مرحبا بك عزيزي الزائر اذا كنت تريد ان ترضي الله وتعمل الخير انضم الى الصحبه الحلوه في جمعية الرحمه الخيريه وشعارنا نلتقي على باب الجنه
شبابنا قدموا أروع انجاز حصل في قرية العراقية في القافلة الطبية الخامسة
ملاحظة/ المنتدي يحتاج الي المتصفح الموزيلا حتي يعمل بشكل صحيح ..... للتحميل اضغط هنا

    نحب نتعرف(تحت المجهر)

    شاطر
    avatar
    shimaa
    نائبة المدير
    نائبة المدير

    انثى
    الحمل
    عدد الرسائل : 2031
    العمر : 32
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 984
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 52

    نحب نتعرف(تحت المجهر)

    مُساهمة من طرف shimaa في السبت أكتوبر 25, 2008 9:48 pm

    قال تعالى: (يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوباً وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ) الحجرات 13.[/size]
    [color:49ad=blue[size=12]]انطلقا من هدي القران والتوجيه الالهي في الايه الكريمه
    وبناءا علي الدعوه الكريمه اللي انا استلمتها من الباشمهندس امجد احب اعرفكم بنفسي لانكم كلكم متعرفونيش ماعدا [size=18]الدكتوره/ اسلام اللي عرفتني بالمنتدي الجميل ده جزاه الله عني كل خير
    بس انا عايز التعارف ميبقاش تقليدي ازي................؟
    انا هعرفكم البيانات الاساسيه واللي عايز يعرف حاجه اكتر يسئل وانا هجوبه في نفس الموضوع
    وانا بقترح اننا نعمل منتدي نسميه (متيجي نتعرف ) او (تحت المجهر ) يدخل كل يوم او كل اسبوع عضو يعرفنا بنفسه ويرد علي كل اسئلتنا اللي بالتاكيد هدور حوالين شخصيته وانا هبداء بنفسي
    الاسم/ صلاح معوض
    السن / 28سنه
    الديانه / الحمد لله علي نعمه الاسلام وكفي بها نعمه
    الجنسيه/ مصري منوفي زي معظمكم
    الوظيفه/ طبيب اسنان وزميل الكتوره اسلام في العمل
    عرفت المنتدي منبن ؟/ من الكتورة اسلام
    ودالوقتي انا مستعد للي عايز يسئلني وانا هرد في نفس الصفحه ان شاء الله



    دكتور صلاح


    عدل سابقا من قبل shimaa في الجمعة ديسمبر 05, 2008 8:50 pm عدل 1 مرات
    avatar
    shimaa
    نائبة المدير
    نائبة المدير

    انثى
    الحمل
    عدد الرسائل : 2031
    العمر : 32
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 984
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 52

    رد: نحب نتعرف(تحت المجهر)

    مُساهمة من طرف shimaa في السبت أكتوبر 25, 2008 10:50 pm

    أهلا بيكم فى برنامجنا الجديد
    نحب نتعرف


    طبعا بنرحب بضيفنا الدكتور/صلاح
    وبنرحب بأعضاء منتدانا الغالى/شباب الرحمة



    أول فقرة معانا النهاردة بعنوان/عرفنا بنفسك

    ياريت يادكتور حضرتك تبدأ تعرفنا بنفسك




    دكتور صلاح/انا اسمي صلاح معوض طبيب اسنان تحبو تعرفو ايه تاني
    كل اللي عيزين تعرفو عني اسئلوه مفيش مشكله


    خلاص ماشى
    حضرتك ماتقلقش خالص


    هانسأل فى كل حاجة


    نبدأ بقى دلوقتى نتلقى أسئلة الجماهير









    حضرتك جاهز يادكتور




    خليكوا معانا
    avatar
    shimaa
    نائبة المدير
    نائبة المدير

    انثى
    الحمل
    عدد الرسائل : 2031
    العمر : 32
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 984
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 52

    رد: نحب نتعرف(تحت المجهر)

    مُساهمة من طرف shimaa في السبت أكتوبر 25, 2008 10:57 pm

    جاهز جدا بس هي فين الاسئله
    اكيد كل واحد فينا بيمر فى حياته بمواقف وخبرات وبتكون فى فترة مرت عليه بتغير مجرى حياته تماما يعنى تعتبر نقطة تحول فى حياته


    ياترى ايه هى نقطة التحول فى حياة حضرتك؟







    دكتور صلاح/نقط التحول في حياتي كتيره بس انا هذكر هنا نقطتين
    الاولي هي دخولي القطاع الطبي دي بعتبرها انها اكب نقطه تحول في حياتي لان كان حلمي الاول اني ادخل هندسه
    دي كانت مشكله كبيره بالنسبه لي ازي ارضي طموحي اشخصي ورغبه الاسره وخضعت في الناهيه بعد صراع لرغبه الاسره وكانت مشكله وجهتني في فتره الكليه الحمد للغايه ما قدرت اتغلب عليها بعد صراع نفسي كبير انتصرت فيه في النهايه وحمد ربنا علي الكليه الجمييله اللي رزقني بيها ربنا

    نقطه التحول التانيه اللي بعتبرها انها اصعب مرحله مريت بيها بحياتي كانت اخر اربع سنين من عمري كانت تجربه مريره وصعبه جدا علي نفسي وانتهت نهايه اشد ايلاما ولسه اثرها علي لحد الان

