ده بيكون اعتراض وده طبعا غلط
    والحاجه التانيه انك تقولها نتيجة سوء تصرف
    يعنى مثلا لو كنت ذاكرت شويه
    لو كنت جيت بدرى شويه
    وده بره بيبين للانسان او انا شخصيا ان انا مقصر فى حاجات كتير

    تخيل معايا بقى ان الانسان مش بيعترض على حاجه ربنا جابهاله
    وبيعمل كل حاجه على اكمل وجه
    الدنيا بتاعتنا هتكون عامله ازاى


    في يدك قنبلة يدوية وفي الأخرى وردة حمراء .. اين ستضع القنبلة وأين ستضع الوردة ..؟

    هحط القنبله فى حجر الشيطان (بس هو مين الشيطان)
    وهحط الورده على قبر امى الله يرحمها
    (ممكن اعمل من الورده نسختين )بسألل يعنى !!!؟؟؟


    أختر منصباً واتخذ قرارا
    المنصب هيكون رئيس الجمهوريه
    والقرار هيكون اعدام كل واحد جواه حقد او غل للبلد دى



    يقولون أن أنظمتنا العربية متسلطة على شعوبها .. لكي تنشأ جيلاً صبوراً أمام المحن ! ما تقول أنت ؟

    سورى من غير زعل
    حمزه (........) هى مش كده بس الرقابه بقى
    انا بقول ان اى حد بيبعد عن تعاليم ربنا اللى ادهالنا واهتم برصيده فى البنك
    يبقى محتاج انه يرجع يراجع نفسه من تانى

    لماذا النسوة ... مدمنات ثرثرة ، هل هي طبيعة أم تمرد ؟

    هسالك سؤال الاول وجاوبنى عليه ولو جاوبتنى هجاوبك
    هل النساء مدمنات ثرثره !!!؟؟؟


    - لو كنت مرشدا سياحيا فى صحراء الربع الخالى من ستصطحب معك وتضيعه هناك، ولماذا؟
    مش عارف والله
    بس انا عمرى ما بتمنى ان حاجه او حد يروح منى
    حتى الناس اللى مش بيحبونى


    لو كانت الأيام هي الناس ، فأي يوم من أيام الأسبوع ستختار ليكون صديقك ، وأيهم عدوك ، ولماذا؟

    يوم الاثنين
    صاحبى جدا...... وعدوى جدا
    انا اصلا بحب ثوم الاثنين عشان النبى عليه الصلاة والسلام اتولد فيه
    بس ماما الله يرحمها اتوفت يوم الاثنين برده
    فبحبه عشان ماما اتوفت فى اليوم اللى النبى عليه الصلاة والسلام اتولد واتوفى فيه
    بس بكرهه عشان ماما اتوفت فيه برده


    دي أسئلة الترفيه شوية علشان العيد وكل سنة وانتم طيبين

    هو ده الترفيه بتاعك
    الله يسامحك وكل سنه وانت طيب ياعم الحج




    [center]
    avatar
    حور الدنيا
    مراقبة الأقسام
    مراقبة الأقسام

    انثى
    السمك
    عدد الرسائل : 2313
    العمر : 30
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 1305
    تاريخ التسجيل : 26/10/2008
    السٌّمعَة : 49

    رد: @..الملاك بين يدي الخالد ..@

    مُساهمة من طرف حور الدنيا في الأربعاء ديسمبر 10, 2008 10:55 pm

    ربنا يكرمك يابشمهندس هيثم ويحققلك كل الي بتتمناه
    بجد حوار جميل جدا واجاباتك اجمل
    avatar
    Khaled Ali
    عضو جديد
    عضو جديد

    ذكر
    عدد الرسائل : 20
    نقاط : 0
    تاريخ التسجيل : 25/11/2008
    السٌّمعَة : 0

    رد: @..الملاك بين يدي الخالد ..@

    مُساهمة من طرف Khaled Ali في السبت ديسمبر 13, 2008 11:45 am

    Rolling Eyes أولا أسف اني أتاخرت الفترة الي فاتت والله كان في شوية ظروف

    نرجع من تاني للملاك ونعود لنقول


    أتري دخولك دخلوك لمجال الهندسة أشبع رغباتك النفسية أم كان هناك هدف أخر ؟

    أتري نفسك جديرا بلقب مهندس؟ وان كنت بماذا تبرر؟

    ما وجه نظرك في كل من ؟؟

    1- حال مصر؟
    2- هل تفضل نظام السوق أو نظام الدولة ؟ولماذا؟.
    3- هل تري نفسك قدوة لمن هم أصغر منك؟
    4- من هو قدوتك في الحياة ؟

