مرحبا بك عزيزي الزائر اذا كنت تريد ان ترضي الله وتعمل الخير انضم الى الصحبه الحلوه في جمعية الرحمه الخيريه وشعارنا نلتقي على باب الجنه

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

مرحبا بك عزيزي الزائر اذا كنت تريد ان ترضي الله وتعمل الخير انضم الى الصحبه الحلوه في جمعية الرحمه الخيريه وشعارنا نلتقي على باب الجنه

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
شبابنا قدموا أروع انجاز حصل في قرية العراقية في القافلة الطبية الخامسة
ملاحظة/ المنتدي يحتاج الي المتصفح الموزيلا حتي يعمل بشكل صحيح ..... للتحميل اضغط هنا

2 مشترك

" الحب في الله "

malak el- donia
    malak el- donia
    مشرف
    مشرف

ذكر
    القوس
    مزاجك ايه النهرده : " الحب في الله " 4510

" الحب في الله " Empty " الحب في الله "

مُساهمة من طرف malak el- donia الخميس فبراير 25, 2010 11:35 pm

الحب في الله ياسلااام بجد علي الكلمه دي والمعني اللي جواها

يكفي انها بيذكر فيه اسم ربنا سبحانه وتعالي بيعلي من شانها جدا جدااا

الحب ممكن انه ينقسم لقسمين

اول قسم وهو الحب الفطري وهو الحب اللي احنا فطرنا عليه والحب ده عمره ما بيزول حتي ولو كنتم بعاااااااد عن بعض

لأن هو الحب اللي انت جاي بيه الدنيا الحب الصافي الحب اللي ما فيهوش اي ذرة نفاق حب بمعني الكلمه وهو حب في الله ولله

تخيل ان انت تحب حد في الله يعني انت مش بتحبه لحاجه عاوزها منه ولا بتحبه عشان تقرب منه ولا اي حاجه بتحبه فقط في الله

يااااااااااااااااه علي ده حب يعني شعور انك تبقي قاعد معاه كده كانك في عالم تاني بجد عالم كله ملائكه بتحوطكم

عالم الطاقه اللي موجوده فيه هي طاقة الحب بس الطاقه اللي لو حد حس بجزء منها صغير اوي بيحس انه في عالم تاني

حب رباني حب ربنا بثه فيكم نعمه كبيييييييييييره اوي بجداللي بيدوق حلوتها صعب اوي اوي يسيبها ولو سابها بيحس انه فقد نفسه وروحه وكل حاجه في حياته

نيجي بقي للنوع التاني وهو الحب المكتسب وهو الحباللي انت بتصتنعه لتقضية تره من حياتك الفتره ممكن تكون قصيره وممكن تكون كبيره بس بانقضاء الفتره دي بيزول الحب ده وللاسف ده بقي منتشر اوي في ايامنا
    لأن الناس مصالحها غلبت شعورها براحتها وده للاسف بقي بيرجع بينا لعصر الجاهليه وهو تحقير النفس واعلاء المصالح

دلوقتي بقي انت شايف نفسك فين بتحب حب فطري ولا حب مكتسب ممكن يكون فيه الاتنين بس مين فيهم الاكتر ؟

shimaa
    shimaa
    نائبة المدير
    نائبة المدير

انثى
    الحمل
    مزاجك ايه النهرده : " الحب في الله " 310

" الحب في الله " Empty رد: " الحب في الله "

مُساهمة من طرف shimaa الإثنين مارس 01, 2010 7:00 pm

هو اكيد كلنا اتولدنا واتربينا على الحب الفطرى

اللى هو بنحب اهلنا واخواتنا واصحابنا بس بنحبهم ليه؟

عشان لازم نحبهم وخلاص وكان غايب عننا معنى كبيييييييير اوى ممكن نحس بيه

لغاية ما بدأ يظهر لينا وربنا علمنا معنى جديد وهو معنى(الحب فى الله)

واننا برده نحب اهلنا واخواتنا واصحابنا بس باحساس جديد احساس مختلف عن اى معنى فى الدنيا

زى بالظبط عمل من غير نيه بيبقى بنعمله وخلاص وبيعدى لكن لما تيجى تجدد نيتك فيه بتحس انه عمل جديد بتعمله لاول مره حتى لو كنت متعود عليه كل يوم بيبقى ليه طعم ومذاق مختلف

وكمان لما ربنا علمنا انه بيحب الحب ده وبيحب اللى بيعمل بيه

(وجبت محبتى للمتحابين فى........)

وكمان لما عرفنا ثوابه عند ربنا

اكيد ساعتها حسينا انها نعمه كبيره ربنا انعم بيها علينا وانه فهمنا وعلمنا

اعتقد ان الحب هو واحد بس مجرد انك تعرف انت بتحب الشخص ده ليه ......بتحبه فى الله......ولا بتحبه لمصلحه او لاى حاجه عايز تاخدها من وراه
    malak el- donia
    malak el- donia
    مشرف
    مشرف

ذكر
    القوس
    مزاجك ايه النهرده : " الحب في الله " 4510

" الحب في الله " Empty رد: " الحب في الله "

مُساهمة من طرف malak el- donia الأربعاء مارس 03, 2010 12:23 am

ربنا يكرمك يا انسه شيماء
    الحب طبعا واحد ومصدره كمان واحد وفعلا احنا بقي اللي بنوجهه ونوظفه

بس الاخطر من النوعين دول بقي هو الحب الفطري المكتسب وهو الحب اللي ظاهره فطري باطنه مكتسب

الحب ده خادع لناس كتيره جدااا واكتر المشاكل الموجوده حاليا في المجتمع بسبب الحب ده
    لأننا مش بنصارح بعض من الاول باللي جوانا او بنظهر غير اللي موجود جوانا

وفيه حاجاه جميله اوي ممكن نعرف بيها جوهر الحب في الله وهو انه من علاماته انك تلاقيك بذكر حبيبك تذكر الله وبحبك ليه يزداد حبك وتعلقك بالله وده مش غلط ولا حرم ده انت لو قولت مش هاعمل كده يبقي انت حولت نفسك لمشرك بالله والعياذ بالله

يعني مثلا انا من كتر حبي للشخص ده بابقي عاوز ابقي زيه وابقي عاوز اقرب لربنا اكتر وددي منافسه جميله اوي ي العباده لله عز وجل وبجد شعوز جميل اوي لما تلاقي نفسك قريب من ربنا سبحانه وتعالي بحبك لانسان في الله شوف ربناسبحنه وتعالي بقي فرحته بيكم قد ايه

ربنا يكرمنا جميعا بحبه وحب من يحبه ياحبيبي يا رب العالمين

الوقت/التاريخ الآن هو الجمعة مارس 29, 2024 2:59 am