    التجربه دي اعذاكم الله من مثلها رغم نها مكتوب علي كل انسان انه يمر بيها ولكن اني ادعو الله ان محدش يمر بيها زي ماانا مريت بيها وهي تجربه مرض ثم فقد الاحبه اللي بعد ماشفتها افتكرت سيدنا عمر وافتكرت حاله كان بيقبي ازي كل ماكان يفتكر اخوه اللي اللي استشهد في حروب الرده وهونهاش علي غير اني تذكرت مصابنا العظيم في سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم


    طبعا ربنا يصبر حضرتك يارب
    وربنا يخلفك فى مصيبتك ويؤجرك خيرا منها


    وانا آسفة انى فكرت حضرتك
    هو اكيد حضرتك مابتنساش اصلا


    وكده كفايه
    ممكن ندخل على اللى بعده



    مين هو قدوتك ومثلك الاعلى؟


    وعلي فكره السوءال ده صعب جدا بالرغم ان اجابته معروفه لان اي انسان متدين هيقول علي طول سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم دي حقيقه مفروغ منها واللي يعتقد او يقول غير كده يبقي في رائي الشخصي ايمانه ناقص خاصه اننا عيشين في زمن اختلفت فيه القيم وكل مرحله من مراحل الانسان بتتغير افكاره فاانا رئي يكون السوءال افضل عن اكترشخصيه انا اتأثرت بيها بعد النبي صلي الله عليه وسلم ولا ايه رائيك


    ماشى مفيش مشكلة نعيد صياغة السؤال
    وانا كان قصدى انه طبعا اكيد فى الاول هو النبى بس بعد النبى مين؟؟

    يعنى ايه اكتر شخصية اتأثرت بيها بعد النبى

    تمام كده؟؟



    ماشي خديني ياستي علي قد عقلي
    انا متأثر جدا زي كل المسلمين بجيل الصحابه وبحب جدا الخلفاء الراشدين وفي فتره المراهقه ولحد فتره قريبه كانت متأثر جدا بسيدنا خالد ابن الوليد ومازلت بس اللي انا نفسي ابقي زيه حقيقي تسمعو عن صحابي اسمه زيد ابن عمرو ابن النفيل ده صحابي اسلم وامره الرسول انه يدعو قومه بتقريبا بسوره واحده منقصار السور مقالش مقدر ش او لسه شويه علي متعلم اكتر وكمان متأثر جدا بسينا مصعب ابن عمير





    ماشاء الله
    اللهم بارك

    وان شاء الله نشوف حضرتك كده زى مصعب ابن عمير وتكون سفير للاسلام زيه كده بإذن الله



    ايه هو بقى حلم حياتك مش اى حلم؟

    حلم حياتك يعنى لما يتحقق هاتقول يارب لك الحمد انا مش عايز اكتر من كده؟




    والله ياشيماء وبجد وهي دي الحقيقه قبل التجربه اللي عشتها كان لي حلمان واحد علي المستوي الشخصي والتاني علي المستوي العام هبداء بالتاني علشان ده باذن الله وبطلب من ربنا مقلب القلوب ةالابصار انه يثبتنا علي دينه ان الاسلام يرجع تاني لاننا محتجينه جدا علي المستوي الشخصي و الاجتماعي وعلي كل المستويات واللي بيقراء التاريخ يعرف احنا محتجينه اد ايه
    اما الحلم الشخصي فقبل التجربه المريره كانت زي اي شاب بيحلم بالناجح والشهره والغني والمراه الصالحه ولكن بعدها بقي نفسي يتحقق في حديث النبي (ص) من اصبح معافي في بدنه عنده قوت يومه ........... الي اخرالحديث ودي حقيقه والله




    ماشاء الله
    أسأل الله العظيم ان يثبتك على دينه وتكون هدفا لنصرة الاسلام والمسلمين


    وربنا يكرمك ويعافيك من كل سوء ويحقق لك كل احلامك وامنياتك




    سؤالى

    ماذا يعني كلا من
    1
    الحب

    2
    المرأه

    3
    السعاده

    4
    الطفوله
    لدكتور صلاح



    اولا الحب
    يعني الحياة
    المراه
    تعني الام والاخت و الزوجه شقائق الرجال وتعني لي السكينه وخير متاع الدنيا المراه الصالحه
    السعاده
    نعمه يعطيها الله من يشاء ولم يشترط لها بشرط غني اوقوي او سلطه انا اشترط لها الرضا بمقسمه الله
    الطفوله
    حلم مستحيل الرحوع اليها ولكني ارسل لها رساله من هنا "اني مشتاق اليها يكاد يقتلني الشوق



    حضرتك توليت منصب مدير المستشفى اللى حضرتك بتشتغل فيها
    ايه اول حاجة هاتغيرها بعد توليك المنصب؟



    بلاش ياحماعه احنا كده هنروح في دهيه وخايف ان الكتوره اسلام تبلغ عني هههههههههههههههه
    لو انا توليت مدير المستشفي رغم اني لا اصلح اني اتولي اي منصب مش زهد فيه لاني طيب زياده عن اللازم ولكن لو ده حصل هقيم الانسان علي قدر شغله وكفاءته العلميه مش علي قدر علاقتي الشخصيه بيه او المحسوبيه وكمان هلغي الحضور والانصراف وكل دكتور ليه مثلا 8 ساعات شغل يشتغلم وقت ميحب المهم يشتغلهم والكلام ده بيني وبينكم بس فهمين هسسسسسسسسسسسسسس