    كفاية ولينا عودة من جديد بعد لما تخلص ؟؟


    avatar
    7ob El-7iah
    نائب المدير
    نائب المدير

    ذكر
    الثور
    عدد الرسائل : 2011
    العمر : 27
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 1424
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 38

    رد: @..الملاك بين يدي الخالد ..@

    مُساهمة من طرف 7ob El-7iah في السبت ديسمبر 13, 2008 10:55 pm

    تحية طيبة وبعد

    مبدأيا أحب احيي محاورنا الحميل خالد على اسلوبة الشيق والممتع في طرح الأسئلة

    ومعلش هوا سؤال كده يا ترى آخرك مع نفسك فين؟؟؟؟

    وطبعا مننساش ضيفنا الرائع الصريح اجابتا والممتع اسلوبا في الرد

    وعلى فكرة آخر ما توصلت إليه او على حسب فهمي يا باشمندس هيثم بالنسبة لحتة اصحاب العقول

    ان الشخص المطلوب لازم يكون عنده توازن شديد جدا جدا جدا بين القلب والعقل يعني لازم يحقق المعادلة

    القلب=العقل

    مع مراعاة الترتيب

    وشكرا جدا ليكم على حواركم الجديد الرائع

    كما عودتنا يا هيثم الروعة تسبق الكلام

    تقبلوا تحياتي



    بس ياقلبى هقولك سر................... خلاص الحيرة لأت لها بر
    والخوف مبأش جوايه ................والحب حكايته معيه
    إستن ياقلبى كمان.................. شوف النور والأمان
    شوف لما بتباء معه ...............شوف لما تعيش جواه
    القلب بيرجع تانى .....................
    avatar
    malak el- donia
    مشرف
    مشرف

    ذكر
    القوس
    عدد الرسائل : 1344
    العمر : 26
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 1162
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 41

    رد: @..الملاك بين يدي الخالد ..@

    مُساهمة من طرف malak el- donia في الأحد ديسمبر 14, 2008 12:22 am

    السلام عليكم

    انا كنت ماجل دخولي للموضوع لحد ما اكون فاضي بس واقدر اقرا الموضوع كاملا

    ودلوقتي فعلا لقيت اني كنت صح بتاجيلي قرايته لحد ما اكون فاضي علشان اقراه كله علي بعضه

    اولا بحي خالد تحيه كبيره اوي اوي اوي علي اسئلته المتخمه بالمعاني الكبيره واللي فادتني كتير كتير كتير زي ما اجابات هيثم فادتني

    برضه يعني الحمد لله استفادت من الناحيتيتن

    اما بقي بالنسبه لتعليقي علي هيثم واجاباته ففي الجزء الاول انا بقول ان قبل كده لما كنت عارف هيثم في الاول

    وبسمع انه هيثم والملاك الاسود كنت بقول ايه العبط ده والناس دي مجانين

    بس لما اختلط بيه لقيت ان هيثم والملاك هما انسان واحد في بعض وان هيثم هو الاصل اما الملاك تكون نتيجة ظروف مر بيها هيثم

    بس اما حكاية ان في ملاك وفي هيثم يعني في انفصال في الشخصيه فاللي بيقول كده يبقي ميعرفشي هيثم كويس

    اما بقي الجزء التالت وهو ان كلنا من كبيرنا لصغيرنا محد فينال دخل الجمعيه واخلص في عمله فيها ومحسش بتغيير في حياته والا

    فهو يعتبر ما دخلشي الجمعيه اساسا

    وليا تعليق اخير انك يا هيثم اكتر انسان لقيت عنده كمية وفاء للناس اللي حواليه في حياتي كلها

    وربنا يجازيك خير علي اللي انت بتعمله يا هيثم

    وجميل اوي يا خالد الحوار وانت فعلا عندك تسلسل فس الاسئله هاااااااااااااااااايل

    وتقبلوا مروري



    الغصن كم يهوي المياه فاتم لي نصف الحياه يا مالك امري وحالي

      الوقت/التاريخ الآن هو الأربعاء يناير 17, 2018 5:30 pm