    ان شاء الله دكتورة اسلام مش هاتقول لحد

    بس حضرتك ممكن تشوف موقف مثلا وتقول ساعتها

    انا مالى
    هل قلت الكلمة دى قبل كده
    انا مالى اللى يحصل يحصل هو انا اللى هاضر؟




    كتير جدا وعيب خطير فيه بحاول اغيره بس فيه مواقف مينفعش الواحد يبقي فيها سلبي ويقول انا مالي ومواقف تانيه مينفعش الواحد يدخل فيها زي مانا بعمل لما لاقي خناقه بين السواقين وخصوصا نتوع السرفيس




    يعنى قصدى عندك قدرة على الاصرار والعزيمة على التغيير
    يعنى نفسك طويل ؟؟


    انا بطبعي صبور جدا ون احب الهويات لي صيد السمك اما الاصرار والعزيمه في التغير دي نعمه بدعو الله انه يرزقني بيهم
    avatar
    shimaa
    نائبة المدير
    نائبة المدير

    انثى
    الحمل
    عدد الرسائل : 2031
    العمر : 32
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 984
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 52

    رد: نحب نتعرف(تحت المجهر)

    مُساهمة من طرف shimaa في السبت أكتوبر 25, 2008 11:01 pm

    انتظرونا















    فاصل ونواصل
    avatar
    shimaa
    نائبة المدير
    نائبة المدير

    انثى
    الحمل
    عدد الرسائل : 2031
    العمر : 32
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 984
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 52

    رد: نحب نتعرف(تحت المجهر)

    مُساهمة من طرف shimaa في السبت أكتوبر 25, 2008 11:05 pm

    ماذا يفعل دكتور صلاح عندما يغضب؟

    جوه البيت بغضب وبنزل علي مفيش وبره البيت بصبر اولا وبعدبن ( مبشوفش قدامي





    اه
    ده احنا نخاف بقى كده



    طيب ايه رأى حضرتك فى الحوار
    الاسئلة كويسة والمذيعة شاطرة ولا اى كلام



    الاسئله كويسه والحمد لله لحد دالوقتي مكانش فيه اسئله غلسه رغم اني كانت متوقع و جاهز لاسئله في منتهي الرخامه بس مش مشكله
    اما المذيعه شاطه جدا ودي مش مجامله دي حقيقه بس ياريت يكون في ربط اكتر من كده ومناقشات في الردود في كده الجو يبقي افضل






    متى تنهمر دموع دكتور صلاح؟؟

    موضوع الدموع ده كان بيسبب لي مشكله لاني كانت فاكر اني مبعرفش ابكي واني دموعي عزيزه ولكن دالوقتي علي راي المثل "كتر الحزن بيعلم البكاء "باي اي موقف ولوبسيط يخلين ابكي ولو دموعي منزلتش








    يعنى مش زى مابيقولو الرجل ماينفعش يعيط
    انا شايفة ان الدموع دى ممكن تكون هى اكتر حاجة بتريح الانسان وبتغسله كده من جوه

    وبعدين مهما كان الرجل ده انسان فى الاول وفى الاخر
    وفعلا الدموع دى رحمة كبيرة من ربنا
    بدل ما الواحد يكتم فى قلبه وفى الاخر ينفجر

    انا معاك ان الدموع دي رحمه من عند ربنا وبتريح
    بس الموقف هو اللي بتحكم ورد الفعل وبيحكم انها تنزل ولا لا
    يعني لوفي منجاه صدقه لازم تنزل
    اما في زياره مريض مهما كنت متؤثر لازم نتماسك علشان نرفع من روحه المعنويه
    وبعدين دي طبيعه النفس البشريه اللي فطرنا الله عليها ان المراه تكون اكثر رحمه من الرجل ولا ايه









    ايوة ماشى
    طبعا دى فطرة من عند ربنا

    بس ده مايمنعش ان دموع الرجل مش عيب

    وبعدين فكرة كمان ان مثلا يبكى قدام حد ياااااااااااااااااه دى بتبقى صعبة اوى عند كتير من الرجالة
    يعنى ممكن يكونو بيحسو بالضعف مثلا ولا ايه؟


    دي مسئله ذكوريه صرف ماهو كمان مينفعش في كل مشكله يقع فيها الرجل يبكي ميبقاش راجل يابنتي!!!!!!!!!!!!
    اما في مواقف مش عيب ولا ضعف ان الراجل يبكي مثلا عند فقد عزيز علي النفس او مرض انسان غالي
    وفي مواقف تانيه يبقب منتهي الضعف مينفعش فيها البكاء




    طبعا فى نهاية الحلقة بشكر باسم اعضاء جمعيتنا الموقرين
    دكتور صلاح شكرا جزيلا

    على اللقاء الممتع ده
    ومعلش أزعجنا حضرتك
    ربنا يكرمك يارب


    وياريت حضرتك توعدنا بحلقة قادمة ان شاء الله لبرنامجنا



    نحب نتعرف


    وطبعا اكيد حضرتك عطشان دلوقتى

    ممكن حضرتك تشرب العصير بقى



    جزاك الله خيرا


    والى اللقاء فى حلقة قادمة ان شاء الله

    شيماء




    شكرا جزيلا علي الحلقه الجميله دي اللي انا بجد استمتعت بيها جدا وياريت تكون قربتني ليكم وعرفتني ليكم اكتر اما بالنسه لحلقه تانيه انا معنديش مانع وهسيب لكم الموعد تحددوه زي متحبو
    ومرسييييييييييييييييييييييييييييييييييي جدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
    علي العصير وياريت مكونش ازعجتكم
    والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    avatar
    shimaa
    نائبة المدير
    نائبة المدير

    انثى
    الحمل
    عدد الرسائل : 2031
    العمر : 32
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 984
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 52

    رد: نحب نتعرف(تحت المجهر)

    مُساهمة من طرف shimaa في السبت أكتوبر 25, 2008 11:16 pm

    ماشى
    اهلا بحضرتك معانا مرة تانية



    ياترى ايه هى الصفة اللى بتحبها فى دكتور صلاح؟
    وايه هى الصفة اللى بتكرهها وحابب تغيرها فى نفسك؟



    الصفه اللي بحبها في الدكتور صلاح هي التسامح
    اما الصفه اللي مبحبهاش فيه واحب يغيرها هي مش صفه واحده بس انا هكتفي بذكر واحده بس علشان ربنل يسترها علي وعليكم هي السلبيه






    اااه بس السلبية دى انا شايفة انها حاجة ممكن تتغير يعنى الانسان الايجابى ماتولدش كده اكتسبها واحده واحده

    يعنى بتيجى بالتدريج
    [/b]



    بالتاكيد وانا بحاول وادعولي ان ربنا يقدرني







    ربنا يقدر حضرتك ان شاء الله


    ياترى مين هو دكتور صلاح؟ ورايح على فين؟

    ارجو التركيز فى الاجابة
    [/b]




    لما انا الاول اعرف هبقي اقولكم
    ام رايح علي فين فيه وبالنسبه ليه ممكنتحددو اكتر اصل فيه اتجهات كتيره الانسان بيسعي اليها مع انها المفروض في النهايه هتصب في طريق واحد









    ايه يادكتور الاجابات مش واضحة النهاردة ليه؟
    فيها شوية غموض كده

    ياريت حضرتك توضح اكتر




    مفيش مشكله خالص بالنسبه انا مين
    انا قصدي ان احيانا الانسان ميباقش عارف نفسه كويس وان التجربه هي اللي بتعرفه وبتعرف تالناس اللي حواليه بيه مثالا يعني احيانا الانسان والناس اللي حواليه يظنو بيه خير بس المواقف ممطن تبين عكس ذالك والعكس صحيح
    فعلشان تعرفوني لازم تتعمل معايا مش الدين المعامله صح ولا غلط
    اما رايح علي فين فده شيء بايد الله واحده لايعلمه الا الله اما انا عيز ايه زي مقولتلكم امبار ح عايز ابقي معافي في بدني عندي قوت يومي امن في سربي يبقي كده ملكت الدنيا





    اه طبعا الدين المعاملة
    وده هايدخلنى لسؤال تانى

    هل بتاخد انطباع عن الشخص لما تشوفه لاول مرة ولا بتأجل الانطباع ده لما تعرفه كويس وتعاشره
    [/b]




    والله الموضوع ده فيه كلام كتير احيانا باخد انطباع في اول مقابله عن شخص ويطلع صح واحيانا بيطلع غلط
    بس المهم المعامله هي الاهم هي اللي تبين الانسان ده كويس ولا لا
    ومننساش ان القلوب دي جند من جنود الله من متعارف منها ااتلف ومن تنافر منها اختلف











    طيب مثلا لو حضرتك اخدت انطباع مش كويس عن الشخص فى الاول

    بعد كده وبعد معاشرته سهل انك تغير الانطباع ده ولا لأ؟؟



    هقولك موقف عملي وانا في اعدادي اسنان او اول سنه في الكليه في اول اسبوع بيبداء الطالب بيتعرف علي زميله من بلاد تانيه واوساط تانيه انا تعرفت علي زميل ليه من بلدجنبنا وكانت بحبه جدا وارتحت ليه من اول لقاء وعرفني علي زميل لينا تاني من نفس بلده وخاصه اننا كنا بنركب الاتوبيس سو فاول ماشوفته قلب انقبض منه ومحبتهوش وسبحان الله تمر سنين الكليه والاول اللي كانت برتحله بقي بينا مصنع الحداد ومقدرش انكر اني كانت غلطان في حقه في بعض المواقف وهو كذالك ويصبح مابينا ميسمي السلام البارد
    والشخص التاني نرتاح لبعض ونبقي اصحاب جدا وده مجاش طبعا اللي بالماعمله







    فعلا المواقف دى بتحصل كتير معانا كلنا

    يعنى ياترى حضرتك انسان اجتماعى يعنى بتتعامل مع الناس ببساطه وتتفاعل مع اى حد ولا بتحب الانطواء والجلوس مع نفسك؟


    هتصدقي لوقولتلك الاتنين وده مش تناقض فيه لاني بحب اتعامل مع الناس ببساطه وبتفاعل مع الناس مع الناس اللي انا عرفهم واللي معرفهمش وفي نفس الوقت الهدواء والسكينه بس مش الهدواء القاتل يعني انا مش ابو الهول مثلا ولا ارجوز في نفس الوقت









    العفو يادكتور


    بس هو ده المطلوب يبقى فيه وسطية فى التعامل


    طيب

    بمناسبة السلبيه........

    ياترى سلبيتك دى لحد فين ؟؟؟

    يعنى فى كل أمور حياتك والا فى مواقف معينه بتظهر السلبية دى؟؟؟؟؟؟؟


    بالتاكيد مش في كل امور حياتي
    فيه مواقف مينفعش فيها السلبيه
    ومواقف تانيه بتظهر وعلشان كده انا مضايق من نفسي في الجزئيه دي










    طيب حضرتك اشرب العصير ده
    وان شاء الله مش هاتكون مضايق خالص

























    avatar
    shimaa
    نائبة المدير
    نائبة المدير

    انثى
    الحمل
    عدد الرسائل : 2031
    العمر : 32
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 984
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 52

    رد: نحب نتعرف(تحت المجهر)

    مُساهمة من طرف shimaa في السبت أكتوبر 25, 2008 11:23 pm

    شكرا جدا علي العصير الجميل ده انت ده قولتيلي العصير ده يبقي ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


    هو بصراحة.............


    هو اكيد كوكتيل هو معجبش حضرتك ولا ايه؟؟



    هو حلو بس بحب اعرف قوي انا بشرب ايه
    انت شكلك تعبتي تحبي نكمل وقت تاني ولا كفايه كده ونكمل بعدين



    لأ انا ماتعبتش ولا حاجة
    ده فاصل بس علشان حضرتك تريح فيه شوية
    لو حضرتك يعنى تعبت ماشى

    بس لو ماتعبتش يبقى نكمل دلوقتى احسن علشان نخلص البرنامج النهاردة ان شاء الله




    مفيش مشكله وياريت فعلانقدر نخلص النهارده علشان انا كمان عايز اتعرف عليكم زي مانتم اتعرفتم علي واوريكم الرخمه والاسئله علي حق ماشي





    يعنى احنا غلطانين اننا ناس طيبة ماشى

    على العموم لسه الاسئلة جاية فى السكة



    موقف محرج حصل لحضرتك عمرك ما هاتنساه؟

    [size=9]والله انتم عالم جمال جدا وانا سعيد اني اتعرفت عليكم وبشكر الكتوره اسلام علي المعروف اللي عملته في والله انتم متعرفوش قبل مشترك في المنتدي بتعكم حالي كان ايه
    اما الموقف المحرج فهي مواقف كتيره اوي بس انا انا هحكيليكم واحد بس كانت رايح اشتري مستلزمات اسنان وبعد مالراجل جهزلي الحاجه وكانت مشغول معه ومع واحد صحبي في الكلام اوي
    بقوله الحساب كام
    قالي 40 جنيه قولت مفيش مشكله وكانت ماسك المحفظه في ايدي وطلعتله 50 وقولت اتفضل
    بصيت لقيت الراجل وشه اتغير وانا معرفش ليه
    وبقولي يادكتور لومش معاك مش مشكله النهارده في اي يوم تاني انا قولت ايه اللي حصل وبص القيني مطلع جنيه وبديه للراجل وانا مشواخد بالي خالص والاظرف اني بقوله هات الباقي
    فلما خدبالي اعتذرتله وخد ديلي في سناني وحسبته وقولت يافكيك وكل مفتكر اضحك قوي






    [size=18]وانا كمان ضحكت اوى والله
    وطبعا ربنا يكرمك واحنا اللى اسعد اننا اتعرفنا على حضرتك

    وهانكون اسعد اكتر لما حضرتك تشارك معانا فى الجمعية بجد هاتحس انها اسرة حلوة اوى
    مش مجرد جمعية لأ ناس اتجمعوا علشان حب الخير وطمعانين فى رضا ربنا وان ربنا يتقبل منهم
    وبجد فى ناس ربنا يبارك لهم يارب
    وطبعا على رأسهم دكتورة اسلام

    كله فى ميزان حسناتها ان شاء الله


    معلش طولت على حضرتك

    سؤالى بقى

    ممكن تحكى لحد على اللى يضايقك؟؟؟ والا لأ؟؟؟


    ولو بتحكى مين هو الحد ده؟؟



    والله كان فيه اللي بحكيله
    [size=18]عن كل حاجه في حياتي علي اليمضايقني واللي مفرحني واللي انا بحلم بيه اختي الله يرحمها ويسكنها فسيح جناته ا اما دالوقتي مفبيش حد





    الله يرحمها رحمة واسعة


    ايه اكتر حاجة نفسك فيها دلوقتى؟


    قصدك دالوقتي اللي هو الان ولا المستقبل

    اه دلوقتى الان

    والله اللي نفسي فيه مستحيل انه يحصل وعلشان كده ان هحتفظ بيه لنفسي ..............لا تعليق
    والرجاء الي بعده






    ماشى خلاص

    لو حضرتك فى شغلك وشوفت حاجة مش عجباك مثلا من مديرك ياترى هتعلق عليها والا هتقول مليش دعوة؟؟؟؟؟؟؟؟

    ولو كانت الحاجة دى من موظف بسيط أو ممرضة مثلا رد فعلك هيكون ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    وياترى هيختلف من المدير عن الموظف والا ايه؟؟؟؟؟؟




    بس ياشيماء انتم من امبارح مصممين انكم تودوني في دهيه وتوقعو بيني وبين المدير مع انه والله مدير سكره واسئلو كمان الدكتوره اسلام
    عموما مع الرغم اني فيه طبعا اختلاف في المعامله بين دراجات الناس المختلفه بس لانا بتعامل مع الناس بمختلف دراجتهم علي اساس الاحترام المتبادل وان مفيش حد احسن من حد ول اختلف رد الفعل بين الاتنين اختلاف كبير يبقي ده نفاق او ضعف وانا مبحبش الاتنين




    لا والله احنا قصدنا خير

    باقة ورد

    مصحف

    تبعتهم لمين؟
    كل واحدة فيهم شخص واحد




    معلش هوسع الديره شويه
    باقه الورد لكل اعضاء المنتدي اللي اعرفهم واللي معرفهمش
    اما المصحف
    فلكل امه الاسلام قولهم ده طوق النجاه الوحيد هنفضل نغرق لحد امتي












    ربنا يكرمك يارب
    وشكرا على باقة الورد والمصحف برده

    ايه اكتر سؤال ضايق حضرتك من ساعة ما بدأنا اللقاء وايه اكتر سؤال عجبك؟
    [size=9]الحمدلله لحد الان مفيش سوءال ضيقني
    اما اكتر سوءال عجبني مين الدكتور صلاح وعلي فين رايح لان كل انسان لازم يكون له وقفه مع نفسه كل فتره يعرف ايه اللي اتغير فيه وهو رايح للاحسن ولا للاسواء ويقيم حياته بمعني تاني
    "حاسبو انفسكم قبل ان تحاسبو
    "


    [/size][/[/size]
    size][/size]


    عدل سابقا من قبل shimaa في الخميس أكتوبر 30, 2008 12:20 pm عدل 2 مرات
    avatar
    shimaa
    نائبة المدير
    نائبة المدير

    انثى
    الحمل
    عدد الرسائل : 2031
    العمر : 32
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 984
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 52

    رد: نحب نتعرف(تحت المجهر)

    مُساهمة من طرف shimaa في السبت أكتوبر 25, 2008 11:27 pm

    كل الشكر والتقديرلحضرتك يادكتور


    جزاك الله خيرا


    ويارب ماكنش تقلت على حضرتك


    وبشكر كل الناس اللى ساعدونى فى الاسئلة

    ربنا يكرمكم جميعا




    والى اللقاء مع حوار جديد

    مع مذيع جديد وضيف جديد



    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته









    وعليكم السلام ورحمه الله
    وبحب في نهايه القاء قبل ما مذيعتنا الشطره تنهيه وتقفل الحلقه احب اشكرها جدا علي الاستضافه الجميله دي
    وعلي العصير اللي انا مشربتهوش
    واحب اقولكم جميعا
    انى احبكم فى الله
    avatar
    e ahmed
    Admin
    Admin

    ذكر
    العذراء
    عدد الرسائل : 933
    العمر : 32
    العمل/الترفيه : مهندس تحكم ((مستني الجيش))
    الموقع : www.ra7maa.alafdal.net
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 919
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 29

    رد: نحب نتعرف(تحت المجهر)

    مُساهمة من طرف e ahmed في السبت أكتوبر 25, 2008 11:55 pm

    تصدقو انها جت مصلحه
    كده الحلقه كلها ظهرت جميله جدا والله
    بس انتي نسيتي الأعلانات يا انسه شيماء



    avatar
    shimaa
    نائبة المدير
    نائبة المدير

    انثى
    الحمل
    عدد الرسائل : 2031
    العمر : 32
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 984
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 52

    رد: نحب نتعرف(تحت المجهر)

    مُساهمة من طرف shimaa في الأحد أكتوبر 26, 2008 12:02 am

    معلش بقى
    انا قلت انا اللى هانزلها هاتبقى وحشة

    لازم الراعى الرسمى هو اللى ينزلها

    avatar
    e ahmed
    Admin
    Admin

    ذكر
    العذراء
    عدد الرسائل : 933
    العمر : 32
    العمل/الترفيه : مهندس تحكم ((مستني الجيش))
    الموقع : www.ra7maa.alafdal.net
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 919
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 29

    رد: نحب نتعرف(تحت المجهر)

    مُساهمة من طرف e ahmed في الأحد أكتوبر 26, 2008 12:28 am

    خلاص في الحلقه الجديده
    رغم ان اعلاناتي متنزلش الأرض ااابدا
    خلاص تنزل المره الجايه



    avatar
    حور الدنيا
    مراقبة الأقسام
    مراقبة الأقسام

    انثى
    السمك
    عدد الرسائل : 2313
    العمر : 31
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 1305
    تاريخ التسجيل : 26/10/2008
    السٌّمعَة : 49

    رد: نحب نتعرف(تحت المجهر)

    مُساهمة من طرف حور الدنيا في الأحد أكتوبر 26, 2008 11:02 pm

    احم احم
    السلام عليكم
    انا دخلت كدا من غير احم ولا دستور بس مش لقيت حد
    مش مشكله هستني بس حد يجي انا بالي طويل وفاضيه

    Smile
    avatar
    rehan
    مشرفه
    مشرفه

    انثى
    عدد الرسائل : 1246
    نقاط : 576
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 40

    رد: نحب نتعرف(تحت المجهر)

    مُساهمة من طرف rehan في الأحد أكتوبر 26, 2008 11:43 pm

    منورة المنتدى كله يادينا

    ويارب يعجبك المنتدى وتستمرى معانا على طول

    ويلا استعدى عشان تكونى مذيعة وضيفة معانا قريب
    avatar
    مشمرة الى الج
    كبار الشخصيات
    كبار الشخصيات

    انثى
    السرطان
    عدد الرسائل : 27
    العمر : 41
    العمل/الترفيه : طبيبة أسنان
    نقاط : 0
    تاريخ التسجيل : 27/10/2008
    السٌّمعَة : 0

    رد: نحب نتعرف(تحت المجهر)

    مُساهمة من طرف مشمرة الى الج في الإثنين أكتوبر 27, 2008 5:04 am

    حوار رائع ... بجد يا شيماء موهوبة .. ما شاء الله .

    و الدكتور صلاح . اجاباتك صادقة .. و فعلا اتعرفنا عليك أكتر. وحقيقى ما كانش ممل بالعكس كان حوار جميل .. بارك الله فيكم.
    avatar
    rehan
    مشرفه
    مشرفه

    انثى
    عدد الرسائل : 1246
    نقاط : 576
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 40

    رد: نحب نتعرف(تحت المجهر)

    مُساهمة من طرف rehan في الإثنين أكتوبر 27, 2008 5:28 pm

    مشاهدينا الكرام..........

    ياريت ترشحوا بقى ضيف جديد ومذيع جديد

    ونحن فى انتظار ردودكم واتصالتكم

    فى برنامجنا..........










    نحب نتعرف



    على شاشة منتدى الرحمة .
    avatar
    حور الدنيا
    مراقبة الأقسام
    مراقبة الأقسام

    انثى
    السمك
    عدد الرسائل : 2313
    العمر : 31
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 1305
    تاريخ التسجيل : 26/10/2008
    السٌّمعَة : 49

    رد: نحب نتعرف(تحت المجهر)

    مُساهمة من طرف حور الدنيا في الإثنين أكتوبر 27, 2008 5:31 pm

    انا معرفش غيرك والله ياريهان هنا
    avatar
    rehan
    مشرفه
    مشرفه

    انثى
    عدد الرسائل : 1246
    نقاط : 576
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 40

    رد: نحب نتعرف(تحت المجهر)

    مُساهمة من طرف rehan في الإثنين أكتوبر 27, 2008 5:51 pm

    هو ده بقى هدف البرنا مج يادينا

    ان الناس كلها تعرف بعض أكتر وتعرف شخصية كل واحد من خلال الأسئلة

    يلا بقى جهزى أسئلتك للضيف الجاى على ما تكونى ضيفة أنت كمان

    وعوزين أسئلة جامده
    avatar
    حور الدنيا
    مراقبة الأقسام
    مراقبة الأقسام

    انثى
    السمك
    عدد الرسائل : 2313
    العمر : 31
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 1305
    تاريخ التسجيل : 26/10/2008
    السٌّمعَة : 49

    رد: نحب نتعرف(تحت المجهر)

    مُساهمة من طرف حور الدنيا في الإثنين أكتوبر 27, 2008 9:45 pm

    من عنيا ياسكر
    avatar
    shimaa
    نائبة المدير
    نائبة المدير

    انثى
    الحمل
    عدد الرسائل : 2031
    العمر : 32
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 984
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 52

    رد: نحب نتعرف(تحت المجهر)

    مُساهمة من طرف shimaa في الإثنين أكتوبر 27, 2008 10:40 pm

    والله ياجماعة بما ان دكتورة اسلام واستاذ احمد مش راضيين انهم يكونوا ضيوف معانا

    قصدى مش فاضيين بس اكيد طبعا هايفضوا فى يوم كده ونحاورهم بقى زى ما احنا عايزين ولا ايه؟؟

    ممكن نرشح حد من الاعضاء يكون الضيف بتاعنا

    ها ترشحوا مين ؟؟
    وياترى مين المذيع المرة دى



    لو مهما طال بيا الطريق هامشيه ......وافتح ببانى للامل واناديه وانسى اللى عشته من سنين قبليه تايه ما بين اليأس والاحزان
    اوعاك تقول ان الطريق مقفول ......اصبر وبكره بالامل هاتنول وارمى تكالك على الكريم على طول يزرع فى قلبك من الرضا بستان
    يمكن صحيح العمر بيعدى لكنى حاضن حلمى بتحدى......ليوم هاسيبه يموت ولا يصدى ولا يبقى ليه حدوته كان ياما كان
    avatar
    7ob El-7iah
    نائب المدير
    نائب المدير

    ذكر
    الثور
    عدد الرسائل : 2011
    العمر : 28
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 1424
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 38

    رد: نحب نتعرف(تحت المجهر)

    مُساهمة من طرف 7ob El-7iah في الثلاثاء أكتوبر 28, 2008 12:16 am

    ترن ترن ترن ترن ترن ترن ترن ترن ترن ترن ترن ترن

    الجرس عمال يرد ومحدش راضي يرن

    شكلي هقفل الخط واقوم.........

    ايوة ألووووووووو شاشة جمعية الرحمة

    انا بحييكم جدا على البرنامج الرائع ده ربنا يارب يتقبل من الجميع

    آه بالنسبة للضيف والمذيع......

    برجح يكون الضيف المرة دي الآنسة "شيماء" او الآنسة "ريهان"

    بس المذيع يكون مين ياترى؟؟؟؟؟؟؟

    ممكن يكون ميجو....

    ده بالنسبة لترشيحاتي

    و.....
    تيت تيت تيت تيت تيت تيت

    لاحول ولا قوة إلا بالله الخط فصل
    avatar
    نور
    كبار الشخصيات
    كبار الشخصيات

    انثى
    عدد الرسائل : 117
    نقاط : 75
    تاريخ التسجيل : 27/10/2008
    السٌّمعَة : 1

    رد: نحب نتعرف(تحت المجهر)

    مُساهمة من طرف نور في الثلاثاء أكتوبر 28, 2008 12:17 am

    أرشح محمود عليمى الضيف و الإستاذ أحمد فاروق المذيع

    أستاذ أحمد أستاذ أحمد الميك مع حضرتك
    avatar
    shimaa
    نائبة المدير
    نائبة المدير

    انثى
    الحمل
    عدد الرسائل : 2031
    العمر : 32
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 984
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 52

    رد: نحب نتعرف(تحت المجهر)

    مُساهمة من طرف shimaa في الثلاثاء أكتوبر 28, 2008 12:24 am

    شكرا على ترشيحك ياباشمهندس

    وبعدين يامها استاذ احمد مش راضى هانعمل ايه بقى

    حاولى تقنعيه

    بس ممكن نعمل حوار على بال مايبقى ضيف معانا ان شاء الله


    ومستنين باقى الناس

    وهل باشمهندس امجد هيوافق يبقى مذيع ولا لأ



    لو مهما طال بيا الطريق هامشيه ......وافتح ببانى للامل واناديه وانسى اللى عشته من سنين قبليه تايه ما بين اليأس والاحزان
    اوعاك تقول ان الطريق مقفول ......اصبر وبكره بالامل هاتنول وارمى تكالك على الكريم على طول يزرع فى قلبك من الرضا بستان
    يمكن صحيح العمر بيعدى لكنى حاضن حلمى بتحدى......ليوم هاسيبه يموت ولا يصدى ولا يبقى ليه حدوته كان ياما كان
    avatar
    7ob El-7iah
    نائب المدير
    نائب المدير

    ذكر
    الثور
    عدد الرسائل : 2011
    العمر : 28
    مزاجك ايه النهرده :
    نقاط : 1424
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 38

    رد: نحب نتعرف(تحت المجهر)

    مُساهمة من طرف 7ob El-7iah في الثلاثاء أكتوبر 28, 2008 12:56 am

    نور كتب:أرشح محمود عليمى الضيف و الإستاذ أحمد فاروق المذيع


    ياخبر ابيض الضيف مرة واحدة وبعدين اديتي الميك للإستاذ احمد خلاص يعني كنت انا وافقت

    عموما شكرا

    بالنسبة لأمجد هيوافق وملكوش دعوة انتم
    avatar
    M7MD
    عضو مبتدأ
    عضو مبتدأ

    عدد الرسائل : 75
    نقاط : 0
    تاريخ التسجيل : 26/10/2008
    السٌّمعَة : 0

    رد: نحب نتعرف(تحت المجهر)

    مُساهمة من طرف M7MD في الثلاثاء أكتوبر 28, 2008 2:35 am

    فكرة حلوة والله

    عايز افهم بقى الكلام على ايه

    مذيع وضيف واحنا هنسألهم بقى ولا ايه؟

    عايز افهم افهم
    avatar
    rehan
    مشرفه
    مشرفه

    انثى
    عدد الرسائل : 1246
    نقاط : 576
    تاريخ التسجيل : 25/10/2008
    السٌّمعَة : 40

    رد: نحب نتعرف(تحت المجهر)

    مُساهمة من طرف rehan في الثلاثاء أكتوبر 28, 2008 2:44 am

    الفكرة كلها يابشمهندس ان الناس الموجودة كلها تعرف بعضها من خلال الأسئله

    وهيكون فى شكل برنامج يعنى هنحدد الضيف والمذيع بناء على ترشيحاتنا وكلنا نوجه الأسئله اللى عايزين نسالها من خلال المذيع

    يعنى عنبعت أسئلتنا فى رسايل خاصة للمذيع

    وهو اللى هيسألها فى ميعاد البرنامج اللى بنحدده

    يارب تكون الفكرة وضحت

    وبالمناسبة شيماء عملت حوار مع دكتور صلاح وكان رااااااااااااائع جدا

    هيكون بنفس الطريقة

    يلا بقى حضرتك رشح المذيع والضيف؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


    عدل سابقا من قبل rehan في الثلاثاء أكتوبر 28, 2008 2:49 am عدل 1 مرات

      الوقت/التاريخ الآن هو الإثنين يونيو 18, 2018 12:13 pm